بن‌بست مذاکره با طالبان؛ سفر هیئت امنیتی پاکستان به قندهار لغو شد

طالبان افغانستان به حمایت، مسلح کردن و تامین سرپناه برای شبه‌نظامیان پاکستانی متهم‌اند

ملا شیرین، استاندار رژیم طالبان در قندهار، در  ملاقات با وزیر خارجه پیشین پاکستان،دی ۱۴۰۲‌ــ JalilJilani/X@

در اوج افزایش ناامنی‌ها در پاکستان، خبر رسید که سفر یک هیئت امنیتی آن کشور که قرار بود در قندهار با مقام‌های طالبان افغانستان ملاقات کند، لغو شده است. این سفر در حالی برنامه‌ریزی شد که پاکستان با موجی از حملات مرگبار در ایالت‌های خیبرپختون‌خوا و بلوچستان مواجه است و طالبان افغانستان هم به دلیل پناه دادن به گروه‌های تروریستی از جمله تحریک طالبان پاکستان و همکاری و حمایت از آن‌ها به دست داشتن در ناامن کردن پاکستان متهم‌‌اند.

منابع رسمی در دولت پاکستان و رژیم طالبان افغانستان در مورد سفر هیئت پاکستانی به قندهار به صورت رسمی اظهارنظر نکردند، اما اکسپرس تریبون، رسانه پاکستانی، به نقل از منابع دیپلماتیک گزارش داد که این هیئت قرار بود روز یکشنبه ۲۳ اردیبهشت، وارد قندهار شود و با مقام‌های ارشد طالبان از جمله ملا شیرین، استاندار طالبان در قندهار و از افراد نزدیک به ملا هبت‌الله آخندزاده، رهبر این گروه، ملاقات کند.

بر اساس این گزارش، موضوع سفر این هیئت صحبت با مقام‌های طالبان در مورد افزایش حملات تحریک طالبان پاکستانی و نقش طالبان افغانستان در حمایت از این گروه بود.

ملا شیرین که نام اصلی او محمدعلی حنفی است، از بنیان‌گذاران گروه طالبان است و سال‌ها فرمانده محافظان و دستیار ملا عمر بوده است. این چهره قدرتمند طالبان قندهاری پس از فروپاشی دولت جمهوری رئیس بخش استخبارات (اطلاعات) وزارت دفاع طالبان شد و در مشاوره‌ دادن به ملا یعقوب، فرزند ملا عمر و وزیر دفاع طالبان، نقش کلیدی داشت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پس از آنکه مولوی داوود مزمل، استاندار طالبان در بلخ، در حمله مهاجم انتحاری داعش خراسان کشته شد، ملا هبت‌الله آخندزاده، رهبر طالبان، حاجی یوسف وفا، استاندار قندهار را به بلخ فرستاد و ملا شیرین را از کابل به قندهار فراخواند. از ملا شیرین به‌عنوان یکی از نزدیک‌ترین افراد به رهبر طالبان یاد می‌شود که در جهت‌دهی برنامه‌های او هم نقش مهمی دارد.

ملا شیرین دی ۱۴۰۲ به پاکستان سفر کرد. هدف از سفر او گفت‌وگو با مقام‌های پاکستانی برای کاهش تنش میان کابل و اسلام‌آباد اعلام شد. در آن سفر، ملا شیرین با مقام‌های وزارت خارجه پاکستان و رهبران برخی احزاب دیدار کرد، اما نشانه‌ای از بهبود روابط مشاهده نشد. برخی کارشناسان معتقدند که سفر ملا شیرین به پاکستان و سفر هیئت‌های پاکستانی به قندهار به جای کابل بیانگر انزوا و کنار گذاشته شدن کابینه رسمی طالبان است که در کابل حضور دارد. مقام‌های پاکستانی هم به جای صحبت و ملاقات با وزیر خارجه طالبان در کابل، با استاندار این گروه در قندهار ملاقات می‌کنند، چون رهبر طالبان با به انحصار در آوردن اختیارات و تصمیم‌گیری‌ها، اختیارات وزارتخانه‌های رژیم را محدود کرده‌ است.

با گذشت دو سال و هشت ماه از سلطه طالبان بر افغانستان، تلاش حکومت پاکستان برای کنترل و مهار شبه‌نظامیان پاکستانی که از افغانستان حمایت دریافت می‌کنند بی‌نتیجه مانده‌ است. مذاکرات میان حکومت پاکستان و تحریک طالبان پاکستان در پاییز ۱۴۰۰ با پادرمیانی سراج‌الدین حقانی، رهبر شبکه حقانی، به برقراری آتش‌بس انجامید، اما چندی بعد دوطرف این آتش‌بس نقض کردند و حملات تحریک طالبان پاکستان بار دیگر افزایش یافت.

احزاب سیاسی و چهره‌های منتقد حکومت پاکستان خواستار سرکوب تحریک طالبان پاکستان و خودداری از مذاکره با این گروه‌اند. دولت شهباز شریف نیز هرنوع مذاکره با طالبان پاکستانی را رد می‌کند، اما تلاش‌هایش برای قانع کردن طالبان افغانستان که متحد دیرینه شبه‌نظامیان پاکستانی‌اند، نیز بی‌نتیجه مانده‌ است.

مقام‌های پاکستانی طالبان افغانستان را بارها به نقض توافق دوحه، حمایت از شورشگری در پاکستان، پناه دادن به سران تحریک طالبان پاکستانی و ارائه تجهیزات و اسلحه به مخالفان پاکستان متهم کرده‌اند اما طالبان افغانستان ناامنی در پاکستان را «مشکل داخلی» این کشور می‌نامند و به حکومت پاکستان و تحریک طالبان پاکستان پیشنهاد می‌کنند باهم مذاکره کنند.

بر اساس اطلاعاتی که منیر اکرم، سفیر پاکستان در سازمان ملل متحد، اواسط اسفند در نشست شورای امنیت، ارائه کرد، تحریک طالبان پاکستان حدود ۵۰ هزار عضو دارد که بیشتر آن‌ها به سلاح‌های آمریکایی رهاشده در افغانستان مجهزند. نهادهای امنیتی پاکستان نیز تایید کرده‌اند که شبه‌‎نظامیان در بیشتر حملات مرگبار به قرارگاه‌های نظامی این کشور از سلاح‌های آمریکایی استفاده می‌کنند.

تحریک طالبان پاکستانی در بیش از دوسال گذشته با انتشار ویدیو و عکس‌هایی از مراکز آموزشی و واحدهای ویژه‌اش به‌وضوح نشان داده که به سلاح‌های آمریکایی دست یافته است. بر اساس این ویدیوها و عکس‌ها، برخی اعضای این گروه به تجهیزاتی مانند دوربین دید در شب، اسلحه تک‌تیرانداز، جلیقه‌های زرهی و دستگاه‌های مخابراتی که ویژه برقراری ارتباط در مناطق کوهستانی و دورافتاده‌اند، دسترسی دارند.

بیشتر از جهان