سلاح مخفی آمریکا برای هدف قرار دادن موشک‌های سپاه چه بود؟

مزیت اس‌ام‌ــ۳ نسبت به دیگر پدافندهای نیروی دریایی ایالات متحده این است که می‌تواند اهدافی را فراتر از جو زمین از بین ببرد

آزمایش سامانه موشکی اس‌ام‌ــ۳ روی ناوشکن یواس‌اس فیتزجرالد در اقیانوس آرام‌ــ‌ نیروی دریایی ایالات متحده

ناوهای جنگی نیروی دریایی ایالات متحده شرکت‌کننده در عملیات دفاع از اسرائیل در بامداد یکشنبه در برابر موشک‌های سپاه پاسداران، برای اولین‌بار از سامانه موشکی ریم‌ــ۱۶۱ استاندارد ۳، معروف به اس‌ام‌ــ۳ استفاده کرده‌اند.

به گزارش وب‌سایت بیزینس اینسایدر، کارلوس دل‌تورو، وزیر نیروی دریایی آمریکا، گفت ارتش این کشور برای مقابله با بیش از ۳۰۰ موشک بالیستیک و پهپادهای ایرانی در حملات جمهوری اسلامی و نیروهای نیابتی‌اش به اسرائیل، موشک‌های اس‌ام‌ــ۳ شلیک کرده است.

او که در جلسه استماع کمیته فرعی تخصیص اعتبار دفاع سنا سخن می‌گفت، افزود: «ما پیش از این بارها موشک‌های اس‌ام‌ــ۲ و اس‌ام‌ــ۶ شلیک کرده‌ایم، اما چند روز قبل برای اولین‌ بار به منظور خنثی‌ کردن تهدید موشک‌های بالیستیک‌ پرتاب‌شده از ایران، از سامانه اس‌ام‌ــ۳ نیز استفاده کردیم.»

موشک اس‌ام‌ــ۳ نوعی سامانه موشکی زمین‌به‌هوا ساخت آمریکا است که شرکت ریتیان آن را با هدف رهگیری موشک‌های بالیستیک کوتاه‌برد و میان‌برد می‌سازد و تنها در اختیار نیروهای دریای ایالات متحده و ژاپن قرار دارد. این موشک‌ بخشی از سامانه دفاع موشکی ایجیس است و مدل زمین‌پایه آن در ناو‌های جنگی استفاده می‌شود.

اس‌ام‌ــ۳ توانایی رهگیری برون‌اتمسفری (خارج از جو) دارد؛ به این معنا که برخلاف دیگر سیستم‌های دفاع هوایی نیروی دریایی ایالات متحده، می‌تواند اهداف را فراتر از جو زمین هم از بین ببرد. این نوع عملیات موشکی به دلیل سرعت بالای اهداف در فاز میانی پرواز و همچنین نیاز به هدف قرار دادن بخش اصلی موشک مهاجم، نه بخش جداشده بوستر، دشوار تلقی می‌شوند.

سامانه اس‌ام‌ــ۳ علاوه بر استفاده در ناوهای جنگی، این قابلیت را دارد که ماهواره‌هایی را هم که در مدار نزدیک به زمین قرار دارند، هدف قرار دهد. برد آن ۷۰۰ کیلومتر، سرعت آن ۱۰ ماخ و سقف ارتفاع پروازش ۵۰۰ کیلومتر است. گفته می‌شود مدل پیشرفته‌تر این موشک که قرار است تا سال ۲۰۳۰ از آن رونمایی شود، از قابلیت پرواز تا دو هزار و ۵۰۰ کیلومتر، هدف قرار دادن اجسام در کهکشان راه شیری و هدف‌گیری موشک تا فاصله یک هزار و ۵۰۰ کیلومتری و سرعت ۱۵ ماخ برخوردار است.

مقام‌های آمریکایی پیش از این اعلام کردند که دو ناوشکن یو‌اس‌اس آرلی برک و یو‌اس‌اس کارنی که در شرق دریای مدیترانه مستقر بودند، در درگیری‌های نظامی اخیر، حداقل چهار موشک بالیستیک ایرانی را منهدم کرده‌اند.

یواس‌ان‌آی‌نیوز روز دوشنبه به نقل از مقام‌های دفاعی ایالات متحده برای نخستین‌ بار گزارش داد که این دو ناو برای رهگیری موشک‌های ساخت ایران بین چهار تا هفت فروند از موشک‌های اس‌ام‌ــ‌۳ شلیک کرده‌اند و اکنون به نظر می‌رسد اظهارات دل‌تورو خطاب به قانونگذاران این کشور، اولین تایید علنی ادعای نیروی دریایی آمریکا مبنی بر استفاده از اس‌ام‌ــ‌۳ باشد.

مرکز مطالعات راهبردی و بین‌المللی مستقر در واشنگتن در پروژه دفاع موشکی خود خاطرنشان می‌کند که «اس‌ام‌‌ــ۳ به دلیل اینکه تنها موشک استانداردی است که برای فعالیت در خارج از جو طراحی شده، منحصر‌به‌فرد است».

با وجود ده‌ها آزمایش در طول دو دهه گذشته، تا به حال از سامانه اس‌ام‌ــ۳ در نبردها و جنگ‌های واقعی استفاده نشده بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش وب‌سایت بیزینس اینسایدر، اس‌ام‌ــ۳ تنها سلاح برون‌اتمسفری نبود که در عملیات نظامی روز یکشنبه علیه سپاه پاسداران از آن استفاده شد. بلکه سیستم دفاع موشکی پیکان‌ــ۳ ساخت اسرائیل که می‌تواند تهدیدهای دشمن در فضا را هم از بین ببرد، در سرنگونی شمار زیادی از ۱۲۰ موشک بالیستیک جمهوری اسلامی به‌ کار گرفته شد. پیکان‌ــ۳ و نسخه قبلی آن، پیکان‌ــ۲، بخش گسترده‌ای از شبکه پیشرفته پدافند هوایی اسرائیل را تشکیل می‌دهند.

مقام‌های ارتش اسرائیل گفته‌اند ۹۹ درصد پرتابه‌های شلیک‌‌شده از جمهوری اسلامی و نیروهای نیابتی‌ آن را شامل موشک‌های بالیستیک، پهپادهای تهاجمی یک‌طرفه و موشک‌های کروز، با کمک حامیانشان در خاورمیانه رهگیری و منهدم کرده‌اند.

ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده نیز اعلام کرد که به‌طور مشخص، نیروهای آمریکایی بیش از ۸۰ پهپاد و دست‌کم شش موشک بالیستیک تهران را نابود کرده‌اند. این نهاد نظامی در بیانیه‌اش هشدار داد: «تداوم رفتارهای بی‌سابقه، شرورانه و بی‌ملاحظه جمهوری اسلامی ثبات منطقه و امنیت نیروهای آمریکایی و ائتلاف را به خطر می‌اندازد.»

بیشتر از جهان