دیوید کامرون: باید اقدامات ریاضتی گسترده‌تری اعمال می‌کردیم

«نخست وزیر بدبختی که میراثش شکست و شکاف در میان کشور بوده است»

OLI SCARFF / AFP

سخنان اخیر دیوید کامرون (نخست وزیر اسبق بریتانیا) در مورد اقدامات ریاضتی اقتصادی با واکنش‌های خشم آلود و شدیدی مواجه شده است. آقای کامرون تاکید کرده است که سیاست‌های ریاضتی می‌بایست گسترده‌تر و سریعتر اعمال می‌شد.

نخست وزیر محافظه کار بریتانیا (پیش از ترزا می) ضمن رد اظهارات منتقدین به گفته او «هیستریک» افزود:«گویی ما نوانخانه‌ها را بازگردانده‌ایم». 

به‌رغم افزایش چشمگیر تعداد شهروندانی که به مراکز خیریه غذای رایگان متوسل شده وبالا رفتن نگران کننده تعداد بی خانمان‌ها در دوره نخست وزیری آقای کامرون، او همچنان از سیاست‌های اقتصادی‌اش دفاع کرده است. 

سال گذشته، نماینده سازمان ملل متحد در امور مربوط به فقر در جهان، نتیجه‌گیری کرد که سیاست‌های ریاضتی دولت بریتانیا که از طریق صرفه‌جویی‌های «تنبیهی، بی‌رحمانه و اغلب سنگ دلانه» اعمال شده، موجب «رنج و مصیبت عمیق» در میان مردم بریتانیا شده است.   

اما در آخرین بخش از خاطرات نخست وزیر اسبق بریتانیا که در نشریه تایمز منتشر شده، آقای کامرون می‌گوید باید در سال‌های نخست دولت ائتلافی‌اش (با لیبرال دموکرات‌ها) اقدامات ریاضتی به مراتب گسترده‌تری اعمال می‌کرده است.

جان مک دانل، سخنگوی حزب مخالف کارگر در امور دارایی، در واکنش به اظهارات آقای کامرون گفت:« روشن است کامرون هیچ درکی از میزان رنج مردم در نتیجه صرفه جویی‌های ریاضتی‌اش، ندارد. این موید آن است که چگونه این طبقه ممتاز محافظه کار از زندگی روزمره مردم بی‌خبرند».

آقای کامرون در این بخش از خاطراتش می‌گوید:«ارزیابی من این است که ما احتمالا به اندازه کافی قطع هزینه نکردیم. می‌توانستیم مثل نمونه موفقیت آمیز ایرلند، بیشتر از آن و حتی سریع‌تر از آن بکنیم تا بتوانیم بریتانیا را به خط سیاه (از زیر بار دیون در آمدن) بازگردانیم و پس از آن چرخ اقتصاد را به راه اندازیم.

«کسانی که با اقدامات ریاضتی مخالف بودند، با هرچه می‌کردیم با برخوردی هیستریک مخالفت می‌کردند. به‌رغم تمام دشمنی‌ها و جنجال‌ها، و گاه نفرت، باید از همان ابتدا با کاهش بیشتر هزینه ها تا کُنه قضیه (ریاضت) پیش می‌رفتیم.  

دیوید کامرون افزود:«ما به هر حال در خط آتش ایستاده بودیم. باید تا زمانی که فرصت برای جلب حمایت مردم از اقدامات ریاضتی فراهم بود، از آن استفاده می‌کردیم. روز بعد از روز، رسانه‌ها مملو از بمباران گروه‌های مخالف دولت بود. ما تنها یک پوند از هر صد پوند هزینه دولت کم کردیم، اما گویی بار دیگر نوانخانه‌ها را برپا کرده‌ایم».

آنجلا رِینِر، سخنگوی حزب مخالف کارگر در امور آموزش گفت:«دیوید کامرون می‌گوید اشتباهش در عدم اعمال سیاست‌های ریاضتی بیشتر و سریع‌تر بوده است. نخست وزیر بدبختی که میراثش شکست و شکاف در میان کشور بوده است».

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

https://www.independent.co.uk

© The Independent