مرد فیلیپینی، نخستین قربانی ویروس کرونا در خارج از چین

تلفات جانی ویروس کرونا به بالاتر از۳۰۰ تن رسیده

فردوگاه نظامی ترکیه در آنکارا، در حال انتقال مسافران ورودی از چین به قرنطینه، ۱ فوریه ۲۰۲۰- AFP

یک مرد فیلیپینی تبدیل به نخستین کسی شد که در خارج از چین جان خود را به دلیل ابتلا به ویروس کرونا از دست می‌دهد.

بر پایه گزارش سازمان بهداشت فیلیپین، این مرد 44 ساله که در شهر ووهان – مرکز شیوع بیماری کرونا - زندگی می‌کرد در تاریخ 25 ژانویه به دلیل داشتن تب، سرفه و سوزش گلو در بیمارستانی در مانیل مورد پذیرش قرار گرفت.  

وی با وجود ابتلا به ذات ‌الریه شدید، چند روز پیش از مرگ «در وضعیت ثابتی قرار داشته و علائم بهبودی را نشان می‌داد». نتیجه آزمایش ویروس کرونا بر روی زن 38 ساله‌ای که همراه این مرد بود مثبت بوده و وی اکنون در بخش قرنطینه این بیمارستان بستری است.

رئیس جمهور فیلیپین، رودریگو دوترته، روز شنبه ورود مسافرانی که از چین و مناطق خودمختار آن کشور می‌آیند را به طور موقت ممنوع اعلام کرد. بومیان فیلیپین از این قاعده مستثنی هستند.

با این مرگ تعداد تلفات جانی بیماری کرونا به رقم 300 تن رسید. تعداد مبتلایان به ویروس کرونا به شکل بی‌سابقه‌ای افزایش یافته و اکنون بیش از 14,000 نفر در سراسر جهان به این ویروس دچار شده‌اند.   

سازمان بهداشت جهانی روز پنجشنبه به دلیل شیوع این بیماری و نگرانی‌هایی که در سطح بین المللی ایجاد کرده، وضعیت فوق العاده اعلام کرد اما گفت که نیازی به اعمال محدودیت‌های تجاری و مسافرتی نیست.  

با این حال برخی کشورها به دلیل نگرنی از شیوع گسترده ویروس کرونا کنترل مرزهای خود را تشدید کرده‌اند.

با وجود ارزیابی سازمان بهداشت جهانی مبنی بر غیرضروری بودن اعمال محدودیت در حوزه‌های تجارت و مسافرت، کشورهایی همچون ایالات متحده، ژاپن، سنگاپور و استرالیا در مورد مسافرانی که از چین می‌‌آیند محدودیت‌های مشابهی را قائل شده‌اند.

بیش از 60 میلیون چینی در استان «هوبی» در قرنطینه به سر می‌برند و چندین کشور اقدام به خارج کردن شهروندان خود از این منطقه کرده‌اند.

وزیر امور خارجه بریتانیا، دومینیک راب، اعلام کرد کرد که دومین پرواز حامل شهروندان بریتانیا از مبدأ چین، روز یکشنبه به اروپا خواهد رسید. وی نگفت که این پرواز شامل چند مسافر است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بی‌بی‌سی گزارش داد که 11 بریتانیایی نخست به فرانسه رسیده و سپس به بیمارستان «ارو پارک» واقع در شهر «مرزیساید» انتقال داده خواهند شد. 83 بریتانیایی که روز جمعه از ووهان به این بیمارستان آورده شدند، هنوز در آنجا بستری هستند.  

راب در گفت‌و‌گو با خبرنگار شبکه «اسکای نیوز»، سوفی ریج، گفت: «از آنها به خوبی مراقبت خواهد شد و ما این کار به این دلیل انجام می‌دهیم تا از یک سو به بریتانیایی‌هایی که خواهان ترک چین هستند کمک کنیم و از سوی دیگر لازم است به دلیل پیامد‌هایی که ویروس کرونا داشته از گسترش آن جلوگیری کرده و کنترل‌های لازم را به عمل بیاوریم.»

نخستین موارد ابتلا به ویروس در بریتانیا – که یک دانشجوی دانشگاه «یورک» و بستگان وی بودند – روز جمعه تشخیص داده شدند.

یکی از سخنگویان دانشگاه یورک روز شنبه گفت: «اطلاعات فعلی از [که از بخش بهداشت همگانی انگلیس] به دست آمده نشان می‌دهد که این دانشجو در زمانی که علائم بیماری را از خود نشان داده، به کسی در دانشگاه نزدیک نشده اما تحقیقات تکمیلی در این باره ادامه دارد.»

مقامات بهداشت به دلیل تصمیم «نا به هنگام» خود مبنی بر عدم اعلام اولیه از وجود ابتلای بیماران در دانشگاه یورک، مورد انتقاد قرار گرفتند.

یک متخصص علوم پزشکی در دانشگاه «ایست آنجلیا»، پرفسور پُل هانتر، گفت: «آنها [مقامات] می‌بایست درباره مکان و تاریخ ارتباطاتی که بیماران با دیگران داشته‌اند به طور شفاف اطلاع رسانی کرده و اعلام می‌کردند که می‌خواهند افرادی که با بیماران در تماس بوده‌اند را شناسایی کنند.»   

وی افزود: «فکر می‌کنم اطلاعات شفاف‌تر و زودتر می‌توانست بسیار مفیده واقع شده و برای بسیاری از مردم که شاید در یورک به سر می‌برند، اطمینان ‌بخش باشد.

بخش بهداشت همگانی بریتانیا روز یکشنبه کارزاری را برای اطمینان ‌آفرینی درباره جلوگیری از شیوع ویروس کرونا آغاز خواهد کرد. پیام‌های تبلیغاتی در این زمینه به مردم اطلاع می‌دهند که چطور به بهترین شکل از خود در برابر این ویروس مراقبت کنند. این پیام‌ها از رسانه‌های اجتماعی، برنامه‌های رادیویی و روزنامه‌ها در اختیار عموم قرار می‌گیرد.

© The Independent

بیشتر از جهان