پوتین پیروز انتخاباتی شد که فقط یک نتیجه ممکن داشت

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، و چند مقام غربی پیروزی از قبل تعیین‌شده پوتین را «ساختگی» خواندند

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه‌ــ Sputnik/Alexander Kazakov/Kremlin via REUTERS

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، پس از انتخاباتی که به‌دقت مدیریت شده بود شش سال دیگر در کرسی ریاست‌جمهوری باقی ماند و به این ترتیب، می‌رود تا رکورد طولانی‌ترین دوره زمامداری استالین را بشکند.

به نوشته وال‌استریت ژورنال، پیروزی پوتین که در پایان رای‌گیری سه‌روزه اعلام شد جای تعجب نداشت. کرملین منتقدان را زندانی، مطبوعات را محدود، و قوانین جدیدی وضع کرده است تا هر آنچه به‌منزله انتقاد از جنگ اوکراین باشد سرکوب شود. جدی‌ترین منتقد پوتین الکسی ناوالنی بود که ماه گذشته در زندان ناگهان درگذشت.

بنابراین، مسئله‌ای که بیشتر اهمیت داشت ابعاد پیروزی پوتین بود. به گفته تحلیلگران سیاسی، پوتین ۷۱ ساله نیاز داشت پیروز بزرگ میدان به نظر برسد تا در احیای سنت‌های ارتدوکس محافظه‌کارانه روسیه، در جنگ اوکراین، و در رویارویی‌ با غرب دستش باز باشد.  

به گزارش خبرگزاری دولتی تاس روسیه، بر اساس نتایج اولیه ۳۰ درصد حوزه‌های رای‌گیری، پوتین نزدیک به ۸۸ درصد آرا را کسب کرد. پوتین در ستاد انتخاباتی‌اش حضور پیدا کرد و از مردم روسیه بابت «اعتمادی که نشان دادند و امیدشان به آینده بهتر» تشکر کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، و چند مقام غربی پیروزی از قبل تعیین‌شده پوتین را «ساختگی» خواندند.

پوتین در سخنرانی‌ها و مصاحبه‌ها به برخی از برنامه‌هایش پس از انتخابات اشاره کرده است. مهم‌ترین آن‌ها پافشاری‌اش بر ادامه جنگ در اوکراین است، در شرایطی که در حمایت آمریکا از کی‌یف نشانه‌هایی از تردید و تزلزل مشاهده می‌شود.

به نوشته وال‌استریت ژورنال، ناظران پیش‌بینی می‌کنند رهبر روسیه به‌زودی موج دیگری از دستگیری‌ها و بازداشت‌ها، قوانین جدیدی برای سرکوب مخالفان و افزایش مالیات ثروتمندان را آغاز کند. تحلیلگران می‌گویند ممکن است موج جدیدی از بسیج نیروها برای تقویت موقعیت روسیه در جبهه جنگ اوکراین به راه بیفتد.

پوتین همچنین گفته است گروه نخبه جدیدی متشکل از کهنه‌سربازان و سربازانی که در جنگ اوکراین خدمت کرده‌اند تشکیل می‌شود و درخواست کرده است از آن‌ها حمایت بیشتری شود که فرصت‌های دانشگاهی و آموزشی را شامل می‌شود.

برخی تحلیلگران این سخنان را وعده‌‌های انتخاباتی توخالی توصیف کرده‌اند. آنچه واقعی‌تر به نظر می‌رسد این است که پوتین سرانجام می‌تواند دستور دومین بسیج نیرو را بدهد تا هم‌زمان با تعلل کشورهای غربی در حمایت از اوکراین، در میدان جنگ به موقعیت برتر دست یابد.

اولین فراخوان حدود ۳۰۰ هزار نیرو به فرار صدها هزار نفر از مرزها منجر شد. برخی تحلیلگران می‌گویند رهبر روسیه باید به متوسل به راهی مانند بستن مرزها شود تا از تکرار خروج و مهاجرت جمعی جلوگیری کند.

سایر ناظران مسائل روسیه معتقدند علاوه بر پرداخت پول بیشتر به سربازان قراردادی، راه دیگر افزایش نیروها در میدان جنگ فراخوان سربازان وظیفه بیشتر است.

با آغاز رای‌گیری انتخابات ریاست‌جمهوری در روز جمعه، شماری از روس‌ها خطر دستگیری را به جان خریدند و مخالفتشان با پوتین را ابراز کردند. اما شاید آزمون واقعی مخالفان هنوز از راه نرسیده باشد.

مخالفان پوتین سعی کردند صدایشان شنیده شود. آن‌ها در فراخوانی موسوم به «ظهر ضدپوتین»، از رای‌دهندگان خواستند همگی هم‌زمان ظهر یکشنبه به حوزه‌های رای‌گیری بروند و کسانی که شجاعتش را دارند لباس آبی و سفید به تن کنند‌ــ رنگ‌هایی که نماد مخالفت با تهاجم روسیه به اوکراین محسوب می‌شوند. مخالفان همچنین از مردم خواستند آرای باطله به صندوق بیندازند یا به فرد دیگری رای بدهند.

به نوشته وال‌استریت ژورنال، رای‌گیری مهم‌تر ممکن است انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در نوامبر باشد. آنجلا استنت، تحلیلگر و مشاور ارشد موسسه صلح در واشینگتن، می‌گوید احتمالا پوتین منتظر نتیجه انتخابات آمریکا و انتخابات سایر کشورهای اروپایی است.

استنت می‌گوید: «او منتظر است ببیند چه اتفاقی خواهد افتاد و حمایت غرب از اوکراین قطع می‌شود یا نه، و در حال حاضر اختلاف‌نظرهای روشنی در این مورد در ائتلاف وجود دارد. فکر می‌کنم او تا وقتی نیاز داشته باشد به جنگ ادامه خواهد داد. در حال حاضر، پوتین احساس می‌کند فرصت لازم را دارد.»