بقایای موشک بالستیک کره شمالی در اوکراین کشف شد

به گفته ناظران سازمان ملل، روسیه در حمله ۲ ژانویه به خارکف از موشک بالستیک هواسونگ ۱۱ کره شمالی استفاده کرده بود

پرتاب موشک هواسونگ ۱۱ کره شمالی‌ــ KCNA

به گفته ناظران تحریم‌های سازمان ملل، پس از حمله ارتش روسیه به خارکف در اوکراین در اوایل ژانویه سال جاری، قطعاتی از موشک بالستیک هواسونگ ۱۱ کره شمالی در این منطقه پیدا شده است.

در گزارشی که خبرگزاری رویترز رویت کرده است، ناظران به شورای امنیت اطلاع داده‌اند که «بقایای به‌دست‌آمده از موشکی که در ۲ ژانویه ۲۰۲۴ در خارکف در اوکراین به زمین اصابت کرد متعلق به سری موشک‌های هواسونگ ۱۱ دی‌پی‌آرکی (DPRK) بود». دی‌پی‌آر‌کی مخفف جمهوری دموکراتیک خلق کره، نام رسمی کره شمالی، است.

در این حمله دست‌کم سه نفر کشته و ۶۲ نفر مجروح شدند. این گزارش متذکر شده است استفاده از موشک‌های کره شمالی در اوکراین ناقض تحریم تسلیحاتی سال ۲۰۰۶ سازمان ملل متحد علیه این کشور شرق آسیا است. 

ناظران به کمیته تحریم‌های کره شمالی در شورای امنیت گفتند: «اطلاعات مسیر [موشک] که مقام‌های اوکراینی تهیه کرده‌اند نشان می‌دهد که این موشک از خاک فدراسیون روسیه پرتاب شده بود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ناظران تحریم‌ها پیش‌تر در ماه آوریل به اوکراین سفر کرده بودند تا بقایا را بررسی کنند و هیچ شواهدی مبنی بر اینکه موشک ساخت روسیه باشد به دست نیامد. در این گزارش آمده است آن‌ها «نتوانستند به‌صورت مستقل مشخص کنند که موشک را چه کسی و از کجا پرتاب کرده بود».

این گزارش در ادامه افزوده است: «این موقعیت مکانی، در صورتی که موشک تحت کنترل نیروهای روسیه باشد، احتمالا نشان‌دهنده تهیه و تامین از سوی اتباع فدراسیون روسیه خواهد بود.»

کره شمالی به‌دلیل برنامه موشکی هسته‌ای‌اش تحت تحریم‌های سازمان ملل قرار دارد، و از آزمایش و استفاده از تسلیحات اتمی منع شده است. اما رژیم کیم جونگ‌ـ‌اون تحریم‌ها را نادیده گرفته و مجموعه‌‌ای از تسلیحات را آزمایش کرده و برخی سامانه‌های موشکی را در اختیار روسیه گذاشته است.

این کشور فقط در سال گذشته بیش از ۳۰ موشک بالستیک، از جمله پنج موشک بالستیک قاره‌پیما، را آزمایش کرده است.

کره شمالی در سال ۲۰۲۲ در فاصله ژانویه تا نوامبر، بیش از ۷۰ موشک بالستیک و کروز را آزمایش کرد و شدیدترین دوره فعالیت موشکی را که کره جنوبی و ژاپن را در معرض خطر قرار می‌داد، رقم زد. برخی از این موشک‌ها طوری طراحی شده بودند تا از فراز حریم هوایی ژاپن عبور کنند.

پس از حمله ۲ ژانویه، دفتر دادستان ناحیه خارکف قطعات یک موشک را در معرض نمایش به رسانه‌ها قرار داد و گفت آن‌ها با بقایای به‌دست‌آمده از نمونه‌های موشک‌های روسیه تفاوت دارند و این «ممکن است موشکی باشد که از کره شمالی تامین شده است». 

آمریکا و متحدانش کره شمالی را به انتقال تسلیحات به روسیه برای استفاده علیه اوکراین متهم کرده‌اند. روسیه در فوریه ۲۰۲۲ به اوکراین حمله کرد. مسکو و پیونگ‌یانگ این ادعاها را رد کرده‌اند اما سال گذشته بر تعمیق روابط نظامی دو کشور تاکید کردند.

آمریکا در فوریه سال جاری روسیه را متهم کرد که دست‌کم در ۹ مورد، موشک‌های بالستیک کره شمالی را به سمت اوکراین پرتاب کرده، اتهامی که روسیه رد کرده است.

© The Independent

بیشتر از جهان