رهبر یک گروه بزهکار سوئدی به افغانستان فرار کرد

راوا مجید، رهبر باند فاکس‌ــ‌تروت، در سوئد به قتل، قاچاق مواد مخدر و پولشویی متهم است

این عکس راوا مجید را اداره گمرک سوئد منتشر کرده‌ است‌ــ aftonbladet.se

راوا مجید، ۳۷ ساله، سردسته یک باند بزهکار سوئدی به نام «فاکس‌ــ‌تروت» که به اتهام‌ قتل، قاچاق مواد مخدر، تهدید افراد و پولشویی تحت تعقیب پلیس قرار دارد، به افغانستان گریخته است.

به نوشته رسانه‌های سوئد در روز شنبه ۲۹ اردیبهشت، گفته می‌شد راوا مجید پس از ورود به ایران بازداشت شده‌ اما اکنون از افغانستان سر در آورده‌ است. پدر راوا مجید که در کردستان عراق به‌سر می‌برد، به روزنامه سوئدی افتون‌بلادت گفت که مجید پس از تلاش برای ورود به ایران بدون گذرنامه بازداشت شد و حدود شش ماه در زندان بود اما حالا از زندان آزاد شده‌ است و اگرچه در آخرین تماس از افشای محل دقیق اقامتش خودداری کرد، گفت که در مکانی نزدیک افغانستان به‌ سر می‌برد.

راوا مجید، شهروند سوئد، از پدر و مادر عراقی متولد شده‌ و دادگاه سوئد تا حالا سه بار حکم بین‌المللی دستگیری او را صادر کرده‌ است. از سال ۲۰۱۸ که راوا مجید به ترکیه پناه برد و با خرید ملک شهروندی آن کشور را به دست آورد، تلاش‌های پلیس سوئد برای بازداشت او ناکام مانده‌ است.

پدر راوا مجید گفت: «آخرین بار یک ماه پیش صحبت کردیم. به من گفت الان از زندان آزاد شدم و خوشحالم.» 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

راوا مجید ۳۷ ساله متهم است که در چندین مورد بمب‌گذاری، ترور، قاچاق مواد مخدر، پولشویی و زورگیری و تهدید دست داشته است. رهبری باند تبهکار فاکس‌ــ‌تروت که آن را بزرگ‌ترین شبکه جرم و جنایت در سوئد می‌دانند هم برعهده راوا مجید است و در سال‌های اخیر از شهر اپسالا که محل اقامت راوا مجید بود، به دیگر شهرهای سوئد گسترش یافته است. پلیس سوئد از سال ۲۰۱۰ فعالیت این شبکه را زیرنظر دارد.

راوا مجید متولد کردستان ایران است و چند ماهه بود که پدر و مادرش به سوئد مهاجرت کردند. او سال ۲۰۱۸ از سوئد گریخت و مدتی در ترکیه زندگی کرد. در این مدت تلاش‌های پلیس سوئد برای بازداشت راوا مجید ناکام ماند. اکتبر سال ۲۰۲۳، رسانه‌های داخلی ایران از بازداشت راوا مجید در مرز ایران و عراق خبر دادند.

برخی رسانه‌های سوئدی روا مجید را «کرد عراق» و برخی دیگر «کرد ایران» معرفی کرده‌اند. در سوئد راوا مجید به نام مستعار «روباه کرد» نیز معروف است.

راوا مجید در سال ۲۰۱۸ به قتل مادر ۶۰ ساله همدستش، اسماعیل عبده، متهم شد. از اسماعیل عبده نیز به عنوان یکی از سردسته‌های باند فاکس‌ــ‌تروت یاد می‌شود. پس از کشته شدن مادر عبده، هردو سردسته این باند به ترکیه پناه بردند. بر اساس گزارش‌هایی که در مورد زندگی راوا مجید در ترکیه منتشر شد، او تا ۲۰۲۳ در یک آپارتمان مجلل دو میلیون یورویی در این کشور زندگی می‌کرد که در جریان تلاش برای ورود به ایران در اکتبر ۲۰۲۳، بازداشت شد. راوا مجید از طریق خرید ملک در ترکیه شهروندی این کشور را به دست آورد؛ آنچه باعث انتقادهای فراوان فعالان سیاسی ترکیه شد. پس از آنکه راوا مجید به ترکیه فرار کرد، پلیس سوئد بارها از ترکیه خواست که او را به این کشور تحویل دهد، اما به دلیل اینکه مجید شهروندی ترکیه را داشت، پلیس از این کار خودداری کرد.

بیشتر از جهان