تایید حکم اعدام برای شهروند ایرانی به اتهام جاسوسی برای آمریکا

سخنگوی قوه قضاییه از بازداشت پنج نفر در رابطه با پرونده روح‌الله زم خبرداد

غلام‌حسین اسماعیلی سخنگوی قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران - عکس از خبرگزاری تسنیم 

غلامحسین اسماعیلی سخنگوی قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران  از تأیید حکم اعدام برای یک ایرانی متهم به جاسوسی برای «سی‌آی‌ای»، سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، خبر داد.

خبرگزاری ایرنا روز سه‌شنبه به نقل از غلامحسین اسماعیلی نوشت که «دادگاه عالی حکم اعدام فردی به نام امیر رحیم‌پور به جرم جاسوسی برای سازمان اطلاعات ایالات متحده را تأیید کرده است».

سخنگوی قوه قضاییه در این رابطه گفت: «امیر رحیم‌پور جاسوس سیا که اطلاعات هسته‌ای ایران را در اختیار سرویس آمریکا قرار می‌داد، شناسایی، محاکمه و به اعدام محکوم شد.»

به گفته سخنگوی قوه قضائیه ایران امیر رحیم‌پور «دستمزدهای کلانی به عنوان حق‌الزحمه از مقامات آمریکایی دریافت کرده و تلاش می‌کرد بخشی از اطلاعات هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران را در اختیار سرویس آمریکا قرار دهد.»

نام این ایرانی متهم به همکاری با سرویس اطلاعاتی امنیتی آمریکا تا کنون در هیچ‌یک از پرونده‌های امنیتی و جاسوسی جمهوری اسلامی شنیده نشده بود و حتی دقیقا مشخص نیست که این فرد کی دستگیر شده و تنها اطلاعات کمی درباره محل نگهداری او در «اندرزگاه شماره هفت زندان اوین» توسط وب‌سایت حقوق بشری هرانا منتشر شده بود. سخنگوی قوه قضاییه البته هیچ نکته‌ای از روند رسیدگی به پرونده این متهم به جاسوسی به زبان نیاورده است.  

خبر تأیید حکم اعدام برای یک فرد متهم به جاسوسی برای آمریکا در حالی منتشر می‌شود که تاکنون در اخبار رسمی هیچ اشاره‌ای به این فرد نشده بود.

غلامحسین اسماعیلی همچنین گفت است که «دو نفر دیگر نیز به اتهام جاسوسی محاکمه شده‌اند».

اسماعیلی به خبرنگاران گفته است: «اخیراً دو ایرانی دیگر از جاسوسان سیا که در قالب یک موسسه و بنیاد خیریه فعالیت می‌کردند، شناسایی و محاکمه و به جرم جاسوسی ده سال حبس و به جرم اقدام علیه امنیت به پنج سال حبس محکوم شدند که به خاطر قطعی نبودن احکام، از بیان اسامی خودداری می‌کنم.»

سخنگوی قوه قضاییه در بخش دیگری از جلسه خود با خبرنگاران به پرونده بابک زنجانی و هم‌دست او «علیرضا زیباحالت منفرد»،که به جعبه سیاه پرونده زنجانی معروف است، هم اشاره کرده و گفته که «زیبا حالت منفرد» با حکم دادگاه به ۲۰ سال حبس و پرداخت ۱.۲ میلیارد یورو محکوم شده است.

سخنگوی قوه قضائیه امروز در نشست خبری خود در رابطه با پرونده روح‌الله زم، بنیان‌گذار سایت و کانال تلگرامی آمدنیوز هم گفت که «در این پرونده غیر از متهم اصلی ۵ نفر بازداشت هستند که هنوز برایشان کیفرخواست صادر نشده است.»

غلامحسین اسماعیلی در ادامه گفت است که «افراد زیاد دیگری در این پرونده مطرح هستند که کار راستی‌آزمایی در حال انجام است. برخی افراد البته شخصاً مراجعه کرده و خوداظهاری و اظهار ندامت کرده‌اند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او در مورد زمان تشکیل دادگاه روح‌الله زم نیز گفت که «خبر صدور کیفرخواست در خصوص خود فرد درست است و به شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب ارجاع شده است که پیش‌تر در این شعبه پرونده‌ای در خصوص این فرد تشکیل شده بود البته هنوز برای دادگاه تعیین وقت نشده است.»

روز گذشته بود که علی القاصی، دادستان تهران، خبر از برگزاری اولین جلسه دادگاه روح‌الله زم در هفته آینده داده بود. 

سپاه پاسداران روز ۲۲ مهر اعلام کرد که روح‌الله زم را طی آنچه «عملیات پیچیده، با حربه فریب اطلاعاتی» خواند، دستگیر کرده است.

بیشتر از