اکسیوس: کنگره درباره حکم بازداشت مقامات اسرائیل به دیوان کیفری بین‌المللی هشدار داد

باراک راوید، خبرنگار اکسیوس پیش‌تر گزارش داده بود که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل از جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا خواسته است که برای جلوگیری از صدور حکم بازداشت او مداخله کند

لوگوی دیوان کیفری بین‌المللی و کنگره آمریکا

اکسیوس گزارش داد که اعضای هر دو حزب جمهوری‌خواه و دمکرات کنگره آمریکا به دیوان کیفری بین‌المللی درباره حکم بازداشت مقامات اسرائیل هشدار داده‌ و گفته‌اند که این اقدام با واکنش آمریکا مواجه خواهد شد و قوانین مربوط به آن نیز هم اکنون در دست تدوین است.

باراک راوید، خبرنگار اکسیوس پیش‌تر گزارش داده بود که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل از جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا خواسته است که برای جلوگیری از صدور حکم بازداشت او مداخله کند.

هنوز دفتر نتانیاهو این ادعا را تایید یا تکذیب نکرده است. کاخ سفید هم از اظهارنظر درباره این ادعا خودداری کرده اما گفته است که از تحقیقات دیوان کیفری بین‌المللی حمایت نمی‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش اکسیوس، دیوان کیفری بین‌المللی ICC در حال بررسی اتهام‌های مربوط به جنایت جنگی درباره ارتش اسرائیل و گروه‌های فلسطینی است که از سال ۲۰۱۴ به این سو مطرح بوده است.

مایک جانسون، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا روز دوشنبه گزارش‌های مربوط به حکم بازداشت را بدون مبنای قانونی خوانده بود.

جانسون گفت، اگر دولت بایدن مداخله نکند، دیوان کیفری بین‌المللی می‌تواند برای حکم بازداشت رهبران سیاسی آمریکا، دیپلمات‌ها و پرسنل نظامی، قدرت زیادی به‌دست آورد.

تعدادی از قانونگذاران آمریکایی نیز در روزهای اخیر انتقادهای تندی را در این زمینه مطرح کرده‌اند.

طرحی نیز به ابتکار سناتور تام کاتن برای تحریم مقامات دیوان کیفری بین‌المللی که در این تحقیقات دست دارند، در حال آماده‌سازی است.

در مقابل حامیان اقدامات دیوان کیفری بین‌المللی می‌گویند این دیوان یک نهاد مستقل است. مارک پوکان، سناتور منتقد اسرائیل می‌گوید که کنگره نمی‌تواند به دیوان کیفری بین‌المللی بگوید چه کند.

بیشتر از جهان