اولین سفر دولتی رئیس‌‌جمهوری فرانسه پس از ۲۴ سال به آلمان؛ امانوئل مکرون عازم برلین شد

سبک‌ رهبری مکرون و شولتس متفاوت است و بر سر مسائل مختلف از موضوع‌های دفاعی گرفته تا انرژی هسته‌ای با هم اختلاف‌نظر دارند

دیدار اولاف شولتس، صدراعظم آلمان، با امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه، ۲۰ نوامبر ۲۰۲۳‌- reuters

امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه، روز یکشنبه ۲۶ مه (ششم خرداد) برای یک سفر دولتی سه روزه عازم آلمان شد. این اولین سفر رسمی یک رئيس‌جمهوری فرانسه به آلمان در ۲۴ سال گذشته محسوب می‌شود.

آخرین سفر رسمی یک رئیس جمهوری فرانسه به آلمان مربوط به سال ۲۰۰۰ و دوران ریاست جمهوری ژاک شیراک بود.

به گزارش رویترز، سفر رئیس‌جمهوری فرانسه به آلمان در شرایطی انجام می‌گیرد که این دو قدرت بزرگ اتحادیه اروپا قبل از انتخابات پارلمانی اتحادیه اروپا در ماه آینده‌ به دنبال نشان دادن وحدت با یکدیگرند. این دیدار همچنین در زمان چالش‌های بزرگ برای اروپا رخ می‌دهد؛ از جنگ اوکراین گرفته تا انتخاب احتمالی دونالد ترامپ به عنوان رئیس‌جمهوری ایالات متحده در ماه نوامبر.

سبک‌ رهبری مکرون و شولتس متفاوت است و بر سر مسائل مختلف از موضوع‌های دفاعی گرفته تا انرژی هسته‌ای با هم اختلاف‌نظر دارند. برخی کارشناسان معتقدند که در روابط آلمان و فرانسه تنش‌هایی وجود دارد که البته دلیل آن را دشواری مسائل و مشکلاتی می‌دانند که با آن‌ها مواجه شده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تحلیلگران می‌گویند این دیدار تلاشی در بالاترین سطح سیاسی برای نشان دادن کارآمد بودن روابط آلمان و فرانسه است؛ با این حال در مورد مسائل مهم مرتبط با اتحادیه اروپا هنوز شکاف‌های اساسی وجود دارد.

یکی از این شکاف‌های کلیدی مربوط به مسئله دفاعی در اروپا است؛ به ویژه اگر دونالد ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری پنجم نوامبر آمریکا برنده شود. کارشناسان دفاعی معتقدند که ترامپ نسبت به رقیب دموکراتش، جو بایدن، متحدی بسیار کمتر قابل‌پیش‌بینی خواهد بود.

دونالد ترامپ اوایل سال ۲۰۲۴ در اظهاراتی جنجالی گفت که در صورت انتخاب مجدد به ریاست‌جمهوری آمریکا، اگر سهم کشورهای عضو ائتلاف نظامی ناتو برای هزینه‌های دفاعی کم باشد، نه‌تنها از این کشورها در برابر حمله احتمالی مسکو محافظت نخواهد کرد، بلکه روسیه را هم به حمله تشویق می‌کند.

موضوع چالش‌برانگیز دیگر این است که فرانسه به‌عنوان یکی از کشورهای دارای سلاح‌ هسته‌ای در اتحادیه اروپا که نقشی مهم در دفاع از این قاره دارد، همواره بر اهمیت استقلال اروپا در امور دفاعی تاکید کرده و معتقد است که اروپا باید توانایی‌های دفاعی و امنیتی‌اش را بدون وابستگی به قدرت‌های خارجی توسعه دهد. به همین دلیل هم از تصمیم آلمان برای خرید تجهیزات دفاعی عمدتا آمریکایی به منظور گسترش چتر دفاع هوایی اروپا ناراضی است. اما آلمان می‌گوید برای تجهیزات دفاعی ایالات متحده هیچ جایگزین معتبری وجود ندارد و اروپا آنقدر زمان ندارد که منتظر خودکفایی در صنایع دفاعی بماند، زیرا باید برای مقابله با تهدیدهایی مانند روسیه آمادگی داشته باشد.

مکرون در سفر سه‌روزه‌اش به برلین، پایتخت آلمان، و شهرهای درسدن در شرق و مونستر در غرب آلمان خواهد رفت. او که با همسرش، بریژیت، به آلمان رفته است، روز یکشنبه در برلین ابتدا با فرانک والتر اشتاین‌مایر، رئیس‌جمهوری آلمان، دیدار می‌کند و سپس با کای وگنر، شهردار شهر، از دروازه براندنبورگ عبور می‌کند. او روز دوشنبه عازم درسدن خواهد شد و روز سه‌شنبه به مونستر می‌رود.

احتمالا مهم‌ترین بخش سفر مکرون، جلسه با کابینه در روز سه‌شنبه باشد؛ جایی که دولت‌ها برای دو موضوع اصلی «دفاع» و «رقابت تجاری» به دنبال یافتن زمینه‌های مشترک خواهند بود.

همچنین با توجه به نمایش قدرتمند راست افراطی در انتخابات پارلمانی پیش‌ رو که تصمیم‌گیری‌ها را دشوارتر خواهد کرد، دو کشور تلاش می‌کنند در دستور کار اتحادیه اروپا برای پنج سال آینده زمینه مشترکی پیدا کنند.

بیشتر از جهان