حمله اسرائیل به کنسولگری جمهوری اسلامی؛ ابراهیم رئیسی: بی‌پاسخ نمی‌ماند

وزیر خارجه جمهوری اسلامی با اعلام احضار مقام سفارت سوئیس به‌عنوان حافظ منافع ایالات متحده تاکید کرد که آمریکا به عنوان حامی اسرائیل باید پاسخگوی این حمله باشد

در پی حمله عصر دوشنبه اسرائیل به کنسولگری جمهوری اسلامی در دمشق، واکنش مقام‌های تهران به این موضوع ادامه دارد و هر کدام با انتشار پیام‌ها و بیانیه‌هایی، تل‌آویو را تهدید می‌کنند که این اقدام «بی‌پاسخ نمی‌ماند».

به گزارش رسانه‌های داخلی، ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری اسلامی ایران، صبح سه‌شنبه چهاردهم فروردین درباره حمله روز گذشته به کنسولگری جمهوری اسلامی در دمشق، بیانیه‌ای صادر کرد و در آن ضمن محکوم کردن این اقدام اسرائیل، آن را «غیرانسانی» و «ناقض مقررات بین‌المللی» خواند و گفت: «حمله به ساختمان کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در دمشق موجب به شهادت رسیدن سردار سرتیپ پاسدار محمدرضا زاهدی و سردار سرتیپ پاسدار محمدهادی حاجی رحیمی و پنج تن از همراهان آنان شد.»

رئیسی تاکید کرد که این افراد «در کسوت مستشار ارشد در حراست از ارزش‌های اسلامی و انسانی» در سوریه حضور داشتند.

از سوی دیگر، اورشلیم پست در گزارشی، محمدرضا زاهدی را فرمانده ارشد سپاه قدس در لبنان و سوریه معرفی کرد و مدعی شد که او «عالی‌رتبه‌ترین» مقام جمهوری اسلامی است که از آغاز جنگ غزه تاکنون کشته شده است. این روزنامه اسرائیلی همچنین به نقل از برخی منابع تاییدنشده ادعا کرد که زاهدی در زمان حمله اسرائیل با مقام‌های جهاد اسلامی در جلسه بوده است.

بنا بر گزارش اورشلیم پست، زاهدی فرمانده یگان ۱۸۰۰۰ نیروی قدس سپاه پاسداران و همچنین مسئول قاچاق مهمات و تسلیحات دقیق به لبنان بود. به گزارش خبرگزاری‌های داخلی ایران، او پیش‌تر فرمانده نیروی هوایی سپاه و لشکر امام حسین نیز بوده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در اطلاعیه سپاه پاسداران که دوشنبه‌شب درباره حمله به کنسولگری منتشر شد، تعداد و اسامی کشته‌شدگان به این شرح اعلام شده است: «محمدرضا زاهدی، محمدهادی حاجی‌رحیمی، حسین امان‌اللهی، مهدی جلالتی، محسن صداقت، علی آقابابایی و علی صالحی روزبهانی.»

برخی خبرگزاری‌های داخلی نیز به نقل از الحدث گزارش دادند که تعداد کشته‌شدگان حمله به کنسولگری جمهوری اسلامی به ۱۱ نفر رسیده است. بر اساس این گزارش، هفت نفر از کشته‌شدگان اعضای سپاه پاسداران، سه نفر سوری و یک نفر لبنانی بودند.

یکی از مقام‌های حزب‌الله لبنان به آسوشیتدپرس گفت که یکی از اعضای این گروه شبه‌نظامی به نام حسین یوسف در این حمله کشته شده است. البته حزب‌الله لبنان به طور رسمی مرگ این فرد را تایید نکرد اما با صدور بیانیه‌ای، ضمن تسلیت به جمهوری اسلامی ایران و محکوم کردن حمله اسرائیل به ساختمان کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در سوریه، حمله به کنسولگری را نشانه «تداوم حماقت صهیونیست‌ها» دانست و تهدید کرد که چنین حمله‌ای بدون مجازات نخواهد ماند.

حماس و جهاد اسلامی نیز در پی این حمله، اسرائیل را متهم کردند که به دنبال گسترش دامنه جنگ غزه است.

بنا بر اعلام دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی، این نهاد در پی حمله روز دوشنبه، با حضور ابراهیم رئیسی شبانه تشکیل جلسه‌ داده است. در بیانیه شورای عالی امنیت ملی آمده که «تصمیم‌های مقتضی اتخاذ شد» اما به جزئیات آن اشاره نشده است.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، نیز شامگاه دوشنبه در حساب شخصی‌اش در شبکه اجتماعی ایکس، از احضار سفیر سوییس به‌عنوان حافظ منافع ایالات متحده خبر داد. او حمله به کنسولگری جمهوری اسلامی در دمشق را اقدامی تروریستی خواند و نوشت: «مقام سفارت سوییس به عنوان حافظ منافع آمریکا ساعت ۰۰:۴۵ بامداد امروز [سه‌شنبه] به وزارت خارجه فراخوانده شد ... پیام مهمی به دولت آمریکا به عنوان حامی رژیم صهیونیستی ارسال شد. آمریکا باید پاسخگو باشد.»

