تماس تلفنی پر تنش ترامپ و بوریس جانسون بر سر هوآوی

ترامپ برای مشارکت هوآوی در نسل ۵ شبکه تلفن همراه بریتانیا، عصبانی است

واشینگتن می‌گوید، هوآوی یک ریسک امنیتی است، چون بخشی از دولت چین است- Tolga Akmen / AFP

ترامپ در طول تماس تلفنی با جانسون برای بحث و گفت‌وگو درباره تصمیم نخست وزیر بریتانیا مبنی بر اجازه دادن به شرکت چینی هوآوی، جهت مشارکت در نسل ۵ شبکه تلفن همراه این کشور، بسیار عصبانی بود.

روزنامه فایننشال تایمز به نقل از مقامات ناشناس در لندن و واشینگتن، گزارش داد پس از آن که به‌رغم هشدارهای دولت ترامپ، جانسون گفت که هوآوی می‌تواند در ساخت نسل ۵ شبکه تلفن همراه بریتانیا نقش محدود داشته باشد، رئیس‌جمهوری آمریکا در تماس تلفنی هفته گذشته خود با جانسون به شدت عصبانی شد.

طبق گزارش این روزنامه، شخصی که به محتویات این تماس در تاریخ ۲۸ ژانویه دسترسی پیدا کرده است، گفت که ترامپ به شدت عصبانی بوده است. روزنامه مذکور همچنین از منبع دیگری نقل کرد که این تماس بسیار پرتنش بوده و لحن رئیس‌جمهوری آمریکا مقامات بریتانیا را شوکه کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دفتر جانسون در پاسخ به سئوالات در مورد گزارش فایننشال تایمز گفت که غیر از بیانیه‌ای که بعد از تماس تلفنی این دو رهبر برای گفتگو در مورد هوآوی داده شده است، چیزی برای گفتن ندارند.

در بیانیه مذکور آمده است: «نخست‌وزیر بر اهمیت همکاری کشورهای هم‌فکر برای ایجاد تنوع در بازار و شکستن سلطه شمار کوچکی از شرکت‌ها بر آن تأکید کرده است.» کاخ سفید هیچ اظهارنظر فوری در این‌باره نکرد.

واشینگتن می‌گوید که هوآوی یک ریسک امنیتی است، چون بخشی از دولت چین است و به سازمان‌های اطلاعاتی چین در سرقت اسرار کمک می‌کند. هوآوی این ادعاها را رد کرده است.

دولت آمریکا فشار زیادی بر کشورهای گوناگون آورده است تا از استخدام این شرکت، که بزرگ‌ترین سازنده تجهیزات مخابرات در جهان است، در ساخت شبکه‌های موبایل پرهیز کنند. بریتانیا اعلام کرد که محروم کردن هوآوی در نهایت باعث تأخیر در راه‌اندازی نسل ۵ شبکه‌های همراه و افزایش هزینه‌ها برای مصرف‌کنندگان می‌شد.

ترامپ در مورد تصمیم بریتانیا درباره هوآوی هیچگونه ‌اظهارنظر علنی نکرده است؛ اما مایک پمپئو، وزیر امور خارجه ایالات متحده، در جریان سفر هفته گذشته خود به لندن وجود هرگونه اختلاف را رد کرد.

اگرچه واشینگتن همواره گفته است که تبادل اطلاعاتی با کشورهایی را که از خدمات هوآوی استفاده می‌کنند محدود خواهد کرد، پمپئو گفت، رابطه «پنج چشم» بسیار قوی است و به قوت خود باقی خواهد ماند. ایالات متحده آمریکا و بریتانیا از طریق گروه «پنج چشم» که شامل استرالیا، کانادا و نیوزیلند می‌شود، با هم تبادل اطلاعات می‌کنند.

جانسون همچنین گفته است که تصمیم دولت او هیچ تأثیری بر روابط ایالات متحده و بریتانیا نخواهد گذاشت، و پمپئو نیز درباره چشم‌انداز توافق تجاری پس از برگزیت بین دو کشور ابراز خوش‌بینی کرد.

پرس آسوشیشن