درپی سقوط و تیراندازی دو کولبر کشته و پنج نفر مصدوم شدند

گزارش‌ها نشان می‌دهد که با آغاز سال جدید حوادث منجر به جراحت و مرگ کولبران افزایش یافته است

روز پنجشنبه، ۹ فروردین، منابع حقوق بشری در کردستان خبر دادند که دست‌کم ۶ کولبر به‌دلیل سقوط از ارتفاع کشته و زخمی شدند. بر مبنای این خبر ۵  کولبر در حین عبور از ارتفاعات مرزی ته‌ته هورامان سروآباد سقوط کردند. یکی از آنان با نام شورش شکری جان باخت و ۴ تن دیگر نیز به مراکز درمانی منتقل شدند.

مسعود قلعه‌سفیدی، رئیس اورژانس کرمانشاه، درباره وضعیت مصدومان این حادثه گفت که ۳ نفر آن‌ها به نزدیک‌ترین مرکز درمانی منتقل شده‌اند و ۲ نفر دیگر با توجه به وخامت وضعیت با بالگرد به کرمانشاه منتقل شده‌اند.

تصاویری که منابع حقوق بشری و خبری کردستان از کولبران مصدوم این حادثه منتشر کرده‌اند وخامت وضعیت آنان را نشان می‌دهد. بر مبنای گزارش سایت کولبرنیوز، روز پنج‌شنبه در حادثه مشابه دیگری نیز چند کولبر در ارتفاعات دشت‌ وزینه میرآباد در شهرستان سردشت دچار حادثه شدند و یک کولبر با هویت ابوبکر ماخوذی درپی سقوط از ارتفاع جان خود را از دست داد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر، روز پنج‌شنبه یک کولبر اهل بانه با نام سیامک یونسی نیز درپی تیراندازی نیروهای نظامی در مناطق مرزی نوسود زخمی شد.

کولبران اگر از خطر سرمازدگی و سقوط از ارتفاع در امان بمانند، خطر تیراندازی مستقیم نیروهای جمهوری اسلامی در نوار مرزی همواره جان آنان را تهدید می‌کند. کولبرنیوز، روز چهارشنبه در گزارشی خبر داد که تنها در یک روز دست‌کم ۱۷ کولبر در نقاط مختلف مرزی کشته و زخمی شده‌اند.

روز سه‌شنبه هفتم فروردین، نیروهای جمهوری اسلامی در منطقه مرزی بسطام سقز به گروهی از کولبران تیراندازی کردند و در پی آن یک کودک‌کولبر اهل دیواندره به‌نام پیمان از ناحیه پا به‌شدت مجروح شد.

در همان روز خبر رسید که یک کودک‌کولبر دیگر اهل مریوان با نام دانیال مام‌احمد در دادگاه انقلاب به دو۲ سال حبس، ۷۴ ضربه شلاق و ۲ میلیارد تومان جزای نقدی محکوم شده است.

در همین محدوده زمانی، رضا نظری، کولبر اهل ثلاث باباجانی از فاصله یک متری هدف تیراندازی ماموران قرار گرفت و به‌شدت مجروح شد. در نوار مرزی بانه نیز یک کولبر با نام جبار نادری هدف قرار گرفت. در نوار مرزی نوسود نیز ۳ کولبر به نام‌های سامان رستمی، شیرکو حبیبی و غلام فیضی با تیراندازی مستقیم ماموران زخمی شدند.

روز سه‌شنبه درپی انفجار مین در کوهستان بلفت در نوار مرزی سردشت نیز ۲ کولبر به‌شدت مجروح شدند و پای یکی از آن‌ها به نام رئوف احمدی قطع شد. روز چهارشنبه نیز پس از ۲ روز بی‌خبری و جست‌وجو پیکر بی‌جان یک کولبر به‌نام سعید سلوسی، که به‌دلیل سرمازدگی جان باخته بود، پیدا شد.

این‌ها تنها برخی از حوادث مربوط به کولبران طی روزهای اخیر است که در کانون توجه رسانه‌ها و منابع حقوق بشری قرار گرفته‌ است، درحالی‌که گزارش‌ها نشان می‌دهد با آغاز سال جدید، حوادث مربوط به کولبران به‌شکل نگران‌کننده‌ای افزایش یافته است.

کولبرنیوز پیش‌تر گزارش داده بود که تنها در ۶ روز ابتدایی امسال ۴ کولبر ازجمله یک کودک‌کولبر در مرزهای کردستان جان باخته‌اند. براساس این گزارش، روز چهارم فروردین، پیمان احمدی ۳۵ ساله اهل جوانرود با تیراندازی نیروهای حکومتی در مرز نوسود کشته شد و روز پنجم فروردین سوران عبدی ۲۲ ساله اهل بانه درپی شلیک مستقیم جان خود را از دست داد.

در همان روز محمد بایرمحمدی ۴۸ ساله، اهل روستای زیران از توابع شهرستان جوانرود، به‌دلیل ایست قلبی حین کولبری در مرز نوسود درگذشت. هستیار عبدالکریم، کودک‌کولبر ۱۵ ساله اهل دیوان‌دره نیز در منطقه مرزی سقز درپی گیر افتادن در برف و سرما جان باخت.

گزارش آماری کولبرنیوز از وضعیت کولبران در سال ۱۴۰۲ آشکار می‌کند که طی یک سال دست‌کم ۴۴۴ کولبر در مناطق مرزی و مسیرهای بین جاده‌ای استان‌های آذربایجان‌غربی، کردستان و کرمانشاه به‌دلایل مختلفی مانند تیراندازی مستقیم نیروهای نظامی، بهمن و سرمازدگی، رفتن روی مین، سقوط از کوه و ارتفاع جان باخته‌اند یا زخمی شده‌اند. از این تعداد ۳۷۳ نفر هدف تیراندازی ماموران قرار گرفته‌اند. همچنین ۳۷ نفر آنان کودکان زیر ۱۸ سال بوده‌اند.

گزارش آماری هرانا نیز حاکی از آن است که طی سال گذشته ۲۹ کولبر با تیراندازی نیروهای مرزبانی کشته شده‌اند و ۳۵۳ نفر نیز زخمی شده‌اند. کولبری شغلی سخت و مشقت‌بار است که با خطر مرگ و نقص عضو همراه است، اما شهروندان مناطق غربی ایران به‌دلیل نبود فرصت‌های شغلی مناسب و گسترش فقر به‌اجبار به این شغل روی می‌آورند.