افلاطون در آخرین ساعات عمرش چه می‌کرد؟

رمزگشایی یک نسخه خطی کهن جزئيات بیشتری در مورد محل دفن افلاطون و آخرین شب عمرش فاش کرده است

مجسمه افلاطون در آتن‌ــ Canva

به گفته پژوهشگران ایتالیایی، متنی در طومارهای کهن که به‌تازگی رمزگشایی شده است شاید سرانجام فاش کند افلاطون، فیلسوف یونانی، کجا دفن شده است و در ساعاتی که در بستر مرگ بود چه گذشت.

به گزارش سی‌ان‌ان، کارشناسان با استفاده از هوش مصنوعی و سایر فناوری‌ها طومارهای موسوم به پاپیروس هرکولانیوم را بررسی می‌کنند که در پی فوران آتشفشان وزوو در سال ۷۹ میلادی سوختند و زیر لایه‌های خاکستر مدفون شدند.

به گفته گراتزیانو رانوچیا، استاد نسخ خطی کهن در دانشکده واژه‌شناسی، ادبیات و زبان‌شناسی در دانشگاه پیزا، تازه‌ترین یافته‌ها نشان می‌دهد افلاطون در باغی مخفی در نزدیکی معبد مقدس موزها (الهه‌های شعر و موسیقی) داخل آکادمی افلاطون آتن که به او اختصاص داده بودند، دفن شده است.

رانوچیا به سی‌ان‌ان گفت پیش‌تر فقط می‌دانستیم که او داخل آکادمی دفن شده بود اما از محل دقیقش اطلاع نداشتیم.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آکادمی افلاطون را سولا، فرمانده رومی، در سال ۸۶ پیش از میلاد ویران کرد.

این متن همچنین جزئیات بیشتری در مورد آخرین شب عمر افلاطون فاش می‌کند و اینکه او به موسیقی که نواخته می‌شد علاقه‌ای نداشت.

کارشناسان می‌گویند پیش‌تر تصور بر این بود «موسیقی دل‌انگیزی» که کنیزی اهل تراکیه می‌نواخت برای افلاطون خوشایند بود.

اما به گفته رانوچیا، متن‌ها اکنون آشکار کرده‌اند که او به‌رغم تب شدید در بستر مرگ، نوای فلوت را ناموزون می‌دانست و در صحبت با مهمانی اهل بین‌النهرین به این موضوع اشاره کرده بود.

رانوچیا گفت: «او تب شدیدی داشت و موسیقی که می‌نواختند برایش آزاردهنده بود.»

این متن که به‌تازگی رمزگشایی شده است جزئیات بیشتری در مورد شرایطی که افلاطون پس از مرگ سقراط در سال ۳۹۹ یا ۴۰۴ قبل از میلاد، در جزیره ایجاینا به بردگی فروخته شد روشن می‌کند. پیش‌تر تصور بر این بود که او در سال ۳۸۷ پیش از میلاد در سیسیل به بردگی فروخته شد.

این متن بخشی از حدود ۱۸۰۰ طومار سوخته و زغال‌شده‌ای است که در قرن هجدهم در ساختمانی کشف شد که تصور می‌شود متعلق به پدرزن ژولیوس سزار بوده است، که در شهر ساحلی هرکولانیوم در ۲۰ کیلومتری پمپئی زندگی می‌کرد.

کارشناسان با استفاده از هوش مصنوعی و مقطع‌نگاری اپتیکی و فناوری تصویربرداری فراطیفی فروسرخ، قسمت‌هایی از متن پنهان نسخه‌های خطی پاپیروس را که تا حدی از بین رفته‌اند می‌خوانند.

به گفته رانوچیا، جزئیات اخیر از بریده‌ای ۱۰۰۰ کلمه‌ای (حدود ۳۰ درصد متن) کشف شده است که طی یک سال گذشته رمزگشایی شد.

بیشتر از فرهنگ و هنر