وعده ریشه‌کنی فقر به ساعت‌ها انتظار در صف‌ خرید گوشت منجمد رسید

یک اقتصاددان می‌گوید مصرف نان در ایران زیاد است چون بسیاری از مردم چیز دیگری برای خوردن ندارند

ویدیوهایی که در روزهای اخیر از انتظار مردم در صف‌های طولانی خرید گوشت منجمد در شبکه‌های اجتماعی فراگیر شده، افزایش سرسام‌آور قیمت‌ مواد غذایی و کاهش قدرت خرید مردم در ماه رمضان و در آستانه سال نو را بار دیگر در کانون توجه قرار داده است.

بر مبنای گزارش‌های میدانی، در حال حاضر بهای هر کیلو گوشت قرمز در ایران به ۸۰۰ هزار تومان می‌رسد و سرانه مصرف آن در برخی دهک‌های درآمدی به کمتر از دو کیلو در سال کاهش یافته است.

با افزایش قیمت گوشت قرمز و ناتوانی بسیاری از مردم از خرید آن، دولت ابراهیم رئیسی واردات گوشت منجمد را در دستور کار قرار داد تا در بازار تعادل ایجاد کند و بر اساس گزارش‌ها، هم‌زمان با آغاز ماه رمضان ۳۰ هزار تن گوشت منجمد وارد ایران شد اما استقبال مردم از گوشت‌های منجمد آن‌قدر زیاد است که به نوشته رسانه‌های داخلی، بسیاری از مردم پس از ساعت‌ها انتظار در صف‌های طولانی در نهایت دست خالی به خانه بازمی‌گردند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روزنامه هم‌میهن در گزارشی با عنوان «صف طولانی گوشت در آغاز رمضان»، به این موضوع پرداخت و با اشاره به کاهش شدید قدرت خرید مردم نوشت: «آثار این وضعیت را می‌توان در سفره‌های آب‌رفته آنان به خوبی مشاهده کرد.»

در این گزارش، درباره ماجرای خرید گوشت‌های منجمد آمده است که مردم برای خرید گوشت با تعرفه دولتی کیلویی ۳۰۰ هزار تومان باید از ساعت ۵ صبح به فروشگاه‌های دولتی مراجعه کنند و نوبت بگیرند و تا ۸ صبح که فروشگاه باز می‌شود، منتظر بمانند. ضمن اینکه هر فرد با کد ملی تنها می‌تواند ماهی هشت کیلو گوشت گوسفندی و سه کیلو گوشت گوساله تهیه کند.

مردم ایران با انتظار طولانی در صف‌ خرید اقلام خوراکی ضروری غریبه نیستند و در سال‌های پس از انقلاب و دوران جنگ، بارها برای تامین مایحتاجشان مجبور شدند ساعت‌ها در صف بمانند؛ رویه‌ای که حالا به نظر می‌رسد در دولت سیزدهم که دستگیری از مستمندان را وعده داده بود، از آن دوران هم فراگیرتر شده است و بعید نیست که در آینده نزدیک، صف‌های طولانی خرید برای کالاهای خوراکی دیگر هم تشکیل شود.

افشین صدردادرس، مدیرعامل اتحادیه مرکزی دام سبک، در واکنش به انتشار تصاویری از صف‌ طولانی مردم برای خرید گوشت‌ به نرخ دولتی، از اینکه شرایط به ۴۰ سال قبل بازگشته است، انتقاد کرد و گفت که گوشت‌های وارداتی کیفیت مناسبی ندارند.

افزایش سرسام‌آور قیمت‌ها در ماه رمضان و در آستانه سال نو به گوشت محدود نیست و بهای سایر اقلام خوراکی نیز به‌رغم وعده‌های مسئولان، گران‌تر شده‌ است. بر اساس گزارش سایت تجارت‌نیوز، در حال حاضر تهیه ملزومات یک سفره افطاری ساده شامل خرما، زولبیا و بامیه، آش، پنیر، سبزی خوردن و دو عدد نان برای یک خانواده چهار نفره دست‌کم ۱۵۰ هزار تومان تمام می‌شود.

علی آقامحمدی، رئیس گروه اقتصادی دفتر علی خامنه‌ای، به‌تازگی در مصاحبه‌ای اذعان کرد که حدود ۲۰ میلیون ایرانی در مناطق کم‌برخوردار زندگی می‌کنند که از این میان، حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر هیچ درآمدی ندارند و به پنج میلیون نفر آنان نیز باید کمک‌های حمایتی ارائه شود.

ابراهیم رئیسی اندکی پس از روی کار آمدن، دستور «ریشه‌کنی فقر» را صادر کرد اما حالا در آستانه سومین سال فعالیت دولت سیزدهم، آمارها از افزایش نرخ تورم در تمام بخش‌ها و بیشتر شدن تعداد فقرا در ایران خبر می‌دهند.

حسین راغفر، اقتصاددان، درباره چرایی مصرف زیاد نان در ایران به سایت رویداد ۲۴ گفته بود: «برخی از مردم چیز دیگری برای خوردن ندارند و برخی حتی نان هم دیگر نمی‌توانند بخرند و ادامه این رویه مردم را فقیرتر می‌کند.»

 به گفته این کارشناس اقتصادی، «بالا رفتن هزینه زندگی روی سلامت زندگی مردم تاثیر منفی مستقیم گذاشته است و اکنون با پدیده‌های مختلفی مانند کوتاهی قد و خمیدگی استخوان‌ مواجه شده‌ایم».