روسیه حذف طالبان از فهرست گروه‌های تروریستی را بررسی می‌کند

اگر طالبان از فهرست سازمان‌های تروریستی حذف شود، روسیه اولین کشور جهان خواهد بود که به حاکمان بنیادگرای افغانستان مشروعیت رسمی می‌دهد

ضمیر کابلوف، فرستاده ویژه رئیس‌جمهوری روسیه در امور افغانستان، و مولوی شهاب‌الدین دلاور، وزیر معادن طالبان‌ــAFP

در حالی که نگاه ولادیمیر پوتین به جلب حمایت طالبان در آسیای مرکزی است، مقام‌های مسکو روز سه‌شنبه گفتند روسیه در نظر دارد این گروه اسلام‌گرای تندرو را از فهرست سازمان‌هایی که تروریستی می‌داند حذف کند.

دمیتری پسکوف، مشاور نزدیک رئیس‌جمهوری روسیه و سخنگوی کرملین، گفت روسیه دارد بررسی می‌کند تا طالبان افغانستان را از فهرست سازمان‌های تروریستی تحریم‌شده روسیه حذف کند.

پسکوف در پاسخ به سوال یک خبرنگار، از تعامل روسیه با طالبان دفاع کرد «زیرا طالبان در عمل مرجع قدرت در افغانستان است».

این سخنان او یک روز پس از آن بود که وزارت خارجه روسیه اعلام کرد در نظر دارد «جایگاه جنبش طالبان به‌عنوان سازمانی تروریستی را لغو کند».

وزارت امور خارجه روسیه گفت: «تصمیم نهایی را راس رهبری سیاسی کشور خواهد گرفت.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اگر طالبان از فهرست سازمان‌های تروریستی حذف شود، روسیه اولین کشور جهان خواهد بود که به حاکمان بنیادگرای افغانستان مشروعیت رسمی می‌دهد.

جامعه بین‌المللی هنوز طالبان را به‌عنوان دولت افغانستان به رسمیت نشناخته است زیرا این گروه بیش از دو سال است که همچنان از حضور میلیون‌ها دختر و زن در مدارس و دانشگاه‌‌‌ها ممانعت می‌کند.

بنا بر اعلام سازمان ملل متحد، در حالی که محدودیت‌های شدیدی علیه زنان و دختران وجود دارد، به رسمیت شناختن این گروه «تقریبا ناممکن» است.

این ملاحظه دیپلماتیک اخیر مسکو در شرایطی است که مقام‌های روسیه در تلاش‌اند برای همایشی فرهنگی که در ماه مه برگزار می‌شود روابطشان با طالبان را بیشتر تقویت کنند.

ضمیر کابلوف، نماینده ویژه رئیس‌جمهوری روسیه در امور افغانستان و رئیس اداره دوم آسیا در وزارت خارجه، گفت هیئتی به نمایندگی از طالبان دعوت شده‌اند تا در نشست «روسیه‌ـ‌جهان اسلام: همایش کازان» شرکت کنند. 

این همایش به میزبانی مسکو از ۱۴ تا ۱۹ مه در شهر کازان [قازان] روسیه برگزار می‌شود، و به‌ چشم یک رویداد همکاری اقتصادی برای تقویت روابط با کشورهای اسلامی دیده می‌شود.

این اولین بار نیست که این شهر روسیه میزبان طالبان است. شهر کازان پیش‌تر در سپتامبر سال گذشته میزبان نمایندگان طالبان بود، که در مورد تهدیدهای منطقه‌ای و در زمینه ایجاد دولتی فراگیر با مقام‌های روسیه گفت‌و‌گو کردند.

اندکی بعد، مقام‌های روسیه گفتند که مسکو به‌تنهایی و همین‌طور از طریق «برنامه جهانی غذا»، نهاد کمک غذایی سازمان ملل، به کمک به افغانستان ادامه خواهد داد.

برخلاف موضع غرب در مورد تسلط طالبان بر افغانستان، روسیه و چین امضای پروژه‌های عمرانی و زیرساختی پرهزینه را با این گروه آغاز کرده‌اند.

در سپتامبر سال گذشته، که حکومت طالبان در افغانستان دو ساله شد، وزارت امور خارجه روسیه از این گروه اسلام‌گرا حمایت کرد.

در بیانیه این وزارتخانه آمده بود: «وزارت امور خارجه بر این باور است که امنیت و ثبات افغانستان و منطقه با یکدیگر مرتبطند. بنابراین، امارت اسلامی، به‌عنوان دولتی پاسخگو، بار دیگر به کشورهای منطقه تاکید می‌کند که اجازه نخواهد داد هیچ فرد یا گروهی اقدامی علیه ثبات منطقه صورت دهد، و به این منظور، گام‌های جدی علیه گروه‌های متخاصم و کشت و قاچاق مواد مخدر برداشته است.»

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، نیز کشورهای غربی را به «شکست کامل» در افغانستان متهم کرد و گفت آن‌ها باید «بار اصلی بازسازی این کشور را به دوش بکشند».

با وجود اینکه طالبان در پی خروج نیروهای آمریکا و ناتو، در اواسط اوت ۲۰۲۱ با توسل به زور قدرت را در افغانستان قبضه کرد، با ممنوع کردن حضور زنان در فضاهای عمومی، میلیون‌ها زن را در روندی پیوسته و فزاینده از جامعه افغانستان حذف کرده است.

این دستورهای سختگیرانه، که تکرار مواردی است که در حکومت قبلی طالبان بر افغانستان از سال ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱ دیده شد، ممنوعیت کلی حضور زنان در تقریبا تمام مشاغل و فضاهای عمومی مانند باشگاه، آرایشگاه و پارک را شامل می‌شود.

کشورهایی مانند آمریکا و بریتانیا در کنار کشورهای غربی بزرگ‌تر اروپا طالبان را به‌عنوان رهبران افغانستان به رسمیت نشناخته‌اند تا حقوق انسانی اولیه دختران و زنان با حذف این ممنوعیت‌ها بازگردانده شود.

© The Independent