از ابتدای امسال ۱۷ کولبر در نقاط مرزی ایران کشته شدند

گزارش‌های آماری نشان می‌دهد که این میزان کشته و زخمی شدن کولبران در ۱۳ سال اخیر بی‌سابقه بوده است

عکس تزیینی-کولبری در حال کولبری در ارتفاعات کردستان-رسانه‌های اجتماعی

گزارش‌های منابع حقوق بشری کردستان از وضعیت کولبران نشان می‌دهد که از ابتدای امسال تاکنون به‌طور متوسط هر ۴ روز یک کولبر هنگام کولبری در نقاط مرزی ایران جانش را از دست داده است.

سایت کردپا، که اخبار مربوط به کردستان را پوشش می‌دهد، در گزارشی نوشت که از ابتدای فروردین‌ امسال تا نهم خرداد درمجموع ۹۸ کولبر در ایران کشته و زخمی شده‌اند. از این میان ۱۷ کولبر نیز جان خود را از دست داده‌اند.

بر مبنای این گزارش، ۶ تن از کولبرانی که جان باختند افراد زیر ۱۸ سال بودند. ۱۱ تن از آنان درپی شلیک مستقیم نیروهای نظامی کشته شدند. سه کولبر نیز در نتیجه تعقیب و گریز نیروهای مرزی از ارتفاع سقوط کردند و جانشان را از دست دادند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

همچنین ۲ کولبر در پی سرمازدگی و یک کولبر در پی سکته قلبی زیر فشار کولبری جان باختند. گزارش آماری کردپا نشان می‌دهد در ۱۳ سال اخیر این تعداد کشته و زخمی شدن کولبران در دو ماه نخست سال بی‌سابقه بوده است.

در مجموع طی ۱۳ سال گذشته ۲ هزار و ۴۶۳ کولبر در کردستان کشته و زخمی شده‌اند، اما نکته قابل توجه این است که بیش از ۷۴ درصد آنان درپی شلیک مستقیم ماموران جان باخته‌اند یا مصدوم شده‌اند. همچنین ۶۴ تن از کولبران زیر ۱۸ سال سن داشته‌اند.

برآوردهای آماری کولبرنیوز نیز نشان می‌دهد که طی سال گذشته درمجموع ۴۴۴ کولبر در مناطق مرزی و مسیرهای بین جاده‌ای استان‌های آذربایجان‌ غربی، کردستان و کرمانشاه کشته یا مصدوم شده‌اند که ۳۷ نفر آنان کودکان زیر ۱۸ سال بوده‌اند. از این تعداد ۴۴ کولبر نیز جانشان را از دست دادند.

در یکی از آخرین موارد تیراندازی به کولبران، روز سه‌شنبه هشتم خرداد، نیروهای هنگ مرزی در نوار مرزی هه‌نگه‌ژال بانه به گروهی از کولبران تیراندازی کردند. در این حادثه یک کولبر ۱۹ ساله به نام سینا رسول‌زاده، اهل سردشت جانش را از دست داد.

کولبری شغلی سخت و خطرآفرین است، اما مشکلات اقتصادی و نبود فرصت‌های شغلی در مناطق غربی ایران موجب شده است که بسیاری از مردم، ازجمله زنان و کودکان، به‌ناچار به شغل کولبری روی بیاورند.

جمهوری اسلامی ایران نه‌تنها از رسیدگی به وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم در مناطق مرزی خودداری می‌کند، بلکه با بهانه‌هایی چون برقراری امنیت و جلوگیری از ورود کالای قاچاق، دست نیروهای مرزی را برای هدف قرار دادن کولبران و تیراندازی به‌سوی آنان باز می‌گذارد.