نقاشی‌های رنگی از زندگی روزمره در مقبره ۴۳۰۰ ساله در مصر

این مقبره به مردی به نام سنف‌ــ‌نبف و همسرش ایدوت تعلق دارد

تصویری از کتیبه‌های کشف‌شده حضور الاغ‌ها در محل کشاورزی را نشان می‌دهدــ St.J.Seidlmayer/DAIK

سی‌ان‌ان از کشف نقاشی‌های رنگی از زندگی روزمره در مصر باستان در مقبره‌ای خبر می‌دهد که قدمت آن به بیش از چهار هزار و ۳۰۰ سال پیش می‌رسد.

این مقبره معروف به مصطبه (mastaba/ گونه‌ای آرامگاه در مصر باستان که سقف صاف و دیوارهای شیب‌دار به سوی بیرون دارد) که در محوطه گورستانی هرمی «دهشور» قرار دارد، اخیرا طیعملیات باستان‌شناسی تیم‌های مصر و آلمان کشف شده است.

دهشور جنوبی‌ترین گورستان هرمی پادشاهان قدیم مصر است که در مجاورت پایتخت باستانی ممفیس و در کرانه غربی رود نیل واقع است و در ۴۰ کیلومتری جنوب قاهره، پایتخت کنونی مصر، قرار دارد. جاذبه‌های اصلی این دو هرم بزرگ فرعون، سنفرو است که اصطلاحا هرم خمیده (Bent Pyramid) و هرم سرخ (Red Pyramid) نامیده می‌شوند.

این مصطبه مستطیلی‌شکل با آجر گلی پخت‌نشده بنا شده و ابعاد‌ آن هشت در ۱۲ متر است که هفت قبر (شفت) دارد. علاوه‌بر آن یک شفت هم وجود دارد که برای قرار دادن انواع کاسه‌های سرامیکی و وسایل دیگری مراسم تدفین استفاده می‌شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بر اساس کتیبه‌های به‌جا‌مانده روی درهای کاذب آهکی عظیم (بخش فرورفته‌ای روی دیوار که شبیه در طراحی می‌شود اما عملکرد در را ندارد، این طرح مختص آرامگاه‌های مصر بوده است) این مقبره به مردی به نام سنف‌ــ‌نبف و همسرش ایدوت تعلق دارد.

شکل این مصطبه و همچنین کتیبه‌ها، تصاویر و سرامیک‌های موجود در داخل این مقبره، حاکی از آن است که قدمت آن به اواخر سلسله پنجم یا آغاز سلسله ششم برمی‌گردد، یعنی چیزی حدود دو هزار و ۳۰۰ سال قبل از میلاد مسیح.

استفان سیدل مایر، مدیر سابق موسسه باستان‌شناسی آلمان در برلین که رهبری این کاوش باستان‌شناسی را بر عهده دارد، به سی‌ان‌ان می‌گوید: «راهرو و اتاق آیین مذهبی که با نقاشی‌های ظریف روی گچ گلی تزیین شده‌‌اند، در گورستان هرمی دهشور نادر است. با وجود تخریب گسترده، تصاویر متعددی به جا مانده‌اند. آن‌ها تصاویری از صاحب مقبره و همسرش را مقابل میز هدایای پیشکشی، صحنه‌هایی از زندگی رومزه مانند الاغ‌ها کنار خرمن‌زار، کشتی‌ها روی رود نیل، یک بازار و خدمتکارانی را که در یک مراسم مذهبی برای مردگان هدیه می‌آوردند، نشان می‌دهند.»

سیدل مایر می‌گوید: «این تصاویر با فرم‌های زیبا و اجرای بی‌نقصشان، شواهدی معتبر از فضای هنری پایتخت توسعه‌یافته این پادشاهی کهن ارائه می‌دهند.»

«موسسه باستان‌شناسی آلمان» در قاهره از سال ۱۹۷۶ حفاری‌های باستان‌شناسی در دهشور را آغاز کرد. در مراحل اولیه کاوش‌ها بر اهرام فرعون سنفرو، از پادشاهان کهن، و فرعون آمنمهات سوم، از پادشاهان عصر میانه، متمرکز بودند اما حالا در کاوش‌های جدیدتر مقبره‌های دولتمردان، روحانیون و مدیران بزرگ همان دوران‌ها در حال بررسی‌اند.

بیشتر از فرهنگ و هنر