دبیرکل سازمان ملل در بازدید از گذرگاه رفح: اسرائیل انتقال کمک‌های بشردوستانه را تسهیل کند

مقام‌ها در گذرگاه رفح می گویند هفت هزار کامیون آماده کمک‌رسانی به غزه است، اما بازرسی اسرائیل جریان امدادرسانی را متوقف می‌کند

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد‌-ED JONES / AFP

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد روز شنبه ۲۳ مارس (چهارم فروردین)‌ در جریان بازدید از گذرگاه رفح،‌ ایجاد صف طولانی کامیون‌های امدادی متوقف در سمت مرز مصر با نوار غزه را تاسف‌آور خواند.

به گزارش خبرگزاری رویترز،  گوترش بار دیگر خواستار آتش‌بس فوری بشردوستانه و آزادی گروگان‌ها شد و در عین حال گفت: «زمان آن رسیده است که اسرائیل تعهد محکمی برای ورود نامحدود کالاهای بشردوستانه به سراسر غزه بدهد.»

او به خبرنگاران در مقابل دروازه گذرگاه رفح، محل ورود کمک‌های بشردوستانه، گفت که سازمان ملل به همکاری با مصر برای بهینه‌سازی جریان کمک‌ها به غزه ادامه خواهد داد.

گوترش در ادامه اظهاراتش افزود: «اینجا از این گذرگاه، ما شاهد وضعیت ناراحت‌کننده صف طولانی کامیون‌های امدادی متوقف‌شده در یک طرف و سایه طولانی گرسنگی در طرف دیگریم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 سفر دبیرکل سازمان ملل به گذرگاه رفح در حالی صورت می‌گیرد که اسرائیل با فشار جهانی برای اجازه ورود کمک‌های بشردوستانه به غزه مواجه است.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، در عین حال تهدید کرده است که یک عملیات نظامی بزرگ در شهر رفح در جنوب غزه در نزدیکی مرز مصر انجام خواهد داد. اصرار نتانیاهو بر این حمله در شرایطی است که مخالفت‌های گسترده بین‌المللی نسبت به تبعات تهاجم به منطقه‌ای که بیش از ۲.۳ میلیون فلسطینی را در خود جای داده، مطرح شده است.

گوترش پیش از توقف در مرز رفح و دیدار با کارمندان نهادهای بشردوستانه سازمان ملل، به منطقه عریش مصر رفت؛ جایی که بسیاری از کمک‌های بین المللی برای غزه تحویل و ذخیره می‌شود.

 محمد شوشا فرماندار شمال سینا در دیدار با دبیرکل سازمان ملل اعلام کرد که حدود هفت هزار کامیون در این منطقه برای رساندن کمک به غزه منتظر است، اما روند بازرسی درخواست شده ازسوی اسرائیل جریان امدادرسانی را متوقف کرده است.

 گوترش همچنین از بیمارستانی در عریش که فلسطینیان غزه در آن تحت درمان قرار گرفته‌اند، بازدید کرد.

با کمرنگ شدن امیدها برای آتش‌بس در غزه در ماه رمضان و بغرنج شدن اوضاع زندگی ساکنان غزه، ایالات متحده و سایر کشورها به دنبال استفاده از ارسال کمک‌ها از طریق هوایی و دریایی هستند. با این حال سازمان‌های بشردوستانه می‌گویند که تنها یک پنجم از مقدار اقلام مورد نیاز وارد غزه شده و تنها راه برای رفع نیازها، تسریع در تحویل سریع از طریق جاده است.

 اسرائیل که متعهد شده حماس را نابود کند و نگران است که گروه شبه‌نظامی فلسطینی کمک‌ها را برای خودش تصرف کند، به جز یکی از گذرگاه‌های زمینی، این منطقه را بسته نگه داشته است.

 اسرائیل گذرگاه کرم شالوم را در نزدیکی رفح در اواخر دسامبر باز کرد و اتهام‌های مصر و آژانس‌های امدادی سازمان ملل مبنی بر تاخیر در ارسال کمک‌های بشردوستانه را رد می‌کند.

 این هفته، یک نهاد بین‌المللی هشدار داد که قحطی در شمال غزه قریب‌الوقوع است و درصورت به نتیجه نرسیدن مذاکرات آتش‌بس، ممکن است قحطی به شدت گسترش یابد.

به گفته مقام‌های بهداشتی غزه، بیش از ۳۲ هزار نفر در حمله نظامی اسرائیل به غزه کشته شده‌اند که بسیاری از آنها زن و کودک بوده‌اند. اسرائیل این تهاجم را در پاسخ به حمله حماس در روز هفتم اکتبر آغاز کرد که در آن حدود یک هزار و ۲۰۰ نفر کشته و بیش از ۲۵۰ نفر به گروگان گرفته شدند.

کشورهای روسیه و چین، روز جمعه ۲۲ مارس، در شورای امنیت سازمان ملل متحد به قطعنامه پیشنهادی آمریکا برای «آتش‌بس فوری غزه» و تبادل گروگان‌ها رای منفی دادند. این دو کشور از اعضای دائمی این شورا محسوب می‌شوند و رای منفی آنها به معنای وتو و رد کامل این قطعنامه است. قطعنامه پیشنهادی خواستار «آتش‌بس فوری و پایدار» به مدت حدود شش هفته شده بود تا در این مدت علاوه بر محافظت از غیرنظامیان فلسطینی در برابر حملات مرگبار اسرائیل، امکان ارسال کمک‌های بشردوستانه به آنها نیز فراهم شود.

بیشتر از جهان