حماس می‌گوید پاسخ اسرائیل به پیشنهاد آتش‌بس را دریافت کرده است

روز پنجشنبه ایالات متحده آمریکا و ۱۷ کشور دیگر از حماس درخواست کردند همه گروگان‌های اسرائیلی را آزاد کند

گروه حماس روز شنبه اعلام کرد که پاسخ رسمی اسرائیل به آخرین پیشنهاد آتش‌بس این گروه را دریافت کرده است و آن را بررسی خواهد کرد.

به گزارش رویترز، خلیل الحیه، از مقام‌های ارشد حماس که در حال حاضر در قطر مستقر است، اعلام کرد: «ما امروز پاسخ رسمی اسرائیل را به پیشنهادی که ۱۳ آوریل به میانجیگران مصر و قطر ارائه کرده بودیم دریافت کردیم.»

با گذشت بیش از ۶ ماه از جنگ اسرائیل در غزه، مذاکرات تل‌آویو و حماس همچنان در بن‌بست قرار دارد و دو طرف بر خواسته‌هایشان پافشاری می‌کنند. حماس می‌گوید هرگونه توافقی باید به جنگ غزه پایان دهد، در حالی که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، مخالف تعهد دادن در این زمینه است.

یکی از مقام‌های مصری اعلام کرده است که روز جمعه هیاتی از این کشور برای گفت‌وگو با مقامات اسرائیلی وارد تل‌آویو شده‌اند. به گفته او، این گروه به‌دنبال راهی برای ازسرگیری مذاکرات برای پایان دادن به درگیری و بازگرداندن گروگان‌های باقی‌مانده اسرائیلی در دست حماس است که از هفتم اکتبر در اسارت‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این مقام، که نخواست نامش فاش شود، گفت که اسرائیل هیچ پیشنهاد جدیدی ارائه نکرده است، اگرچه مایل است به جای ۴۰  گروگان مورد بحث، آتش‌بس محدودی برقرار کند و حماس نیز ۳۳  گروگان را آزاد کند.

روز پنجشنبه، ایالات متحده و ۱۷ کشور دیگر از حماس خواستند که همه گروگان‌ها را به نشانه راهی برای پایان دادن به بحران کنونی آزاد کند.

حماس متعهد شده است دربرابر فشارهای بین‌المللی تسلیم نشود، اما در بیانیه‌ روز جمعه‌اش گفت که «برای هر ایده یا پیشنهادی که نیازها و حقوق مردم‌مان را در نظر بگیرد آماده‌ایم».

این گروه در عین حال به خواسته‌های اصلی‌اش، که اسرائیل آن‌ها را رد کرده است، پایبند است و از بیانیه مشترک آمریکا و سایر کشورها به‌دلیل درخواست نکردن آتش‌بس دائمی و خروج نیروهای اسرائیلی از غزه انتقاد کرد.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، روز جمعه گفت که مذاکرات برای پایان دادن به جنگ و بازگرداندن گروگان‌های باقی‌مانده شتاب تازه‌ای گرفته است.

رسانه اکسیوس نیز، به نقل از دو مقام اسرائیلی، گزارش داد که اسرائیل روز جمعه به میانجیگران مصری گفته که آماده است قبل از تهاجم به رفح، با مذاکره درمورد آزادی گروگان‌ها «آخرین فرصت» را به حماس بدهد.

در حالی که این مذاکرات ادامه دارد، مقامات بهداشتی فلسطین اعلام کردند که در حمله هوایی اسرائیل به خانه‌ای در رفح، دست کم ۵ نفر کشته و تعدادی دیگر زخمی شده‌اند.

این جنگ پس از آن آغاز شد که جنگجویان حماس روز هفتم اکتبر به شهرهای اسرائیل یورش بردند و ۱۲۰۰ نفر را کشتند و ۲۵۳ نفر را به گروگان گرفتند. اسرائیل، که درپی نابودی حماس است، تاکنون در حمله‌هایش به غزه بیش از ۳۴ هزار فلسطینی را کشته است.

خلیل الحیه روز پنجشنبه اعلام کرد که در صورت اجماع دو کشور، این گروه سلاح‌هایش را زمین می‌گذارد و به یک حزب سیاسی بدل می‌شود. او مدعی شد که حماس می‌خواهد به جبهه آزادیبخش فلسطین با رهبری فتح ملحق شود تا یک دولت واحد برای غزه و کرانه باختری تشکیل شود.

خلیل الحیه، که نماینده حماس در مذاکرات آتش‌بس و تبادل گروگان‌ها است، در ماه‌های گذشته گاهی رویکرد مخالف و گاهی لحنی آشتی‌جویانه داشته است. او در تازه‌ترین سخنانش در استانبول نیز گفت که حماس تشکیل یک کشور فلسطینی کاملا مستقل در کرانه باختری و نوار غزه و بازگشت آوارگان فلسطینی براساس قطع‌نامه‌های بین‌المللی را می‌پذیرد.

او همچنین ادعا کرد که اسرائیل تاکنون نتوانسته است حتی بیش از ۲۰ درصد از توانایی انسانی و نظامی حماس را نابود کند و راه‌حل فعلی رسیدن به «اجماع» است.

بیشتر از جهان