روسیه در تحلیف «دولت فراگیر» طالبان شرکت می‌کند

سرگئی لاوروف می‌گوید مسکو از دولت جدید افغانستان حمایت خواهد کرد

لاوروف در بین نمایندگان طالبان و دولت سابق افغانستان-Yuri KADOBNOV / AFP

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه گفت: «در صورتی که دولت جدید افغانستان فراگیر باشد، مسکو از آن حمایت می‌کند و در مراسم تحلیف دولت طالبان هم شرکت خواهد کرد.»

لاوروف همچنین به طالبان که سابقه‌ای طولانی در سرکوب قومیتی و اقلیت‌ها دارد، پیشنهاد داد که از همه گروه‌های اقلیت استفاده کنند.

طالبان، گروه افراط‌گرای اسلامی با سابقه قتل‌عام، تجاوز، سنگسار و اعدام و نقض ابتدایی‌ترین اصول حقوق بشر و شهروندی با اجرای طرح خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان در این کشور قدرت گرفت. آنها قصد دارند «امارت اسلامی» تشکیل دهند. این در حالی است که احمد مسعود، رهبر مقاومت ملی افغانستان و همراهانش در پنجشیر علیه این گروه افراط‌گرا ایستاده‌اند و مبارزه می‌کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

لاوروف روز دوشنبه گفت: «می‌خواهیم از تشکیل دولتی که نمایانگر همه جامعه افغانستان شامل پشتون‌ها، هزاره‌ها، ازبک‌ها و تاجیک‌ها است، حمایت کنیم.» 

لاوروف در حالی این اظهارات را مطرح می‌کند که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، روسیه، چین، پاکستان و قطر بیشترین نفع را از افغانستان تحت حکمرانی طالبان می‌برند.

لاوروف گفته که روسیه خرسند است که در مراسم تحلیف دولت «فراگیر» افغانستان شرکت کند. روسیه از جمله کشورهایی است که پس از سقوط دولت افغانستان به دست طالبان، همچنان سفارتخانه خود را در کابل فعال نگاه‌داشته است.

او تایید کرد که مسکو دعوتنامه شرکت در این مراسم را دریافت کرده است.

گزارش‌ها حاکی از آن است که طالبان از روسیه، چین، پاکستان، ترکیه و ایران برای حضور در مراسم تحلیف دعوت کرده است. ایران پیش‌تر میزبان اعضای طالبان بوده است.

طالبان که همچنان در فهرست گروه‌های تروریستی بسیاری از کشورها قرار دارد، همچنین ادعا کرده که هرکس دست به سلاح ببرد را دشمن کشور قلمداد می‌کند.

به گزارش ریپابلیک ورلد، چین هنوز به دعوت طالبان پاسخ نداده است. با این حال پکن سفارت خود را در کابل باز نگاه‌داشته است.