تحریک طالبان پاکستان ساختار جدید خود را اعلام کرد

این ساختار که شبیه ساختار یک دولت است، شامل وزیر، استاندار، هیئت قضایی و فرماندهان امنیتی است

طی یک سال گذشته، قدرت گرفتن تحریک طالبان پاکستان، چالش بزرگی سر راه امنیت پاکستان قرار داده است-Banaras KHAN / AFP

تحریک طالبان پاکستان روز جمعه نهم دی ماه، از ساختار جدیدش رونمایی کرد. این ساختار که در آن وزارت‌خانه‌ها، ارگان‌های قضایی، واحدهای نظامی و اطلاعاتی وجود دارند، شباهت زیادی به ساختار دولت خودخوانده طالبان دارد و حتی برخی اسم‌ها با هم مشابه‌اند. منطقه مورد نظر تحریک طالبان پاکستان برای فعالیت بر اساس این ساختار، ایالت خیبرپختونخواه پاکستان است.

ترکیب این ساختار متشکل از وزارت‎‌های دفاع، داخله (کشور)، اطلاعات، آموزش و پرورش، اقتصاد، ساخت و ساز، وزارت امور سیاسی، قوه قضاییه، مرجع صادرکننده فتوا، دو کمیسیون نظامی، دو اردوگاه عملیاتی نظامی، یک واحد ویژه انتحاری و ریاست عمومی استخبارات (اطلاعات) است.

بر اساس این ساختار، نورولی محسود، رهبر تحریک طالبان پاکستان، ریاست اداره استخبارات را به عهده دارد و مفتی مزاحم، فردی که در فهرست تروریست‌های وزارت خارجه ایالات متحده آمریکا قرار دارد، به‌عنوان وزیر دفاع معرفی شده است.

در ساختار جدید تحریک طالبان پاکستان، دو اردوگاه عملیاتی بزرگ به اسم الفاروق دیده می‌شود که اسم آن مشابه اسمی است که طالبان بعد از تسلط بر افغانستان، به جای اسم اردوگاه عملیاتی ۲۰۹ شاهین مربوط دولت پیشین، روی آن گذاشتند. یک واحد ویژه انتحاری نیز شبیه تشکیلاتی که اکنون طالبان افغانستان دارند، در این ساختار گنجانیده شده است. ریاست عمومی استخبارات نیز که مسئولیت آن به رهبر تحریک طالبان پاکستان سپرده شده، به نظر می‌رسد یکی از بالاترین ارگان‌های امنیتی است، دقیق شبیه چیزی که اکنون در دستگاه امنیتی طالبان وجود دارد.

در این ساختار، استان‌های ایالت خیبرپختونخواه، به دو استان بزرگ شمالی و جنوبی تقسیم شده‌ و افرادی به‌عنوان استاندار برای هر یک از این استان‌ها معرفی شده‌اند. تحریک طالبان پاکستان، استان‌های پیشاور، ملاکند، مردان، گیلگیت بالتستان و هزاره را به‌عنوان استان شمالی و استان‌های دیخان، کوهات، بنو و ژوب را به‌عنوان استان‌ جنوبی معرفی کرده‌اند. همه تشکیلات نظامی نیز به این دو بخش تقسیم شده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رونمایی تحریک طالبان پاکستان از این ساختار جدید، نشان می‌دهد که این گروه طی یک سال و چهار ماه گذشته، پس از سلطه طالبان بر افغانستان، نه تنها جرات بیشتری یافته‌اند، بلکه زمینه فعالیت، تقویت نیروها و دسترسی به تجهیزات بیشتر و بهتر جنگی نیز برای آن‌ها فراهم شده است. این گروه که پیش از این، به‌عنوان یک گروهک شورشی قلمداد می‌شد، اکنون تلاش می‌کند تا همچون طالبان افغانستان در سال‌های گذشته، خودشان را یک دولت خودخوانده معرفی کند.

طی یک سال گذشته، قدرت گرفتن تحریک طالبان پاکستان، چالش بزرگی سر راه امنیت پاکستان قرار داده است، تا حدی که دولت پاکستان در تابستان سال ۲۰۲۲ حاضر شد با میانجی طالبان افغانستان با این گروه مذاکره کند، اما تحریک طالبان پاکستان آتش‌بس را که در نتیجه این مذاکره بوجود آمده بود، لغو کردند و حملاتشان به مواضع دولت پاکستان را افزایش دادند.

رنا ثناالله، وزیر داخله (کشور) پاکستان، اخیرا به رسانه‌های پاکستانی گفت که در حال حاضر، حدود هفت تا ده هزار جنگجوی تحریک طالبان پاکستان در خاک افغانستان حضور دارند. او دولت ایالتی خیبرپختونخواه را به ناتوانی در مهار این گروه تروریستی متهم کرده و گفته بود که دولت ایالت خیبرپختونخواه باید از پلیس دولت فدرال درخواست کمک نظامی بکند.

وزیر داخله پاکستان، در جدیدترین مصاحبه‌اش با یکی از شبکه‌های تلویزیونی پاکستان گفت که بر اساس قوانین بین‌المللی، دولت پاکستان به آسانی می‌تواند طالبان پاکستانی را در پناهگاه امن آن‌ها «حتی در داخل خاک افغانستان هدف قرار دهد».

بیشتر از جهان