بهای نفت در سال جاری تقریبا ثابت باقی می‌ماند

انتظار می‌رود کاهش نگرانی‌ها از اثر خطرات ژئوپلیتیک بر عرضه نفت و همچنین تامین تقاضا توازن بازار نفت را در بخش عمده‌ای از ماه‌های آتی حفظ کند

تصویری تزئینی از بشکه‌های نفت، تاسیسات استخراج آن و یک نفتکش با پس‌زمینه‌ای از قیمت‌ها در بازار جهانی‌- Independent Persian

بهای نفت کاهش پیدا کرده است و روز پنجشنبه ۲ مه، قیمت شاخص وست تگزاس اینترمیدیت (WTI) به ۷۹.۱۷ دلار در هر بشکه و نفت برنت به ۸۳.۶۷ دلار در هر بشکه رسید. تحلیلگران این کاهش بهای نفت را به از بین رفتن اهمیت و اثر خطر ژئوپلیتیک بر قیمت در هفته‌های اخیر نسبت می‌دهند. بازار اکنون دریافته است که اختلال در عرضه نفت در نتیجه خطرات ژئوپلیتیک ناشی از تنش‌ها در خاورمیانه و جنگ جاری روسیه و اوکراین نزدیک و حتمی نیست.

هم‌زمان، ذخیره نفت نیز رو به افزایش است. در آمریکا، داده‌های اداره اطلاعات انرژی در هفته جاری نشان می‌دهد که ذخیره تجاری نفت خام نسبت به هفته گذشته ۷.۳ میلیون بشکه افزایش پیدا کرد و به ۴۶۰ میلیون بشکه رسید. ذخیره تجاری در آمریکا اکنون به بالاترین سطح از ژوئن ۲۰۲۳ رسیده است. داده‌های هفتگی اداره اطلاعات انرژی آمریکا نیز نشان می‌دهد که ذخیره بنزین نسبت به هفته گذشته ۰.۳ میلیون بشکه افزایش یافته و به ۲۲۷.۱ میلیون بشکه رسیده است.

کاهش در تقاضای جهانی گازوییل نیز به آهنگ کندتر رشد تقاضای نفت در اقتصادهای بزرگ اشاره دارد. به گزارش رویترز، ذخایر بنزین، که گازوییل را نیز شامل می‌شود، در هفته منتهی به ۲ مه در مرکز پالایش و ذخیره آمستردام‌ـ‌روتردام‌ـ‌آنتورپ اروپا بیش از ۳ درصد افزایش پیدا کرد. علاوه بر این، تصمیم بانک مرکزی آمریکا به حفظ نرخ بهره در محدوده ۵.۲۵ تا ۵.۵ درصد به‌دلیل تورم پایدار سوال‌هایی در مورد رشد تولید ناخالص داخلی و چشم‌انداز تقاضای نفت ایجاد کرده است. ادامه نرخ‌ بهره بالا ممکن است محدودیت‌هایی برای رشد اقتصادی و در نتیجه تقاضای نفت ایجاد کند. با وجود این، تحلیلگران معتقدند احتمال رکود اقتصادی در نتیجه نرخ بهره بالا همچنان بعید است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

انتظار می‌رود کاهش نگرانی‌ها از اثر خطرات ژئوپلیتیک بر عرضه نفت و همچنین عرضه جهانی کافی نفت برای تامین تقاضا توازن بازار نفت را در بخش عمده‌ای از ماه‌های آتی حفظ کند. برخی تحلیلگران معتقدند این امر بهای نفت را در نیمه دوم سال ۲۰۲۴ تقریبا ثابت نگه خواهد داشت. پیش‌بینی می‌شود در سال ۲۰۲۵ با فرض اینکه افزایش عرضه نفت کشورهای خارج از اوپک پلاس سریع‌تر از تقاضا باشد و به مازاد بیشتری در بازار منجر شود، بهای نفت سیر نزولی داشته باشد.  

قیمت پایین‌تر نفت احتمالا چالش‌هایی برای کشورهای اوپک پلاس ایجاد می‌کند و برخی کشورهای اوپک‌ پلاس را تحت فشار بیشتری قرار می‌دهد تا سیاست کاهش تولید را سریع‌تر تغییر دهند. در حالی که کشورهای اوپک پلاس به رهبری عربستان سعودی به کاهش عرضه نفت به بازار ادامه می‌دهند، کاهش عرضه طولانی‌مدت‌تر توام با بهای پایین‌تر احتمالا به درآمد و رشد تولید ناخالص داخلی، به‌ویژه میان کشورهای تولیدکننده که درآمدشان تا حد زیادی متکی به صادرات نفت است، آسیب می‌زند. کاهش عرضه طولانی‌مدت نگرانی‌هایی نیز میان کشورهای اوپک پلاس ایجاد می‌کند که سهمشان در بازار را از دست بدهند زیرا عرضه نفت از جایی دیگر مانند آمریکا افزایش پیدا می‌کند.

بی‌تردید، پیشرفت‌های فناوری در آمریکا به صنعت نفت شیل کمک می‌کند تا بازده و تولید نفت را با سرعت بیشتری افزایش دهد. بر اساس گزارش اخیر رویترز، روش‌های نوآورانه در سال گذشته این امکان را فراهم کرده است تا فرایند شکست هیدرولیکی (فرایند استخراج و تولید نفت شیل از طریق تزریق پرفشار آب، ماسه و مواد شیمیایی به زیر زمین) سریع‌تر، ارزان‌تر و پربازده‌‌تر شود. این پیشرفت‌ها تجهیزاتی که می‌توانند شکست هیدرولیکی را هم‌زمان در چند چاه انجام دهند (که شکست هیدرولیکی هم‌زمان یا هم‌شکست نامیده می‌شود) و همین‌طور استفاده از پمپ‌های برقی به‌جای پمپ‌های گازوییلی گران‌تر را شامل می‌شود.

انتظار می‌رود توانایی افزایش تولید نفت با سرعت بیشتر نفوذ آمریکا در بازار نفت جهان و همین‌طور نقش این کشور در ایجاد توازن در بازار را تقویت کند. در واقع، پیش‌بینی می‌شود توانایی آمریکا در بالا بردن سریع تولید و صادرات نفت در پاسخ به تقاضا و افزایش بهای نفت تاثیر اختلال عرضه در سایر نقاط را محدود کند. تولید نفت آمریکا همچنین جریان تجارت جهانی و مقصد صادرات نفت از کشورهای منطقه خلیج فارس عضو اوپک را تغییر داد. مجموع صادرات نفت شورای همکاری خلیج فارس به اقتصادهای پیشرفته به میزان قابل‌ملاحظه‌ای کاهش و به اقتصادهای نوظهور در راس آن‌ها چین و هند افزایش پیدا کرده است.

با نگاهی به آینده، برخی عوامل را باید در بازار نفت در نظر گرفت از جمله اینکه آیا دولت بایدن خرید نفت برای پر کردن ذخایر راهبردی نفت آمریکا را از سر خواهد گرفت (اقدامی که تقاضا و بهای نفت را افزایش می‌دهد)؛ چه موقع بانک مرکزی آمریکا نرخ بهره را پایین خواهد آورد (اقدام دیگری که تقاضا را تقویت می‌کند)؛ و گام‌های بعدی اوپک پلاس در کاهش عرضه چه خواهد بود (این گروه قرار است در ماه ژوئن تشکیل جلسه دهد).

بیشتر از اقتصاد