ده‌ها هکتار از عرصه‌های جنگلی و طبیعی اورامانات در آتش سوخت

فعالان محلی سپاه پاسداران را عامل آتش‌سوزی‌های پیاپی جنگل‌ها در غرب ایران می‌دانند

تصویری از حریق در جنگل‌های پاوه‌ــ ایرنا

پس از حدود شش روز آتش‌سوزی گسترده در جنگل‌های پاوه و ارتفاعات جوانرود، مقام‌های استانی در روز دوشنبه ۲۱ خرداد از مهار کامل آتش خبر دادند.

افشین یگانه، مدیرکل مدیریت بحران استان کرمانشاه، گفت که بازدید میدانی و پایش منطقه از طریق هلی‌کوپتر نشان می‌دهد که حریق به‌طور کامل اطفا شده است. به گفته این مقام دولتی، شماری از نیروهای محیط‌‌بان برای جلوگیری از شعله‌ور شدن دوباره آتش در منطقه پراکنده‌ شده‌اند و نقاط مستعد آتش را زیرنظر دارند.

در حالی‌ که ویدیوها و تصاویر منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی، نیروهای محلی را در حال اطفای حریق با امکانات کم نشان می‌دهد، مدیرکل بحران کرمانشاه ادعا کرد که آتش‌سوزی جنگل‌های پاوه با «تلاش شبانه‌روزی دستگاه‌های دولتی و نیروهای مردمی» خاموش شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او به خبرگزاری ایسنا گفت که ۷۰۰ نفر از نیروهای سازمان حفاظت محیط زیست، سازمان منابع طبیعی، جمعیت هلال‌احمر، فرماندار و نماینده پاوه، سازمان مدیریت بحران، سپاه پاسداران، مرزبانی، شهرداری، استانداری و گروه‌های مردمی در عملیات اطفای حریق جنگل‌های پاوه مشارکت داشتند.

مدیرکل مدیریت بحران کرمانشاه وسعت منطقه‌ای را که تحت تاثیر آتش قرار داشت، حدود ۵۰۰ هکتار از عرصه‌های جنگلی و مراتع کردستان اعلام کرد و مدعی شد که تنها شش درصد این منطقه پوشش درخت داشت.

پیش‌تر دیگر مقام‌های استانی نیز ادعا کرده بودند که ۲۰ هکتار از عرصه‌های جنگلی پاوه در آتش سوخته است اما منابع محلی افشا کرده‌اند که دست‌کم ۱۰۰ هکتار از جنگل‌های مناطق کردستان ایران در این آتش‌سوزی شش‌روزه از بین رفته‌اند.

فعالان محلی می‌گویند که سازمان‌های دولتی با امید به اینکه بارش باران باعث اطفای حریق شود، عملیات خاموش کردن آن را به تعویق انداختند.

آتش‌سوزی در جنگل‌های منطقه بلبزان پاوه و مراتع جوانرود از روز سه‌شنبه ۱۵ خرداد آغاز و پس از یک روز تقریبا خاموش شد اما از صبح پنجشنبه بار دیگر آتش در جنگل‌ها و مراتع شعله‌ور شد و تا صبح دوشنبه ادامه یافت.

روز دوشنبه، هم‌زمان با ادعای دولتی‌ها مبنی بر موفقیت‌آمیز بودن عملیات مهار آتش، ویدیوهایی در فضای مجازی فراگیر شد که نشان می‌داد نیروهای محلی همچنان در حال خاموش کردن آتش‌اند.

مدیرکل بحران استان کرمانشاه «عامل انسانی» را علت وقوع آتش‌سوزی در جنگل‌ها خواند و با گرفتن انگشت اتهام به سوی مردم گفت که «بی‌توجهی» باعث چنین رخدادهایی می‌شود.

در مقابل، فعالان محیط‌ زیست در استان‌های کردنشین ایران می‌گویند که نیروهای سپاه پاسداران برای اینکه بتوانند به‌طور کامل این منطقه را زیرنظر بگیرند، پوشش جنگلی آنجا را با آتش‌سوزی‌ از بین می‌برند.

مقام‌های سپاه پاسداران تاکنون مسئولیت آتش‌سوزی در جنگل‌های غرب ایران را برعهده نگرفته‌اند و مدعی‌اند که با ارسال هلی‌کوپتر در عملیات مهار آتش مشارکت می‌کنند.

برای فعالان محلی این سوال مطرح است که چرا دولتی‌ها و نیروهای نظامی با اعزام تجهیزات در همان ساعت‌های نخست برای اطفای حریق وارد عمل نمی‌شوند. مقام‌های دولتی نیز مدعی‌اند که وزش باد شدید و شرایط کوهستانی عملیات مهار آتش را «زمان‌بر و دشوار» می‌کند.

به گفته فعالان محلی، در آتش‌سوزی‌های اخیر جنگل‌های بلوط وشکه‌ناو پاوه از بین رفتند، در حالی‌ که در صورت اعزام هلی‌کوپتر آبپاش، امکان اطفای حریق در همان ساعت‌های نخست وجود داشت. آن‌ها می‌گویند در بیشتر آتش‌سوزی‌ها نیروهای محلی که فاقد امکانات و تجهیزات کامل‌اند، با دست خالی راهی جنگل‌ها می‌شوند و در برخی موارد صدمه هم می‌بینند.

بر اساس اعلام خبرگزاری‌های داخلی ایران، در آتش‌سوزی‌ جنگل‌های اورامانات نیز تعداد از نیروهای مردمی و محیط‌‌بان‌ها مصدوم شدند.

جنگل‌های اورامانات علاوه بر داشتن گونه‌های گیاهی شاخص، محل زندگی گونه‌های جانوری از جمله پلنگ ایرانی، کل و بز، شوکا، خرس قهوه‌ای است.