فرمانده پیشین سنتکام: داعش خراسان در افغانستان آزادی عمل دارد

مک‌کنزی: با خروج آمریکا از افغانستان، داعش خراسان قدرتمند شد و در حال خطرناک‌تر شدن است

ژنرال فرانک مک‌کنزی، فرمانده پیشین سنتکام‌ــ AFP

ژنرال فرانک مک‌کنزی، فرمانده پیشین ستاد مرکزی فرماندهی ارتش ایالات متحده آمریکا (سنتکام)، می‌گوید داعش خراسان در پایگاه اصلی‌اش در افغانستان تحت فشار نیست و برای طراحی، هدف‌گذاری و حمله به دیگر کشورها آزادی عمل دارد و این خطری است که ایالات متحده را نیز تهدید می‌کند.

مک‌کنزی که سال ۲۰۲۱ بر روند خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان نظارت داشت، روز یکشنبه ۱۲ فروردین (۳۱ مارس) در مصاحبه با تلویزیون ای‌بی‌سی، تصریح کرد که قدرتمند شدن داعش خراسان از زمانی آغاز شد که آمریکا افغانستان را ترک کرد.

این ژنرال بازنشسته آمریکایی که از مخالفان خروج نیروهای این کشور از افغانستان بود و طرح حفظ دست‌کم دو هزار و ۵۰۰ نیروی آمریکایی در افغانستان را به جو بایدن پیشنهاد کرده بود، گفت: «داعش خراسان به دنبال اجرای حملاتی در خارج از قلمرو آن است و چون در خانه [افغانستان] تحت فشار نیست، بنابراین دنبال حمله به دیگر کشورها از جمله ایالات متحده آمریکا است.»

فرمانده پیشین سنتکام در حالی درباره قصد داعش خراسان برای حمله به آمریکا هشدار داد که چهار مهاجم داعش خراسان شامگاه جمعه ۲۲ مارس، با حمله به سالن کنسرت کروکوس در حومه مسکو، دست‌کم ۱۴۳ را کشتند و حدود ۱۸۰ نفر دیگر را مجروح کردند و به دنبال آن موجی از نگرانی‌ها از افزایش قدرت داعش خراسان در اجرای حملات مرگبار در دیگر کشورها در سراسر دنیا شکل گرفت.

عاملان این حمله که صبح شنبه بازداشت شدند، هفته گذشته در دادگاه حضور یافتند. نهادهای امنیتی روسیه مهاجمان را شهروندان تاجیکستان معرفی کرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سفارت آمریکا در روسیه چند روز پیش از وقوع حمله به سالن کنسرت کروکوس، در پیامی از شهروندان آمریکایی مقیم روسیه خواسته بود که به دلیل خطر وقوع حمله‌ تروریستی، از حضور در تجمع‌ها خودداری کنند. فرانک مک‌کنزی در پاسخ به این پرسش که آمریکا چگونه از وقوع این حمله مطلع شد و چرا روسیه آن را جدی نگرفت، گفت: «داعش برای طراحی و اجرای حمله، به هماهنگی، تماس و برقراری ارتباط نیاز دارد و ما امکاناتی را که آنان را شنود کنیم، در اختیار داریم.»

مک‌کنزی افزود که داعش با تولید محتوا و تبلیغ اهدافش در اینترنت، افرادی را از کشورهای مختلف از جمله از تاجیکستان جذب می‌کند. با دسترسی گسترده مردم به اینترنت، امکان گسترش افراطی‌گری بیش از هر زمان دیگری افزایش یافته‌ است.

«اگر در افغانستان می‌ماندیم، حالا امن‌تر بودیم»

فرانک مک‌کنزی با تاکید بر اینکه خروج آمریکا از افغانستان به تقویت داعش خراسان منجر شد، گفت: «تهدید داعش اجتناب‌ناپذیر است و این تهدید از زمانی که ما از افغانستان خارج شدیم، در حال افزایش است.»

فرمانده پیشین سنتکام تصریح کرد که اگر آمریکا در افغانستان می‌ماند و دو هزار و ۵۰۰ نیرو در کنار حدود چهار هزار نیرو از کشورهای ناتو را آنجا نگه می‌داشت، ایالات متحده حالا امن‌تر بود. طرح حفظ دو هزار و ۵۰۰ سرباز آمریکایی و تعدادی از نیروهای کشورهای عضو ناتو در افغانستان را فرانک مک‌کنزی و شماری دیگر از ژنرال‌های آمریکایی در ماه‌های آخر حضور نظامی آمریکا و ناتو در افغانستان، به جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا ارائه کردند، اما این طرح نادیده گرفته شد و تمامی نیروهای خارجی از افغانستان خارج شدند که در نتیجه آن دولت جمهوری در افغانستان فروپاشید و طالبان به قدرت بازگشتند.

پس از خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان، مقام‌های امنیتی آمریکا و جو بایدن، رئیس‌جمهوری این کشور، گفتند که گروه‌های تروریستی مستقر در افغانستان را از طریق کنترل هوایی زیر نظر قرار دارند و اگر تهدیدی علیه منافع و امنیت آمریکا در افغانستان مشاهده شود، هدف قرار می‌گیرد. ایمن الظواهری، رهبر پیشین القاعده، هم اواخر ژوییه ۲۰۲۲، در حمله هوایی نیروهای آمریکایی به اقامتگاهش در محله وزیراکبر خان کابل، کشته شد.

بایدن در سخنرانی‌اش در مورد کشته شدن الظواهری گفت که نیروهای آمریکایی بدون حضور در افغانستان می‌توانند هرگونه تهدید علیه منافع آمریکا در این کشور را مهار کنند. با این حال، ژنرال مک‌کنزی معتقد است که توانایی آمریکا در مهار تهدید داعش خراسان در افغانستان به دلیل حضور نداشتن در آن کشور «محدود است» و نیروهای آمریکایی نمی‌توانند حملات و خطرهای موجود را دفع کنند.

فرانک مک‌کنزی در مورد قصد داعش خراسان برای راه‌اندازی حمله مشابه مسکو در آمریکا و دیگر کشورها گفت: «ما به جای بازی در بیرون از خانه، بازی در داخل خانه را انتخاب کردیم. وقتی داعش می‌گوید حمله می‌کنیم، باید آن را باور کنیم، چون این تهدیدی اجتناب‌ناپذیر است.»

مایکل کوریلا، فرمانده کنونی سنتکام، نیز هفته گذشته در سخنانی در کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان آمریکا، با اشاره به تهدید گروه‌های تروریستی مستقر در افغانستان گفت که رژیم طالبان به گروه‌های تروریستی مختلف از جمله القاعده و تحریک طالبان پاکستان پناه داده‌ است.

کوریلا در مورد قدرتمند شدن داعش خراسان در افغانستان گفت: «این گروه از هرج‌ومرج [افغانستان] برای بازسازی و تقویت خود استفاده می‌کند و خطر ناشی از گسترش فعالیت این گروه در حال افزایش است.»

این ژنرال آمریکایی درمورد احتمال برنامه‌ریزی داعش خراسان برای حمله به آمریکا گفت: «ارزیابی من این است که داعش خراسان تا شش ماه دیگر توان و اراده حمله به ما و منافع غرب را پیدا کند.»

بیشتر از جهان