زنان و اقلیت‌های قومی هنوز از مناصب مدیریتی کنار گذاشته می‌شوند

در میان ۱۰۰ شرکت برتر بورس انگلستان، تنها ۳۶ زن در سه جایگاه ارشد مدیریتی حضور دارند

تعداد زنانی که به مناصب ارشد مدیریتی منصوب شده‌اند، طی دو سال گذشته کاهش یافته است- Pexels

گزارشی جدید فاش می‌کند که هنوز هم برای مناصب ارشد مدیریتی در شرکت‌های بزرگ، زنان و گروه‌های در اقلیت قومی نادیده گرفته می‌شوند.

این گزارش می‌گوید مردان سفیدپوست هنوز عمده مناصب ارشد مدیریتی را در دست دارند، در حالی که مدیران گروه‌های در اقلیت «در مناصبی کم‌نفوذتر و با دستمزد کمتر حضور دارند و کمتر احتمال دارد بتوانند به مناصب ارشد برسند.»

این گزارش که از سوی گرین پارک، شرکت مشاور استخدامی، منتشر شده است، نتیجه می‌گیرد که زنان و اقلیت‌های قومی بیشتر احتمال دارد به نقش‌هایی در ادارات بازاریابی و منابع انسانی «منصوب» شوند که «معمولا کمتر به صعود به سمت مناصب ارشد مدیریتی و اجرایی شرکت منجر می‌شود.»

شرکت گرین پارک با بررسی اطلاعات داخلی ۱۰۰ شرکت برتر بورس انگلستان (FTSE 100)، نتیجه می‌گیرد که گرچه از سال ۲۰۱۴ به این سو پیشرفت‌هایی صورت گرفته است، زنان هنوز خیلی بیشتر به شغل‌هایی در ادارات فول‌الذکر منصوب می‌شوند و ۶۲.۴ درصد از مشاغل در حیطه منابع انسانی و ۴۵.۱ درصد از مشاغل در دایره‌های بازاریابی و ارتباطات را در اختیار دارند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در میان ۱۰۰ شرکت برتر بورس انگلستان، تنها ۳۶ زن در سه جایگاه ارشد مدیریتی (یعنی دبیر هیئت مدیره، مدیرعامل، و مدیر امور مالی) حضور دارند. این میزان نسبت به ۲۳ مورد در اولین ارزیابی مشاوران گرین پارک در سال ۲۰۱۴ که زنان تنها در ۴.۳ درصد از مناصب ارشد مدیریتی حضور داشتند، افزایش داشته است.

این گزارش می‌گوید: «با این نرخ تغییر (اضافه شدن سه مدیر زن در هر سال)، تا سال ۲۰۵۹ طول خواهد کشید که زنان ۵۰ درصد از سه نقش ارشد مدیریتی شرکت‌ها را عهده‌دار شوند.»

در میان نقش‌های هیات مدیره و کمیته‌های اجرایی هم حضور زنان «به نحوی پایدار» به رشد خود ادامه داده است. گرین پارک پیش‌بینی می‌کند که دست‌یابی به برابری جنسیتی در هر دو عرصه، ۸ سال طول خواهد کشید.

با این حال، تعداد زنانی که به مناصب ارشد مدیریتی منصوب شده‌اند، طی دو سال گذشته کاهش یافته است و از ۲۸.۹ درصد در سال ۲۰۱۹ به ۲۸ درصد در سال ۲۰۲۱ رسیده است. این کاهش به روشنی در هشت بخش از ۱۲ عرصه مورد ارزیابی مشهود است؛ از جمله بخش‌های محصولات متداول مشتریان و فناوری و صنایع، که در سال جاری کمتر از سال ۲۰۱۴ در سطح مدیران تنوع دارند.

بارونس هلنا موریسی، از مدیران غیرعضو هیئت‌ اجرایی گرین پارک، گفت: «برای دست‌یابی به نتایجی در بالاترین سطوح مدیریتی و برای حفظ پیشرفت موجود در برقراری تنوع جنسیتی، مدیران باید باور داشته باشند که تنوع و شمول همه، بخشی لاینفک از موفقیت شرکت آن‌ها است و باید آن را در برنامه‌های تجاری خود بگنجانند.»

او افزود: «نیاز داریم شاهد مدیران بیشتری باشیم که به اهداف خود به‌‌راستی وفادار باشند و با اتکا به متخصصان متنوع خود، به آن‌ اهداف دست یابند.»

این گزارش همچنین دریافته است که حضور اقلیت‌های قومی در مناصب ارشد مدیریتی نیز در سطح ۳.۷ درصد ثابت باقی مانده است و از سال ۲۰۱۴، هر سال تنها یک مدیر از اقلیت‌های قومی به این ترکیب اضافه شده است. به گفته این گزارش، این روند «بسیار ناامیدکننده» است.

ترِوِر فیلیپس، دبیر هیات مدیره گرین پارک، در مقدمه آن گزارش می‌گوید: «یکی از قابل‌توجه‌ترین یافته‌های نظرسنجی ۲۰۲۰ ما این بود که از زمانی که ارزیابی خود را در سال ۲۰۱۴ آغاز کردیم به این سو، در بزرگ‌ترین شرکت‌های بریتانیا هیچ دبیر هیات مدیره، مدیرعامل، یا مدیر امور مالی سیاه‌پوستی وجود ندارد.»

او ادامه می‌دهد: «این وضعیت طی شش ماه گذشته هم بدون‌ تغییر باقی مانده است و نتیجه بسیار تاسف‌آور، و در عین حال اجتناب‌ناپذیر شکست در افزایش مدیران اجرایی سیاه‌پوست است که در سطح ۰.۶ درصد باقی مانده و طی هشت سال گذشته تغییر نکرده است.»

© The Independent