وزیران خارجه کشورهای عربی خواستار آتش‌بس فوری در غزه شدند

وزیران خارجه کشورهای عربی از تهران خواستند که متعهد شود که در غنی‌سازی اورانیوم، از میزان لازم برای استفاده‌های صلح‌آمیز تجاوز نکند

@alsaud1ksa

صد و پنجاهمین نشست وزیران خارجه شورای همکاری خلیج فارس یکشنبه، ۳ مارس  (۱۳ اسفند) با محوریت مسئله جنگ اسرائیل در غزه، برگزار شد و در بیانیه پایانی آن بر اهمیت برگزاری یک کنفرانس بین‌المللی فوری که به دستیابی مردم فلسطین به حق تعیین سرنوشتشان منجر شود، تاکید شد.

وزیران خارجه کشورهای عربی حوزه خلیج فارس در بیانیه پایانی بر درخواست «آتش‌بس فوری و توقف عملیات نظامی اسرائیل در غزه» تاکید ورزیدند.

این بیانیه از جامعه جهانی می‌خواهد که موضعی جدی و قاطع برای برقراری آتش‌بس در غزه اتخاذ کند، و نیز بر مخالفت این شورا با اقدامات اسرائیل که هدف آن جابه‌جایی یا آواره کردن ساکنان غزه است، تاکید می‌کند.

این بیانیه همچنین خواستار آن است که اسرائیل تدابیر دیوان بین‌المللی دادگستری را برای جلوگیری از نسل‌کشی علیه مردم فلسطین، به اجرا بگذارد.

این بیانیه تاکید می‌کند که شورای همکاری خلیج فارس از راه‌حلی حمایت می‌کند که تضمین‌کننده ایجاد کشور مستقل فلسطینی با پایتختی بیت‌المقدس شرقی باشد.

بخشی از بیانیه پایانی نشست وزیران خارجه شورای همکاری خلیج فارس نیز به ایران اختصاص دارد. در این بخش از بیانیه، وزیران شرکت‌کننده در این نشست از جمهوری اسلامی ایران می‌خواهند که متعهد شود در زمینه غنی‌سازی اورانیوم، از میزان لازم برای استفاده‌های صلح‌آمیز تجاوز نکند. این بیانیه همچنین بر لزوم مشارکت کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در تمام مذاکرات و گفت‌وگوهای مرتبط با پرونده هسته‌ای ایران تاکید کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در این بیانیه همچنین از تهران خواسته شده است که به اصول حسن همجواری، احترام به حاکمیت کشورها و مداخله نکردن در امور آن‌ها پایبند باشد، و نیز بر لزوم تعهد جمهوری اسلامی ایران به پرهیز از تهدید و زور، و رد خشونت و فرقه‌گرایی تاکید می‌شود.

در بخش دیگری از بیانیه پایانی نیز از حوثی‌های یمن خواسته شده است که با تلاش‌های بین‌المللی با هدف پایان دادن به بحران یمن همکاری کنند، و بر پرهیز از تشدید تنش در دریای سرخ تاکید می‌شود.

بیانیه وزیران خارجه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس همچنین تاکید می‌کند که مالکیت ثروت در میدان نفتی الدوره (میدان نفتی آرش) فقط به کویت و عربستان سعودی اختصاص دارد و هر گونه ادعایی از هر طرفی غیر از کویت و عربستان سعودی را رد می‌کند.

در حاشیه نشست وزیران خارجه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس، جلسه جداگانه‌ای نیز با حضور وزیران خارجه اردن، مصر و مراکش برگزار شد.

به گزارش عرب‌نیوز، این نشست مشترک که محور آن مسئله جنگ جاری در غزه بود، بین وزیران کشورهای شورای همکاری خلیج فارس و سامح شکری، وزیر خارجه مصر، ایمن صفدی، وزیر خارجه اردن، و ناصر بوریطه، وزیر خارجه مراکش، برگزار شد.

گزارش‌ها حاکی از آن است که همزمان با این نشست، گفت‌و‌گوها برای برقراری آتش‌بس در غزه و شرایطی که هم برای اسرائیل و هم برای حماس پذیرفتنی باشد، در قاهره از سر گرفته شده است.

جو بایدن، رئیس ‌جمهوری آمریکا، امیدوار است که آتش‌بس، تا آغاز ماه رمضان برقرار شود.

بایدن و سایر رهبران جهان زیر فشار فزاینده‌ قرار دارند تا پس از پنج ماه جنگ و محاصره نوار غزه، کمک‌ها و اقلام ضروری را به دست فلسطینیان برسانند. بنا به اعلام سازمان ملل، یک‌چهارم جمعیت غزه، حدود ۵۷۶ هزار نفر‌، در آستانه کمبود شدید مواد غذایی و گرسنگی قرار دارند.

بیشتر از جهان