کشف آثار باستانی در اسرائیل؛ شواهد بیشتری از یکجانشینی بشر به دست آمد

در میان آثار کشف‌شده، تیغه‌های داس، نوک پیکان، تبرهای سنگ چخماق و حتی بقایای ساختمان‌های باستانی وجود دارند

تصویری از منطقه کشاورزی کشف‌شده در اشتهول اسرائیل - EPA

باستان‌شناسان اسرائیلی به تازگی یکی از قدیمی‌ترین مناطق کشاورزی را کشف کرده‌اند که اطلاعات ارزشمندی از دوره آغازین کشاورزی ارائه می‌دهد.

این زیست‌گاه در منطقه اشتهول، در نزدیکی بیت‌ شمش قرار دارد که امروزه با مزارع کشاورزی احاطه شده است. این کشف نشانه‌ای از دوران تغییر و دگرگونی زندگی بشر، یعنی گذر از زندگی عشایری و کوچ‌نشینی به یکجانشینی است.

به گزارش اورشلیم‌پست، این مجموعه حفاری‌های باستان‌شناسی، که حدود یک دهه قبل آغاز شد، تصویر روشنی از زندگی در هر دو دوره یعنی دوران اولین انقلاب کشاورزی و پایان عصر حجر ارائه می‌دهد.

این دوره‌ها گذار مهمی در تاریخ بشر را نشان می‌دهند. دورانی که انسان‌ها به جای رویه «شکارچی- گردآورنده» به  اهلی کردن حیوانات و بهره‌برداری از گیاهان روی آوردند.

گروهی از کارشناسان اداره آثار باستانی اسرائیل، ازجمله دکتر کوبی واردی، دکتر امیر گولانی و بنیامین استورچان، هدایت این تحقیق باستان‌شناسی را برعهده داشتند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آنها تأیید کردند که این منطقه، زیست‌گاه کشاورزی فعال در ۱۰ هزار سال پیش بوده است، که دقیقاً در دوره نوسنگی قبل از پیدایش سفال است.

اهمیت این کشف

به تاکید این گروه، «این کشف نمایانگر نقطه عطف تاریخی در تاریخچه بشر است».

در میان آثار کشف‌شده، تیغه‌های داس، نوک پیکان، تبرهای سنگ چخماق و حتی بقایای ساختمان‌های باستانی وجود دارند که همگی به درک ما از روش‌های کشاورزی اولیه انسان کمک می‌کنند.

جامعه باستانی اشتهول به همین دوره ختم نشد، ۴۰۰۰ سال دیگر رشد کرد و در اوایل عصر برنز، یعنی تقریباً ۵۰۰۰ سال پیش، به اوج خود رسید و در این دوران سکونت‌گاه سازماندهی‌شده‌ای بود که مقادیر زیاد سفال، ابزار سنگی و سنگ آسیاب کشف‌شده گواه آن است.

این ابزارها که برای تهیه مواد غذایی و تولید آرد ضروری‌اند، بر پیشرفته بودن روش‌های کشاورزی اولیه گواهی دارند.

انتخاب این منطقه برای سکونت در کنار چشمه و بستر رودخانه‌های باستانی تصادفی نبوده است. این منطقه زمینی زیبا و حاصل‌خیز برای کشاورزی و تضمین رونق فعالیت‌های کشاورزی نسل‌ها بوده است.

این موقعیت استراتژیک نشان‌دهنده نبوغ اجدادمان در انتخاب مکان‌های بهینه برای کشاورزی است و به شکوفایی تمدن‌ها اشاره می‌کند.

بیشتر از علوم