پلیس ایران: یک فرمانده ارشد و ۲ عضو دیگر داعش در کرج بازداشت شدند

منتظرالمهدی مدعی شد ۸ نفر از همراهان داعشی‌ها هم دستگیر شده‌اند

سه عضو داعش که در ایران بازداشت شدند-فروردین ۱۴۰۳-ایرنا

سخن‌گوی پلیس جمهوری اسلامی روز شنبه ۱۸ فروردین مدعی شد که واحد ضدتروریسم سازمان اطلاعات فراجا در ایران، یک عضو ارشد داعش به نام محمد ذاکر، ملقب به رامش، و ۲ عضو دیگر این گروه تروریستی را در منطقه ماهدشت کرج بازداشت کرده است.

به گفته او، این افراد قصد داشتند در روز عید فطر به «عملیات انتحاری» دست بزنند.

سعید منتظرالمهدی گفت: «در پی اشراف اطلاعاتی و گسترده سازمان اطلاعات فرماندهی انتظامی استان البرز و همراهی و همکاری شهروند مسئولیت‌پذیر در تماس به‌موقع با پلیس ۱۱۰ برای شناسایی تروریست‌ها، موفق به دستگیری عضو ارشد داعش با هویت محمد ذاکر، مشهور به رامش و دو نفر دیگر از واحدهای تروریستی این گروهک شدیم. این افراد در ۲ عملیات جداگانه در تور اطلاعاتی پلیس قرار گرفته و در تیراندازی به خودروی آنان، ۳ نفر مورد اصابت گلوله قرار گرفته و دستگیر شدند.»

او افزود: «این افراد قصد عملیات انتحاری در روز عید فطر داشتند. همچنین ۸ نفر از همراهان تروریست‌ها نیز دستگیر شدند که خبرهای تکمیلی درباره نحوه اقدامات و ارتباطات این تیم تروریستی اطلاع‌رسانی خواهد شد.»

پیش از این، وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران ۲۹ دی‌ماه گذشته نیز در بیانیه‌ای مدعی شده بود که ۲ عضو «داعش خراسان» را که در ماجرای حمله به مراسم سالگرد قاسم سلیمانی در کرمان نقش داشتند کشته است، ۴ عضو این گروه ازجمله «یکی از امرای داعش» را بازداشت کرده است و همچنان درحال تعقیب «محمد عادل عارف، معروف به عادل پنجشیری» از دیگر اعضای داعش است که به ادعای وزارت اطلاعات در غرب تهران پنهان شده بود.

خبرگزاری حوزه نیز بامداد سه‌شنبه ۱۴ فروردین از بازداشت ۲ عضو داعش خراسان در ورودی «حرم حضرت معصومه» خبر داد. این خبرگزاری، بدون اشاره به منبع، زمان و دیگر جزئیات این بازداشت، نوشت: «گفته می‌شود به همت سربازان گمنام امام زمان در معاونت اطلاعات سپاه استان قم، ۲ نفر از تروریست‌های وابسته به گروه تکفیری داعش خراسان که قصد ورود به حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه را داشتند دستگیر شدند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سیزدهم دی ۱۴۰۲ خبر ۲ انفجار مهیب در کرمان و در پی آن کشته شدن نزدیک به ۱۰۰ نفر از شرکت‌کنندگان در مراسم یادبود قاسم سلیمانی با بهت و ناباوری عمومی همراه شد. سپس مقام‌های امنیتی جمهوری اسلامی گمانه‌زنی‌‌هایی درمورد بمب‌گذاری و انفجار از راه دور و دست داشتن اسرائیل و آمریکا در این اقدام تروریستی مطرح کردند، تا آنکه گروه داعش در بیانیه‌ای مسئولیت این حمله را برعهده گرفت. در ادامه مقام‌های امنیتی آمریکا نیز «داعش خراسان» را مسئول این انفجارها معرفی کردند.

خبرگزاری رویترز نیز روز دوشنبه سیزدهم فروردین به نقل از سه منبع گزارش کرده بود که پیش از حمله مرگبار ۲۲ مارس (دوم فرودین) به سالن کنسرتی در حومه مسکو  جمهوری اسلامی ایران به روسیه هشدار داده بود. ساعتی پس از انتشار این گزارش، دیمتری پسکوف، سخن‌گوی کاخ کرملین، در پاسخ به پرسش خبرنگاران درباره هشدار تهران به مسکو گفت من اطلاعاتی در این باره ندارم.

اما مقام‌های جمهوری اسلامی به رویترز گفته‌اند که بازداشت‌شدگان تاجیکستانی مرتبط با بمب‌گذاری کرمان اعتراف کرده بودند که هم‌قطارانشان برای یک حمله بزرگ به روسیه رفته‌اند. داعش خراسان مسئولیت حمله دوم فروردین مسکو را برعهده گرفت. در جریان این حادثه، که مرگ‌بارترین حمله تروریستی دهه‌های اخیر در روسیه به شمار می‌رود، ۱۴۴ نفر کشته شدند.

۱۳ فروردین‌ماه امسال، ژنرال فرانک مک‌کنزی، فرمانده پیشین ستاد مرکزی فرماندهی ارتش ایالات متحده آمریکا (سنتکام)، گفته بود داعش خراسان در پایگاه اصلی‌اش در افغانستان تحت فشار نیست و برای طراحی، هدف‌گذاری و حمله به دیگر کشورها آزادی عمل دارد.