آوار زمستان بر سر کولبران کردستان

دو برادر هفده و چهارده ساله کو‌لبر در سرمای کوهستان جان‌ باختند

تیغ تیز زمستان بار دیگر زخم کولبران را شکافت؛ روز گذشته بود که خبر جان‌باختن «آزاد خسروی» کولبر ۱۷ ساله در منطقه «سروآباد کردستان» و هم‌چنین مفقود شدن برادر ۱۴ ساله‌اش، «فرهاد خسروی» منتشر شد. امروز هم خبر تلخ پیدا شدن تن بی‌جان «فرهاد» چهارده ساله زیر آوار برف‌ها مخابره شد. تصاویر متعددی در شبکه‌های اجتماعی از هنگام پیدا شدن تن بی‌جان این کولبر نوجوان پخش شد. تصاویری که نشان می‌داد این نوجوان با «دست مشت شده» جان باخته است. تصویری که برای بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی یادآور ترانه اخیر «هیچ‌کس» بود که در روزهای گذشته و پس از اعتراضات گسترده مردمی منتشر شده بود.   

ویدیویی نیز در شبکه‌های اجتماعی دست‌به‌دست می‌شود که نشان می‌دهد مردم در شهر «مریوان» با در دست گرفتن تکه‌ای نان یاد این دو برادر کولبر را اینگونه زنده نگه داشتند با این پیام که «فقط برای نان بود».

شبکه «حقوق بشر کردستان» خبر داد که این دو برادر ساکن روستای «نی» در شهرستان مریوان بوده‌اند. مجتبی خالدی، سخنگوی سازمان اورژانس هم با تایید این خبر گفت که «روز سه‌شنبه در سروآباد کردستان در منطقه گردنه ژالانه سه جوان کولبر دچار سرمازدگی شدید شدند که فرهاد خسروی ۱۷ ساله بر اثر سرما و کولاک فوت کرده است».

«منصور مرادی» نماینده شهر«مریوان» هم در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به کولبرانی که در «کولاک» گیر افتاده‌اند، گفت: «اخباری مبنی بر اینکه گیرافتادن پنج کولبر در کولاک داشتیم که بلافاصله نیروهای امدادی توانستند یکی از آنها را پیدا کرده و به درمانگاه ببرند و آن شخص اکنون از بیمارستان ترخیص شده‌ است. دو نفر دیگر نیز توانستند از کولاک رهایی پیدا کنند.»

این نماینده مجلس هم‌چنین با اشاره به مفقود شدن «فرهاد خسروی» گفت که «از گشت‌های ویژه‌ و سگ‌های زنده یاب برای پیدا کردن این شخص استفاده شود. فعلا هیچ اطلاعی نداریم که این شخص در قید حیات هست یا فوت کرده‌ است».

فرهاد و آزاد خسروی. برادر هفده‌ساله به دلیل سرمای شدید جان باخت و برادر کوچک‌تر زیر آوار برف کوهستان جان‌باخت

مرادی در پاسخ به این سوال که بالاخره تا چه زمانی قرار است، کولبران با این مشکلات دست و پنجه نرم کنند؟ گفت: «این مساله و بحث اشتغال آنها به عهده رییس جمهور است. در واقع رییس جمهور باید به فکر کولبران باشد تا این اتفاقات رخ ندهد.» این نماینده مجلس ضمن گلایه از «حسن روحانی» و اینکه یک سال است که حسن روحانی قرار بوده به کردستان سفر کند و هنوز این اتفاق نیفتاده، گفت: «گفته شده که رئیس جمهور بهمن ماه به کردستان می‌آید، بهمن ماه، زمانی است که بودجه بسته می‌شود و همه کارهای عمرانی تعطیل شده است در حالی که رییس جمهور باید ابتدای سال می‌آمد و یک سر و سامانی به پروژه‌‌های عمرانی می‌داد، ولی این کار انجام نشد.» 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نماینده شهر مریوان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه تا بازارچه‌های محلی فعال نشوند شاهد اینگونه اتفاقات در مناطق کردستان هستیم، از جاده‌های نامناسب این استان شکایت کرد و با ذکر این نکته که «جاده‌ها همچنان جاده‌های جنگی هستند و حتی جاده‌های بین استانی و شهرستانی همچنان خاکی بوده و آسفالت نشده» گفت: «در این استان حتی اشتغال پایدار وجود ندارد و درآمدهای ما همان درآمدهای محلی و کوله‌بری است. حتی با این شرایط برخی حاضر نیستند که بازارچه‎های محلی را فعال کنند.»

این نماینده مجلس با اشاره به اینکه یک ماه پیش فیلم و عکس‌هایی از کولبران در مجلس منتشر شده تا نمایندگان شرایط سختی کار آنها را ببینند، گفت که «گرچه تاکنون هیچ دولتی برای کردستان کاری انجام نداده است، اما همچنان امیدواریم هرچه سریع‌تر به این مناطق رسیدگی شود». 

 

 پیکر یخ‌زده فرهاد خسروی در کوهستان با دستی مشت کرده پیدا شد. «هیچ‌کس» خواننده، آهنگ‌ساز و ترانه سرای رپ اخیرا ترانه‌ای به نام «دست‌هاشو مشت کرده» منتشر کرده است. این ترانه در همدلی با خشم و سوگواری معترضان و کشته‌شدگان، اعتراضات سراسری آبان ماه منتشرشده است. کاربران در شبکه‌های اجتماعی با هشتگ نام این ترانه تاثر و تاسف خود را از پیدا شدن پیکر بی‌‌جان فرهاد خسروی نشان می‌دهند. 

سختی‌های زندگی کولبران در استان کردستان و مشقت‌های فراوان این افراد برای کسب روزی، ماجرایی‌ست که به‌خصوص در سال‌های اخیر صدای بسیاری از فعالان حقوق‌بشر را درآورده است. در سال‌های گذشته اخبار زیادی مبنی بر برخورد‌های شدید نظامیان با این کولبران نیز گزارش شده بود. 

مهرماه امسال «مرکز دموکراسی و حقوق بشر کردستان» گزارش داد که در پی تیراندازی نیروهای زمینی سپاه پاسداران در مناطق مرزی شهرستان «پیرانشهر» واقع در«آذربایجان غربی» دو کولبر جان خود را از دست دادند و دو کولبر دیگر نیز زخمی شدند. «عبدالرحمن مرادی» و «صادق مرادی» ازاهالی روستای «قبر حسین» دو کولبری بودند که براثر تیراندازی نیروهای نظامی جان‌خود را از دست دادند. 

هرچند که مقامات جمهوری اسلامی همواره مبارزه با «قاچاق» را دلیل اصلی برخورد با کولبران معرفی می‌کنند اما به اذعان همین مقامات حجم کالای قاچاق وارد شده توسط کولبران در مقایسه با قاچاق از سایر مبادی بسیار ناچیز است.

بیشتر از