آمریکا: دلیل وتو سومین قطعنامه آتش‌بس در غزه تضمین نشدن آزادی تمامی گروگان‌ها بود

نماینده فلسطین در سازمان ملل با نمایش تصویر کودکی که به دلیل گرسنگی در نوار غزه جان‌باخته ‌است از جامعه جهانی خواست که هرچه سریع‌تر راهی برای توقف جنگ در غزه بیابد

رابرت وود، معاون نماینده دائم ایالات ‌متحده در سازمان ملل، دوشنبه، ۴ مارس (۱۴ اسفند)، در مجمع عمومی این سازمان تاکید کرد که «آمریکا باور نداشت که قطعنامه آتش‌بس پیشنهادی بیستم فوریه به آزادی کامل گروگان‌ها بینجامد» و به همین دلیل «آن را وتو کرد». دیپلمات ارشد آمریکایی در ادامه گفت که توافق بر سر «آتش‌بس پیشنهادی سازمان ملل» در فوریه، می‌توانست «چارچوب‌های کنونی توافق آتش‌بس را بین اسرائیل و حماس تضعیف‌ کند».  

سومین قطعنامه آتش‌بس غزه در جلسه بیستم فوریه به بحث گذاشته شد و با رای مخالف آمریکا، در برابر ۱۳ رای مثبت اعضای دائم و غیردائم شورای امنیت، تصویب نشد. ایالات ‌متحده پیش از آن نیز دو قطعنامه دیگر را برای برقراری آتش‌بس در غزه وتو کرده بود.

مجمع عمومی سازمان ملل سپس جلسه‌ای برای بررسی دلایل وتو سومین قطعنامه آتش‌بس و توضیح آمریکا دراین‌باره تشکیل داد.

همزمان با این جلسه، کاخ سفید پیش‌نویس قطعنامه جدیدی به شورای امنیت سازمان ملل پیشنهاد کرد که خواستار آتش‌بس موقت در جنگ غزه و ممانعت از حمله اسرائیل به منطقه رفح می‌شود. 

این در حالی است که مقام‌های دولت اسرائیل می‌گویند برای انهدام کامل «تروریست‌های وابسته به حماس» ناگزیرند به منطقه رفح حمله کنند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بیش از یک میلیون تن از اهالی غزه از شمال و مرکز این باریکه تاکنون به منطقه رفح پناه برده‌اند. مجمع عمومی سازمان ملل با پیشنهاد برخی از اعضا می‌تواند میزبان توضیحات کشورهایی باشد که در جلسات شورای امنیت سازمان ملل قطعنامه‌ای را وتو کرده‌اند. 

جلسه مجمع عمومی سازمان ملل نیز باید ظرف ۱۰ روز پس از استفاده آمریکا از حق وتو در شورای امنیت، برگزار می‌شد. کشورهایی که از حق وتو استفاده کرده‌اند، باید این اقدام را در برابر نمایندگان ۱۹۳ کشور عضو سازمان ملل توجیه کنند.

گذشته از نماینده آمریکا، سفیران اسرائیل و تشکیلات خودگردان فلسطینی نیز دوشنبه، ۴ مارس، در مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی کردند. 

ریاض منصور، نماینده فلسطین در سازمان ملل، از جامعه جهانی خواست که هرچه سریع‌تر راهی برای توقف جنگ در غزه بیابد. منصور با نمایش تصویر کودکی که به دلیل گرسنگی در نوار غزه جان‌باخته ‌است، اسرائیل را به کشتار و نسل‌کشی در این باریکه متهم کرد. 

گیلاد اردان، سفیر اسرائیل در سازمان ملل، هم در مجمع عمومی سخن گفت و در بخش‌های از سخنرانی، سازمان ملل را به همکاری با «تروریست‌ها» در غزه متهم کرد. 

اردان تاکید کرد که «هرگونه درخواست آتش‌بس، اجازه ادامه تجاوز برای حماس است»، و گفت: «سازمان ملل همکاری با تروریست‌ها را به ایستادن کنار دموکراسی سرزنده اسرائیل ترجیح داده است.» 

اردان همچنین از کشورهای دنیا خواست از تامین مالی آنروا، آژانس پناهندگان فلسطینی سازمان ملل، خودداری کنند. او این آژانس را تامین‌کننده منافع گروه حماس خواند و تاکید کرد که حمایت  آنروا به مثابه حمایت از حماس است. 

ساعتی پس از جلسه دوشنبه، دولت بنیامین نتانیاهو، به دلیل «سکوت»‌ جامعه جهانی در قبال «خشونت جنسی حماس علیه گروگان‌های اسرائیلی»، سفیر اسرائیل را از سازمان ملل فراخواند. 

سخنگوی ارتش اسرائیل نیز دوشنبه در تایید سخنان سفیر این کشور در سازمان ملل، این نهاد بین‌المللی را متهم کرد که دست‌کم ۴۵۰ عضو حماس را در غزه به استخدام درآورده ‌است. دانیل هاگاری در یک نشست خبری تاکید کرد که بیش از ۴۵۰ کارمند آنروا را «اعضای گروه‌هایی همچون حماس و دیگر گروه‌های جهادی فلسطینی تشکیل می‌دهند».

بیشتر از جهان