اسرائیل به چهار کشور اروپایی درباره به رسمیت شناختن «فلسطین» هشدار داد

اسپانیا اعلام کرده با کشورهای ایرلند، مالت و اسلوونی به توافق رسیده است که گام‌های اولیه در جهت به رسمیت شناختن کشور فلسطین در کرانه باختری و نوار غزه برداشته شود

اسرائیل روز دوشنبه به چهار کشور اروپایی گفت که برنامه آنها برای فعالیت در جهت به رسمیت شناختن کشور فلسطین «جایزه‌ای برای تروریسم» است و احتمال حل و فصل مناقشه بین همسایگان را از طریق مذاکره کاهش می‌دهد.

به گزارش رویترز، اسپانیا روز جمعه اعلام کرده بود که با هدف ایجاد صلح در خاورمیانه، با کشورهای ایرلند، مالت و اسلوونی به توافق رسیده است که گام‌های اولیه را در جهت به رسمیت شناختن کشور فلسطینی‌ در کرانه باختری و نوار غزه بردارند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یسرائیل کاتز، وزیر امور خارجه اسرائیل درباره این موضوع گفت: «به رسمیت شناختن کشور فلسطین پس از کشتار هفتم اکتبر پیامی به حماس و دیگر سازمان‌های تروریستی فلسطینی می‌دهد مبنی بر این که حملات تروریستی مرگبار علیه اسرائیلی‌ها پاسخ مثبتی به همراه دارد.»

او تاکید کرد که حل مناقشه تنها از طریق مذاکرات مستقیم بین طرفین امکان‌پذیر خواهد بود و افزود: «هر گونه مشارکت در به رسمیت شناختن یک کشور فلسطینی دستیابی به راه‌حل را دشوارتر کرده و بی‌ثباتی در منطقه را افزایش می‌دهد.»

دولت اسرائیل که به‌رغم مخالفت‌های بین‌المللی، حامی شهرک‌سازی است، بارها اعلام کرده با تشکیل کشور فلسطین مخالف است.

امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه در پیامی تازه به بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، هشدار داده است که هرگونه انتقال اجباری فلسطینی‌ها از رفح در جنوب غزه به معنای ارتکاب «جنایت جنگی» است.

دفتر مکرون اعلام کرده که او در تماس تلفنی با نتانیاهو، اعلامیه روز جمعه اسرائیل مبنی بر تصرف ۸۰۰ هکتار زمین در کرانه باختری برای شهر‌ک‌سازی‌های جدید را هم «به‌شدت محکوم کرده است.»

حمله زمینی برنامه‌ریزی‌شده اسرائیل به رفح با مخالفت‌های بین‌المللی شدیدی مواجه شده و هشدارها درباره اینکه اقدام اسرائیل به تلفات گسترده غیرنظامیان و بدتر شدن بحران انسانی منجر خواهد شد، بالا گرفته است. با این حال اسرائیل تاکید می‌کند که برای به نتیجه رسیدن کارزار نابودی حماس، حمله به رفح ضروری است.

شورای امنیت سازمان ملل قرار است روز دوشنبه ۲۵ مارس در مورد قطعنامه‌ای که خواستار آتش‌بس فوری بشردوستانه در غزه در ماه رمضان است، رای‌گیری کند.

این رای‌گیری پس از آن انجام می‌شود که روسیه و چین روز جمعه قطعنامه موردحمایت آمریکا را که از «آتش‌بس فوری و پایدار» در مناقشه اسرائیل و حماس حمایت می‌کرد، وتو کردند.

در همین حال سی‌ان‌ان گزارش داد که اسراییل با پیشنهاد آمریکا مبنی بر آزادی حدود ۸۰۰ زندانی فلسطینی در مقابل رهایی ۴۰ گروگان اسرايیلی موافقت کرده است و در انتظار پاسخ حماس است.

بیشتر از جهان