سبک نوروزی؛ چهار موج اصلی مد در سال آینده

در تضاد با کت‌ ضخیم خز، پارچه‌ها در ایو سن لوران، استودیو آکنه، آلبرتا فرتی، کلوئه و دیور، نازک و نازک‌تر شدند

تصویر ترکیبی از  چند مدل /AFP

آسان نیست از میان بیش از هزار مجموعه رونمایی شده هفته‌های مد در سال ۲۰۲۳ که بیش از ۴۰ هزار ظاهر را جدید را به دنیای مد معرفی کردند جریان‌های برتز را دست‌چین و قانون کلی برای مد سال بعد اعلام کرد؛ اما بررسی کلی آماری نشان می‌دهد چند سمت‌وسوی مشخص در میان مجموعه‌های چهارفصل گذشته و هفته مد فاخر پاریس، برجسته‌تر از دیگر جریان‌ها، چند پله بالاتر ایستاده‌اند.

رنگ قرمز

در اغلب مجموعه‌های رونمایی‌شده برای سال ۲۰۲۴ رنگ قرمز وجود دارد. حتی اگر سراسر یک مجموعه با رنگ‌های خنثی یا مشکی بسته شده باشد، خانه‌‌مدهایی مانند هرمس چند تکه درخشان قرمز به آن‌ها اضافه کرده‌اند. از ترکیب این رنگ با طرح پلنگی در مجموعه الکساندر مک‌کویین و بلومارین گرفته تا طرح‌های تک‌رنگ بالمین، کارولینا هررا و کازابلانکا، قرمز رنگ سال خواهد بود.

خز و لباس‌های پشمالو

خز مصنوعی و ژاکت‌های حجیم و پشمالو مشخصه برجسته مجموعه‌های پاییز و زمستان ۲۰۲۴ بودند و در هفته‌ مد پاریس و میلان، نمونه‌های درخشانی از آن‌ها را دیدیم.

خانه مد اردم هم پیراهن و پالتوهای بلندش را با این نوع پارچه عرضه کرد و آن‌ را با رنگ کهربایی که یکی از رنگ‌های محبوب مجموعه‌های این فصل بود، به هم آمیخت.

 بربری آن را در قالب کلاسیک لبه کلاه بارانی نگه داشت، اما طرح‌های خلاقانه دیگری همچون ژاکت‌های حجیم و بافت‌هایی که حس خز را منتقل می‌کردند، هم در این مجموعه بارز بودند.

مجموعه‌هایی مانند دیوید کوما (David koma) دست‌ودلبازانه در هر جا از این خصوصیت استفاده کردند. ریچارد کویین (Richard Quinn) هم خز را به باریکه‌های روپوش و پیراهن‌ها اضافه کرد و سلین (Celine) آن را با طرح‌های جانوری و پلنگی محبوب فصل ترکیب کرد.

پارچه بدن‌نما

در تضاد با کت‌ ضخیم خز، پارچه‌ها در ایو سن لوران، استودیو آکنه، آلبرتا فرتی، کلوئه و دیور، نازک و نازک‌تر شدند. لباس و ظاهر بدن‌نما چه در سبک مردانه و چه زنانه، از کارگاه‌های مد فاخر بیرون آمد و به مجموعه‌های مناسب برای استفاده روزمره هم رسید. این سبک حالا با هر سلیقه‌ای و در نمونه‌های کلاسیک یا جسورانه، برای انواع سبک‌های بهاری آماده‌ است.

کلاسیک

مجموعه‌هایی مملو از لباس‌هایی با برش‌های راسته، یقه‌های صاف و دامن‌های کمرپهن دست زنان شاغل و آن‌هایی را که به دنبال لباس‌های رسمی‌ترند، باز گذاشته تا بیشترین گزینه را برای انتخاب داشته باشند. در لندن، از نام‌های برجسته سبک کلاسیک مانند بربری گرفته تا نام‌های بازیگوشی چون اردم سراغ این سبک رفتند. در ایتالیا، خیاطان آلبرتا فرتی، بوتگا ونتا، دل کوره، فندی و مکس مارا نیز مهارتشان را در لباس‌های رسمی زنانه به رخ کشیدند.

در پاریس، بالمین به آن رنگ و لعابی مدرن داد و شانل هم با مجموعه پاییز و زمستان ۲۰۲۴، توانست کمی از تیزی تیغ انتقادها به مجموعه فاخرش در فصل قبل پاریس بکاهد.

بیشتر از مُد و زیبایی