امیرعبداللهیان پیش از این پست نیز در پاسخ به وزیر خارجه سوریه گفته بود که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، «به دلیل شکست‌های پی‌درپی» اسرائیل در جنگ غزه، «تعادل روانی‌اش را کاملا از دست داده است».

در سوی دیگر، دو مقام آمریکایی به پایگاه خبری ان‌بی‌سی گفتند که دولت ایالات متحده فقط زمانی در جریان حمله به کنسولگری جمهوری اسلامی در دمشق قرار گرفت که جنگنده‌های اسرائیلی به پرواز درآمده بودند اما همچنان درباره هدف حمله اطلاعی نداشت. به گزارش این خبرگزاری، دو مقام آمریکایی تاکید کردند که دولت بایدن مستقیم با جمهوری اسلامی ایران تماس گرفته و اعلام کرده که از حمله به بخش کنسولی سفارت جمهوری اسلامی ایران در دمشق بی‌اطلاع بوده و در آن مشارکتی نداشته است.

متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، نیز گفت که همچنان درباره مسئول این حمله اطلاعی ندارد.

مقام‌های اسرائيل هنوز درباره حمله به کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در دمشق واکنشی نشان نداده و مسئولیت آن را بر عهده نگرفته‌اند. با این حال حسین اکبری، سفیر جمهوری اسلامی ایران در سوریه، مدت کوتاهی پس از این اتفاق در اظهارنظری گفت: «اسرائیل با جنگنده‌های اف‌ــ‌۳۵، با شش موشک این ساختمان را هدف قرار داد.»

او همچنین افزود که در لحظه حمله، در محل کارش در سفارت جمهوری اسلامی ایران در دمشق حضور داشته و چگونگی تخریب ساختمان کنسولگری از نزدیک شاهد بوده است.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در دمشق تاکید کرد: «شاید برای اولین بار است که اسرائیل به خود اجازه می‌دهد ساختمان رسمی سفارت را که پرچم جمهوری اسلامی بر بالای آن برافراشته بود، هدف حمله قرار بدهد. جمهوری اسلامی به همان میزان، در زمان و مکان مناسب به حمله اسرائیل پاسخ می‌دهد.»

در همین حال، نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد خواستار تشکیل جلسه اضطراری شورای امنیت سازمان ملل برای محکومیت این حمله شد. جمهوری اسلامی در نامه‌ای خطاب به آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، گفت که این حمله می‌تواند «به طور بالقوه آتش درگیری‌های بیشتری با سایر کشورها را شعله‌ور کند» و از شورای امنیت خواست که «این اقدام جنایتکارانه و حمله تروریستی توجیه‌ناپذیر رژیم اسرائیل را به شدیدترین وجه ممکن محکوم کند».

بنا به نوشته خبرگزاری اسپوتنیک، دمیتری پولیانسکی، معاون اول نماینده دائم روسیه در سازمان ملل، اعلام کرده است که شورای امنیت سازمان ملل روز سه‌شنبه به درخواست روسیه برای بحث درباره حمله هوایی به ساختمان کنسولی جمهوری اسلامی در دمشق جلسه‌ای تشکیل می‌دهد. پولیانسکی در پستی تلگرامی نوشت: «پس از حمله هوایی اسرائیل به ساختمان کنسولگری ایران در دمشق، ایرانی‌ها از شورای امنیت خواستند این اقدام را محکوم کند. پس از نامه ایران، ما خواستار تشکیل جلسه‌ علنی شورای امنیت شدیم.»

حمله به کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در دمشق در پی سفر اخیر اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس، و زیاد نخاله، دبیرکل جهاد اسلامی فلسطین، به تهران صورت گرفت.

بنا بر برخی گزارش‌ها، حمله دمشق ساعاتی پس از آن صورت گرفت که یک پایگاه دریایی در شهر ایلات در جنوب اسرائیل هدف حمله پهپادی قرار گرفت. ارتش اسرائیل اعلام کرد که این پایگاه را یک هواپیمای بدون سرنشین (پهپاد) که از عراق پرتاب شده بود، هدف قرار داد اما به آن آسیبی نرسید. مسئولیت این حمله را «مقاومت اسلامی در عراق» بر عهده گرفت.