بهترین کشور اروپا برای زنان شاغل کجاست؟

کشور نروژ به دلیل بهره‌مندی از شاخص‌هایی مانند تعداد بالای مدیران زن، تفاوت اندک در میزان درآمد زنان و مردان و همچنین ارائه خدمات ویژه به مادران، بهترین کشور اروپا برای کار کردن زنان است

 تصویری از یک زن شاغل‌ درحال دورکاری از خانه- Canva

یک شرکت تحلیل اطلاعاتی به نام «ریبوت آنلاین» (Reboot Online) بر اساس تجزیه و تحلیل مجموعه داده‌های ۳۲ کشور اروپایی، نروژ را بهترین کشور اروپا برای زنان شاغل معرفی کرد.

به گزارش یورونیوز، بر اساس اطلاعات به‌دست آمده از موسسه اروپایی برابری جنسیتی (EIGC) و مجمع جهانی اقتصاد، این کشور اسکاندیناوی در میان سایر کشورهای اروپایی در زمینه بهترین مکان کار کردن زنان رتبه اول را به خود اختصاص داد.

معیارهای این ارزیابی بر اساس میزان اشتغال زنان ۱۶ تا ۶۵ ساله در هر کشور، میزان مرخصی زایمان، تعداد زنان در مناصب قدرت و برخی عوامل دیگر بودند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بر اساس این معیارها، در رده‌بندی بهترین کشورها برای زنان، نروژ با کسب امتیاز ۷.۱ از ۱۰ در مقام اول ایستاد و پس از آن کشورهای ایسلند (۶.۵۳)، هلند (۵.۴۹) و فنلاند (۵.۰۳)  قرار گرفتند. این یافته‌ها با تحقیقات مجمع جهانی اقتصاد که نشان می‌داد کشورهای اروپای شمالی بیش از سایر کشورها به بهبود وضعیت شغلی زنان اهمیت می‌دهند، مطابقت دارد.

طبق این تحلیل، نروژ نسبت به سایر کشورها، به طرز چشمگیری بیشتر به زنان پست‌های مدیریتی در ادارات را واگذار کرده و این روند در طول پنج سال گذشته با رشد همراه بوده است. زنان این کشور در سال ۲۰۲۳ در پست‌های مدیریتی شامل مدیرعامل، مدیر اجرایی، رئیس یا عضو هیئت‌مدیره بزرگ‌ترین شرکت‌های نروژ حضور داشته‌اند.

 تحقیقات نشان داد که در این سال مردان نروژی ۵۶درصد از پست‌های مدیریتی اداره‌ها را در اختیار داشتند و زنان ۴۳ درصد آن‌ها را تصاحب کردند.  

داده‌های سازمان همکاری اقتصادی و توسعه همچنین نشان می‌دهد که زنان نروژی زیر ۶۵ سال بیش از نیمی (۵۸.۷  درصد) از نیروی کار سال ۲۰۲۳ این کشور را تشکیل می‌دهند.

در این بررسی تاکید شده که سیاست‌های مربوط به زایمان و فرزندآوری در کشور نروژ هم برای زنان مطلوب است. در این کشور، میزان مرخصی زایمان و درصد درآمدی که در طول آن مرخصی به زنان پرداخت می‌شود، بالاتر از سایر کشورها است. در این کشور اسکاندیناوی والدین مجرد هم امکانات خوبی دارند و به آن‌ها ۱۹ هفته مرخصی با پرداخت ۸۰ درصد دستمزدشان پیشنهاد می‌شود.

نقطه درخشان دیگر در نروژ کاهش شکاف دستمزد میان زنان و مردان است. اگرچه طبق گزارش مجمع جهانی اقتصاد در سال ۲۰۲۳ هیچ کشوری به برابری کامل دستمزد زنان و مردان دست نیافته، نروژ در سال ۲۰۲۳ با تامین ۸۸ درصد برابری به این هدف نزدیک شده و در این زمینه،  پس از ایسلند قرار گرفته که به میزان ۹۰درصد به برابری دستمزد دست یافته است.

بیشتر از جهان