سخنگویان کاخ سفید و وزارت خارجه: افغانستان نباید به پناهگاه تروریسم تبدیل شود

کارین ژان پی‌یر و دانت پاتل می‌گویند حمله هوایی پاکستان به افغانستان در پاسخ به حمله به یک پایگاه نظامی این کشور صورت گرفت

کارین ژان پی‌یر، سخنگوی کاخ سفید و ودانت پاتل، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا‌ــ screenshot/@cspanX

کارین ژان پی‌یر، سخنگوی کاخ سفید و ودانت پاتل، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، روز دوشنبه ۲۸ اسفند (۱۸ مارس) در نشست‌های خبری جداگانه، در پاسخ به پرسشی در مورد حمله هوایی ارتش پاکستان به دو روستا در شرق افغانستان گفتند که ایالات متحده در مورد مسائل مرتبط با تروریسم با پاکستان در تماس است تا مطمئن شود افغانستان بار دیگر به پناهگاهی امن برای تروریسم تبدیل نمی‌شود.

ارتش پاکستان بامداد دوشنبه دو روستا در شهرستان سپیری استان خوست و برمل استان پکتیا در افغانستان بمباران کرد و ادعا کرد که پناهگاه‌های گروه حافظ گل بهادر، از هم‌پیمانان تحریک طالبان پاکستانی، را هدف قرار داده‌ است.

کارین ژان پی‌یر در مورد این حمله گفت: «پاکستان حملات هوایی به افغانستان را در پاسخ به حمله‌ روز شنبه به یک پایگاه نظامی‌ این کشور انجام داد.» او ضمن ابراز تاسف از کشته شدن غیرنظامیان در این حمله، تاکید کرد که پاکستان و طالبان افغانستان باید مشکلاتشان را از طریق گفت‌وگو حل کنند.

ژان پی‌یر افزود که آمریکا خود را متعهد می‌داند که اطمینان یابد افغانستان بار دیگر به «پناهگاه امن تروریسم» تبدیل نمی‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در همین حال، ودانت پاتل، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، نیز با اشاره به تهدید تروریسم از مبدا افغانستان گفت که دولت آمریکا به دنبال این است تا اطمینان حاصل کند افغانستان به پناهگاه‌ تروریست‌هایی که می‌خواهند به این کشور و شرکا و متحدانش آسیب بزنند، تبدیل نمی‌شود.

پاتل در سخنانی مشابه تکرار کرد که پاکستان حمله هوایی به افغانستان را در پاسخ به حمله روز شنبه در خیبرپختون‌خوا به یک قرارگاه نظامی ارتش انجام داد.

در حمله روز شنبه به قرارگاه ارتش پاکستان در منطقه میرعلی وزیرستان شمالی هفت نظامی پاکستانی کشته شدند. مسئولیت این حمله را گروه حافظ گل بهادر که گفته می‌شود در شرق افغانستان مستقر است و حملات در داخل پاکستان را از پناهگاه‌هایش در افغانستان سازماندهی می‌کند، برعهده گرفت.

پاتل افزود: «ما از طالبان می‌خواهیم اطمینان حاصل کند که حملات تروریستی از خاک افغانستان انجام نمی‌شود و از پاکستان هم دعوت می‌کنیم که خویشتن‌دار باشد و مطمئن شود که در تلاش‌های ضدتروریستی آن، غیرنظامیان آسیبی نخواهند دید. ما از هر دو طرف می‌خواهیم اختلاف‌ها را حل کنند.»

او در مورد همکاری دولت آمریکا با پاکستان در زمینه مبارزه با تروریسم گفت که تماس و گفت‌وگو در این زمینه میان رهبران پاکستان و دولت آمریکا به صورت مداوم جریان دارد.

رهبران دولت پاکستان بیش از دو سال است که رژیم طالبان افغانستان، مستقر در کابل، را عامل افزایش حملات تروریستی در پاکستان می‌دانند و می‌گویند تحریک طالبان پاکستانی با حمایت طالبان افغانستان قدرتمند شده‌اند. یکشنبه گذشته آصف درانی، فرستاده ویژه دولت پاکستان در امور افغانستان، در نشستی در اسلام‌آباد گفت که پنج تا شش هزار عضو تحریک طالبان پاکستان در افغانستان حضور دارند و هند نیز به آنان در زمینه تجهیز و تامین نیازهای جنگ کمک ارائه می‌کند.

در ژوئن ۲۰۲۲، شورای امنیت سازمان ملل متحد در گزارشی در مورد وضعیت امنیتی افغانستان، حضور چهار هزار و ۵۰۰ تن از اعضای تحریک طالبان پاکستان در افغانستان را تایید کرد و گفت این افراد بیشتر در شرق افغانستان که هم‌مرز پاکستان است، مستقر شده‌اند.

منیر اکرم، سفیر پاکستان در سازمان ملل متحد، نیز هفته گذشته در نشست شورای امنیت در مورد افغانستان گفت که تحریک طالبان پاکستان حدود ۵۰ هزار عضو دارد که همه آنان به سلاح‌های پیشرفته آمریکایی که در افغانستان باقی مانده‌اند، دسترسی دارند.

تحریک طالبان پاکستان اخیرا ویدیوهایی از حمله به نیروهای امنیتی پاکستان منتشر کرد که شلیک با اسلحه تک‌تیرانداز مجهز به دوربین دید در شب را نشان می‌داد. این نوع اسلحه از سلاح‌های راهبردی در جنگ دولت پیشین افغانستان با طالبان بود و تلفات سنگینی هم به نظامیان و غیرنظامیان وارد کرد.

 با خروج آمریکا از افغانستان و فروپاشی دولت جمهوری در این کشور، تسلیحات پیشرفته به ارزش بیش از هفت میلیارد دلار به دست طالبان افتاد. بر اساس گزارش‌ نهادهای امنیتی در پاکستان و هند، این سلاح‌ها به دست گروه‌های شبه‌نظامی مانند تحریک طالبان پاکستان، داعش خراسان، ارتش آزادی‌بخش بلوچستان و دیگر گروه‌های فعال در منطقه هم افتاده است. پیش از این مقام‌های روسیه و کشورهای آسیای میانه نیز با ابراز نگرانی از دستیابی این گروه‌ها به سلاح‌های آمریکایی درباره خطر بالقوه داعش خراسان که به این سلاح‌ها دست یافته‌اند، هشدار داده بودند.

بیشتر از جهان