لانگ‌وار ژورنال: مقاومت علیه طالبان نوپا اما در حال افزایش است

طالبان برای سرکوب جبهه‌های نظامی مخالفشان تلاش زیادی انجام داده‌اند، اما حملات جبهه‌ مقاومت ملی و جبهه آزادی همچنان ادامه دارد

وب‌سایت خبری لانگ‌وار ژورنال در گزارشی به فعالیت‌های جبهه‌های مسلح مخالف طالبان پرداخته و نقش آن‌ها را در مقابله با رژیم طالبان در افغانستان بررسی کرده است. بر اساس این گزارش، طالبان برای سرکوب این مقاومت چندجانبه که در حال قدرت‌ گرفتن است می‌جنگد. اما جنبشی که جبهه مقاومت ملی آن را رهبری می‌کند، هنوز آنقدر نوپا است که نمی‌تواند تهدیدی برای حکومت طالبان باشد و اگرچه طالبان با اختلاف‌های درون‌گروهی و حملات گروه‌های تروریستی رادیکال مانند شاخه خراسان داعش مواجه‌‌اند، نباید فراموش کنیم که گروه‌های مقاومت ضدطالبان نیز در یک میدان نبرد پیوسته در حال تغییر، با مجموعه‌ای مشابه از تهدیدها دست‌به‌گریبان‌اند.

علی میثم نظری، مسئول روابط خارجی جبهه مقاومت ملی، در مصاحبه با این وب‌سایت، گفت: «ما تنها با طالبان نمی‌جنگیم. بلکه با القاعده، شاخه خراسان دولت اسلامی (داعش)، تحریک طالبان پاکستان (تی‌تی‌پی) و بسیاری از گروه‌های دیگر در سراسر افغانستان نیز در حال نبردیم.» 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جبهه مقاومت ملی در سومین سال مقاومت علیه طالبان قصد دارد دامنه عملیاتش را به سراسر افغانستان گسترش دهد. علی میثم نظری دراین‌باره تاکید کرد: «حملات جبهه مقاومت در سال سوم هدفمندتر و راهبردی‌تر شده‌ است.» 

پایگاه اصلی حامیان جبهه مقاومت ملی عمدتا در شمال افغانستان و به‌ویژه در استان پنجشیر است. پنجشیر نه‌تنها زادگاه احمد مسعود، رهبر جبهه مقاومت ملی، است، بلکه منطقه‌ای است که در مقاومت در برابر نیروهای خارجی و حکام مختلف تاریخچه‌‌ای طولانی دارد. با این حال، جبهه مقاومت ملی به‌خوبی می‌داند که برای تحقق رویایش به‌منظور داشتن افغانستانی دموکراتیک که همه گروه‌های قومی در آن حضور داشته باشند، به حمایت گسترده‌تری از سراسر این کشور نیاز دارد.

به گفته علی میثم نظری، پس از سقوط دولت پیشین افغانستان، برخی سربازان و افسران ارتش و پلیس افغانستان که در مبارزه و دفاع تجربه زیادی داشتند، به جبهه مقاومت ملی پیوستند. به علاوه این جبهه موفق شد در میان اقوام مختلف افغانستان از جمله پشتون‌ها، تاجیک‌ها، ازبک‌ها، هزاره‌ها و دیگر گروه‌های قومی هم پایگاه حمایتی ایجاد کند.

در کنار جبهه مقاومت ملی، جبهه آزادی افغانستان به رهبری یاسین ضیا، رئیس ستاد ارتش حکومت پیشین، نیز علیه طالبان فعالیت نظامی دارد. 

جبهه آزادی مارس ۲۰۲۲ راه‌اندازی شد و از آن زمان تاکنون حملات متعددی به اهداف طالبان انجام شده است.  

یاسین ضیا به لانگ‎‌وار ژورنال گفت: «طی چند سال گذشته حملات ما بهتر شده‌ و شبکه اطلاعاتی ما نیز در حال گسترش است.» 

جبهه آزادی و جبهه مقاومت ملی اگرچه گروه‌هایی متمایزند، اینک با هم ائتلاف کرده‌اند؛ آنچه برای تلاش‌های آینده آنان به منظور سرنگونی طالبان ضروری به نظر می‌رسد. 

به گزارش لانگ‌وار ژورنال، جبهه متحد افغان به رهبری سمیع سادات، فرمانده پیشین نیروهای ویژه افغانستان، هم که تاکنون فعالیت نظامی علیه طالبان نداشته است و بر مبارزه سیاسی تاکید می‌کند، در هماهنگی و رهبری نیروهای مخالف طالبان نقش مهمی دارد. 

سادات به این وب‌سایت گفت: «دیدگاه جبهه متحد افغانستان آزادسازی افغانستان و بازگرداندن نظم و قانون‌اساسی به آن است. ما نسل جدید رهبران افغانستانیم.» 

شورای مقاومت ملی برای نجات افغانستان هم خواستار مقاومت نظامی و سیاسی فعال علیه طالبان است. در این شورا چهره‌های سیاسی مطرح افغانستان از جمله مارشال عبدالرشید دوستم، معاون ریاست‌جمهوری پیشین افغانستان، عطا محمد نور، استاندار پیشین بلخ، محمد محقق، رهبر حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان و عبدالرب رسول سیاف، چهره مطرح جهادی، عضویت دارند.  

در گزارش لانگ‌وار ژورنال اشاره شده که روند سبز به رهبری امرالله صالح، معاون اول رئیس‌جمهوری سابق افغانستان، نیز به‌تازگی اطلاعاتی در مورد طالبان و ساختار نظامی آن‌ها افشا کرده است.  

طالبان بیش از دو و نیم سال است که با توسل به گزینه نظامی بر افغانستان حاکم شده‌اند و حکومتی غیرفراگیر ایجاد کرده‌اند. رژیم این گروه به نقض حقوق‌ بشر و حقوق‌زنان نیز متهم است. 

طالبان از گسترش مقاومت مسلحانه علیه خود نگران‌اند و به مردم این کشور درباره همکاری یا عضویت در جبهه‌های نظامی مخالف هشدار داده‌ و به‌صراحت اعلام کرده‌اند که هر نوع مقاومت مسلحانه علیه طالبان مصداق «بغی» است و سرکوب خواهد شد.  

آن‌ها برای سرکوب جبهه‌های نظامی تلاش زیادی کرده‌اند اما حملات این جبهه‌‌ها همچنان ادامه دارد. افزون بر این، شاخه خراسان دولت اسلامی (داعش) هم طالبان و غیرنظامیان را در افغانستان هدف قرار می‌دهد و این گروه هنوز نتوانسته‌ است تهدید این گروه را رفع کنند. 

بیشتر از جهان