خامنه‌ای به مجلس خبرگان: برای انتخاب رهبر بعدی اصول ثابت نظام را حفظ کنید

رهبر جمهوری اسلامی تاکید کرد که جمهوری اسلامی در تقابل مستقیم با لیبرال‌دموکراسی تاسیس شده است

دیدار رهبر جمهوری اسلامی با اعضای مجلس خبرگان رهبری-تهران-۱۷ اسفند ۱۴۰۲-ایرنا

رهبر جمهوری اسلامی روز پنجشنبه ۱۷ اسفند در دیدار با اعضای مجلس خبرگان رهبری، ضمن بیان این موضوع که نظام جمهوری اسلامی «با تکیه بر دین و اسلام» برای مقابله با «لیبرال‌دموکراسی غربی» به وجود آمده است، از اعضای مجلس جدید خبرگان خواست تا برای انتخاب رهبر بعدی جمهوری اسلامی به «اصول ثابت و مسلم نظام» پایبند باشند.

علی خامنه‌ای گفت: «تولد جمهوری اسلامی یک تاثیر جهانی ایجاد کرد. یک زلزله ایجاد کرد. یک حادثه جهانی بود. رهبری امام راحل و همت و شجاعت و فداکاری ملت ایران در سراسر کشور حادثه‌ای را به وجود آورد که تقابل دو جبهه را در دنیا ایجاد کرد. یک جبهه که جبهه دمکراسی‌های وابسته به مشی لیبرال دمکراسی بود و جبهه جدید هم جبهه جمهوری نشات گرفته از دین و اسلام بود. قبل از تشکیل جمهوری اسلامی، این تضاد دو جبهه وجود نداشت.»

او افزود: «مجلس خبرگان مهم‌ترین کار را برعهده دارد. تعیین رهبری و مراقبت از حفظ صلاحیت رهبری شاید بزرگ‌ترین کار در مدیریت جامعه ایرانی در جمهوری اسلامی باشد. این را باید مجلس خبرگان مراقبت کند که اصول ثابت جمهوری اسلامی در گزینش‌ها و انتخاب‌هایی که خواهد داشت مورد غفلت قرار نگیرد. یعنی انتخاب رهبری با رعایت و ملاحظه اصول ثابتی باشد که در جمهوری اسلامی، آن اصول جزو مسلمات و ثابت است.»

همزمان با طرح موضوع جانشینی مجتبی خامنه‌ای در اظهارات روحانیون نزدیک به رهبر جمهوری اسلامی، نتایج انتخابات مجلس خبرگان نیز نشان داد که تنها ۴۸ نفر از اعضای فعلی این مجلس به دوره بعدی راه یافتند که به معنای تغییر ۴۵ درصدی ترکیب مجلس خبرگان در دوره ششم است.

اکنون پس از گذشت شش روز از برگزاری انتخاباتی که با تحریم گسترده مردم معترض در ایران مواجه شد و نمایندگان مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان در بیشتر شهرها کمتر از ۵ درصد آرای واجدین شرایط را کسب کردند، رهبر جمهوری اسلامی به آن‌ها توصیه کرد که از دعوا و نزاع‌های سیاسی پرهیز کنند.

او گفت: «تشکیل هر مجلس جدید، حامل امیدهای جدید است و برای کشور یک سرمایه باارزش و مورد استفاده است. مثل یک خونی در رگ‌های مجموعه سیاسی و اجتماعی کشور جاری می‌شود. نمایندگان جدید مراقب باشند کام ملت و فضای سیاسی کشور تلخ نشود. آن چیزی که می‌تواند شیرینی مجلس جدید را نابود کند، سخنان اختلاف‌انگیر و دعوا راه انداختن‌ها و ستیزه‌گری‌های دشمن‌پسند است. باید خیلی مراقبت کرد.»

بیشتر راه‌یافتگان به مجلس خبرگان، از منصوبان علی خامنه‌ای در سمت امامان جمعه یا نمایندگان او در استان‌ها و نهادهای مختلف‌اند و تعدادی از آنان نیز در حال حاضر در دفتر رهبر جمهوری اسلامی سمت‌های گوناگون دارند. بحران جانشینی و تعیین جانشین احتمالی در صورت مرگ آیت‌الله خامنه‌ای ازجمله چالش‌های کلانی است که مقام‌های ارشد جمهوری اسلامی با آن مواجه‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رهبر جمهوری اسلامی امروز همچنین در توجیه سیاست‌های دائمی خود و نظام جمهوری اسلامی برای ادامه نزاع و درگیری با ایالات متحده و دیگر قدرت‌های غربی و اروپایی گفت: «مقابله‌ جمهوری اسلامی با آن کسانی که با آن‌ها مقابله دارد، مقابله با ظلم است. مقابله با استکبار است. مقابله با تجاوز است. سوال نشود که چرا شما با فلان کشور اظهار مخالفت می‌کنید. ما با دولت‌ها، با کشورها و ملت‌ها به خودی خود هیچ معارضه‌ای نداریم. ما با ظلم و استکبار و تجاوز مخالفیم. با آن حوادثی که امروز شما دارید درغزه مشاهده می‌کنید مخالفیم.»

آیت‌الله خامنه‌ای در بخش پایانی سخنان خود مقابل اعضای مجلس خبرگان، به تشریح نظرات خود درباره ماهیت نظام جمهوری اسلامی و تفاوت‌های آن با نظام‌های مردم‌محور در کشورهای دیگر پرداخت و ضمن ادعای برقراری نظام «مردم‌سالاری دینی» در ایران، تلاش کرد تا نظام‌های مبتنی بر دموکراسی ملی‌گرایانه را «علاقه‌مند به استکبار و تعرض و تجاوز» نشان دهد.

از زمان آغاز خیزش سراسری شهریور ۱۴۰۱ علیه جمهوری اسلامی، شهروندان و جوانان زیادی در ایران به استفاده از نمادهای ملی‌ ایران و رجوع به دوران حکومت پهلوی یا دیگر مظاهر تاریخ ایران علاقه بیشتری نشان دادند. آن‌ها در شعارها و با نصب پرچم شیروخورشید در خیابان‌ها علاقه خود برای تاسیس یک حکومت ملی‌گرا و آزاد را ابراز کردند که این امر در تقابل مستقیم با بنیان‌های فکری سران جمهوری اسلامی است.