تاثیر فرمان‌های طالبان علیه زنان بر روند امدادرسانی به سیل‌زدگان

رهبر طالبان از زمان بازگشت به قدرت بیش از ۵۰ فرمان علیه زنان و دختران صادر کرده‌ است؛ یک مقام سازمان ملل می‌گوید این فرمان‌ها به روند امدادرسانی به سیل‌زدگان و نیازمندان در افغانستان آسیب زده‌ است

ادم ووسورنو، از مسئولان دفتر هماهنگ‌کننده امور بشردوستانه سازمان ملل متحد، روز پنجشنبه ۲۳ مه در یک نشست خبری در نیویورک، گفت که فرمان‌هایی که طالبان علیه زنان صادر کرده‌اند، به روند امدادرسانی به سیل‌زدگان و نیازمندان در افغانستان آسیب زده‌ است.

ووسورنو که اخیرا، پس وقوع سیل ویرانگر در بخش‌های مختلف افغانستان از جمله شمال این کشور، به کابل رفته و با مسئولان سازمان‌های امدادرسان و برخی مقام‌های طالبان دیدار کرده بود، گفت: «محدودیت‌هایی که مقام‌های طالبان برای زنان امدادگر افغان وضع کرده‌اند، عملیات‌ بشردوستانه در افغانستان را با مشکلات بیشتری مواجه کرده‌ است.»

به گفته این مقام سازمان ملل، در نتیجه فرمان‌های طالبان، حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار زن و دختر نوجوان از تحصیل و اشتغال محروم شده‌اند.

ادم ووسورنو در مورد نقش زنان افغان در کمک‌رسانی به آسیب‌دیدگان، گفت: «هنگام ارائه کمک‌های بشردوستانه، همکاران زن افغان شجاع ما با چالش‌های زیادی مواجه‌اند و هر روز برای ورود و خروج از محل کار خطرات را به جان می‌خرند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در پی وقوع سیل در یک ماه اخیر، بیش از ۵۰۰ نفر در استان‌های بغلان، فاریاب، غور، بادغیس، هرات، ارزگان و شماری دیگر از مناطق افغانستان کشته و صدها تن زخمی و بی‌خانمان شدند. بارش‌های بهاری شدید و سیل در پی زمستانی خشک، برای بسیاری از مردم غافلگیرکننده بود و هزاران جریب زمین، باغ و صدها خانه را ویران کرد.

برنامه جهانی غذای سازمان ملل متحد برای امدادرسانی فوری به آسیب‌دیدگان و همچنین کمک به پایدار شدن وضعیت خانواده‌های آسیب‌دیده، کمک ۱۵ میلیون ۴۰۰ هزار دلاری درخواست کرده است.

از یک سو، درگیری‌ها در اوکراین و غزه افغانستان را از کانون توجه جهان و سازمان‌های امدادرسان بین‌المللی خارج کرده و از سوی دیگر، طالبان با دست‌درازی به کمک‌های بشردوستانه و اعمال محدودیت بر زنان و دختران، روند امدادرسانی به آسیب‌دیدگان را مختل کرده‌اند. بر اساس یک گزارش ریچارد بنت، گزارشگر ویژه شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در امور افغانستان، از زمان بازگشت طالبان به قدرت در اوت ۲۰۲۱ تا اوایل سال ۲۰۲۴، بیش از ۵۰ فرمان علیه زنان و دختران صادر شده‌ است که نه‌تنها زنان و دختران را از تحصیل و اشتغال منع کرده‌اند، بلکه کار زنان افغان در دفاتر سازمان ملل متحد را نیز ممنوع کرده‌اند.

از زمان ممنوعیت تحصیل و اشتغال زنان و دختران در افغانستان، مقام‌های سازمان ملل متحد بارها با طالبان ملاقات کرده و خواهان لغو این فرمان‌ها شده‌اند، اما طالبان با رد پیشنهادهای سازمان ملل، همچنان  بر اعمال محدودیت‌های بیشتری بر زنان و دختران ادامه می‌دهند.

ادم ووسورنو گفت که در سفر چهار روزه به افغانستان و در جریان ملاقات با وزرای اقتصاد و خارجه طالبان، موضوع سرکوب زنان و دختران در افغانستان را هم مطرح کرده‌ است. این در حالی است که فرمان‌ها علیه زنان و دختران از دفتر ملا هبت‌الله آخندزاده، رهبر طالبان، صادر شده‌اند و به باور کارشناسان، سایر مقام‌های طالبان به ویژه ملا دین‌محمد حنیف، وزیر اقتصاد و مولوی امیرخان متقی، وزیر خارجه، در این زمینه نقشی ندارند.

طالبان تاکنون جز با گروهی از روحانیون پاکستانی که برای مسئله تحریک طالبان پاکستانی به قندهار رفته بودند، با هیچ هیئت خارجی ملاقات نکرده‌ است. البته ادم ووسورنو هم علی‌رغم اینکه طالبان محدودیت‌ها علیه زنان را افزایش دادند و به پیام‌های تکراری مقام‌های سازمان ملل متحد و رهبران دولت‌های جهان برای تشکیل دولت فراگیر و رعایت حقوق بشر پاسخی ندادند، از تعامل با طالبان حمایت کرد و گفت جهان با ارائه کمک‎‌های بشردوستانه مردم افغانستان را تنها نگذارند.