دیوید کامرون پیشنهاد ریاست نشست اقلیمی سازمان ملل را نپذیرفت

گفته می‌شود که ویلیام هیگ برای این سمت در نظر گرفته شده است

دیوید کامرون، نخست‌وزیر اسبق بریتانیا-CHRIS J RATCLIFFE / AFP

دیوید کامرون، نخست وزیر پیشین بریتانیا، پیشنهاد بوریس جانسون برای ریاست تدارکات بریتانیا برای شرکت در یک نشست مهم بین المللی در زمینه تغییرات اقلیمی را رد کرده است.

به گزارش «دیلی تلگراف»، نخست وزیر بریتانیا از سلف خود درخواست کرده بود که سرپرستی 26‌امین کنفرانس تغییرات اقلیمی سازمان ملل (موسوم به COP26) را بر عهده بگیرد، اما کامرون این پیشنهاد را نپذیرفته است.  

بر پایه گزارش نشریه «تایمز»، رهبر پیشین حزب «محافظه‌کار»، ویلیام هیگ، نیز برای این سمت در نظر گرفته شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این خبر در حالی فاش می‌شود که جانسون در جریان مراسم نهار روز سه‌شنبه از پاسخ درباره اینکه چه کسی مسئولیت این کار را بر عهده خواهد گرفت، سر باز زد.

وزیر پیشین انرژی بریتانیا، کلیر اونیل، که در انتخابات از سمت خود به به عنوان نماینده حزب «محافظه‌کار»استعفا داد، پیشتر برای این سمت در نظر گرفته شده بود اما وی روز جمعه از سوی مشاور ویژه نخست وزیر، دومینیک کامینگز، کنار گذاشته شد.   

دولت بریتانیا اعلام کرد که این سمت در آینده به یک نقش وزارتی تبدیل خواهد شد.

مذاکرات اقلیمی سازمان ملل که قرار است در نوامبر سال میلادی جاری در گلاسکو برگزار شود، پس از «توافق پاریس» که در سال 2015 برای مقابله با گرمایش زمین انجام گرفت، مهمترین نشست در این زمینه خواهد بود.

انتظار می‌رود که کشورهای جهان به منظور کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای تا سال 2030، برنامه‌های داخلی بلند‌پروازانه‌تری را در این اجلاس ارائه کنند. پیشنهادهایی که پیش از این مطرح شده برای جلوگیری از افزایش خطرناک دمای هوای زمین کافی نبوده است.

همچنین از کشورها خواسته شده که برنامه‌های درازمدت برای کاهش تولید گاز کربن ارائه دهند. اکنون از نظر علمی آشکار شده است که برای جلوگیری از پیامدهای وخیم تغییرات زیست‌محیطی، کشورهای جهان باید گازهای گلخانه‌ای را در طول چند دهه آینده به صفر کاهش دهند.  

آمادگی برای این مذاکرات نیازمند تلاش دیپلماتیک از سوی بریتانیاست تا بتواند ضامن اقدامات بلندپروازانه کشورها در زمینه اقلیمی باشد. در این حالی است که بریتانیا هم اکنون نیز برای رسیدن به توافقات تجاری با اتحادیه اروپا و سایر کشورها مشغول گفت‌وگوهای دیپلماتیک است.

© The Independent

بیشتر از جهان