آیریس اپفل، نماد و طراح مد، در ۱۰۲ سالگی درگذشت

آیریس آپفل نخست به‌عنوان یک نویسنده جوان وارد دنیای مد شد و مسیر رو به رشد حرفه‌ای را در طراحی داخلی ادامه داد

آیریس اپفل هنگام عکاسی صدمین سالگرد تولد در سال ۲۰۲۱ در نیویورک- Noam Galai/Getty Images via AFP

آیریس اپفل، طراح داخلی و مد، روز جمعه، اول مارس (۱۱ اسفند)، در سن ۱۰۲ سالگی درگذشت.

این خبر را روز جمعه حساب اینستاگرامش با انتشار عکسی از او، درحالی‌که لبخند می‌زند و لباس شیک مشکی و طلایی به تن دارد، منتشر کرد. عینک مشکی با قاب ضخیم، که یکی از ویژگی‌های سبک اپفل بود، النگوهای طلایی بزرگ و رژ لب و لاک قرمز سبک او را در این عکس تکمیل می‌کنند.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by Iris Apfel (@iris.apfel)

آیریس اپفل وقتی نویسنده جوانی بود برای اولین‌بار وارد دنیای مد شد، و مسیر رشد حرفه‌ای را در طراحی داخلی ادامه داد. در سال ۱۹۵۱ به همراه همسرش، کارل، شرکت نساجی «اولد ورد ویورز» (Old World Weavers) را بنا نهاد. آن‌ها طی سال‌هایی که در عرصه نساجی فعالیت می‌کردند، پارچه‌های مورد نیاز کاخ سفید برای ۹ دولت، ازجمله در دوره‌های ریاست‌جمهوری رونالد ریگان، جورج دبلیو بوش و بیل کلینتون، را تامین کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پس از آنکه موزه هنر متروپولیتن در سال ۲۰۰۵، زمانی که اپفل ۸۴ ساله بود، بایگانی کمد لباس‌های رنگارنگ را همراه با تزئینات جانبی جسورانه‌ای که او طی سال‌ها سفر بین‌المللی فراهم کرده بود، به نمایش گذاشت، اپفل بیشتر شناخته شد و به یک نماد ملی و سپس به یکی از دوست‌داشتنی‌های دنیای مد بدل شد.


اپفل از همسر فقیدش کارل، که در سال ۲۰۱۵ پس از ۷۰ سال زندگی مشترک درگذشت، فرزندی ندارد. او سال‌ها قبل به نشریه «پیپل» گفته بود که جنون‌آمیز کار می‌کند وخود را مشغول نگه می‌دارد. او در طول همه‌گیری کووید-۱۹، کتاب رنگارنگی منتشر کرد و با نشان تجاری بریتانیایی «سیاته لاندن» (Ciaté London) برای ارائه یک مجموعه کپسولی (مجموعه کوچک و کاربردی) همکاری کرد، و در سال ۲۰۲۲ با همکاری نشان تجاری «اچ‌اند‌ام» (H&M) مجموعه آیریس اپفل را راه انداخت.


اپفل در مصاحبه‌ای که سال ۲۰۲۰ با نشریه «پیپل» داشت، گفت: «هرگز انتظار نداشتم مشهور شوم. هرگز برنامه‌ای برای کسب‌وکار نداشتم، اما فرصت‌ها پیش آمدند و از آن‌ها استفاده کردم.»
۲۹ اوت سال گذشته تعدادی از طراحان و فعالان نیویورکی دنیای مد جشنی برای تولد ۱۰۲ سالگی‌ او برگزار کردند.  


کریستی برنکلی، مدل ۶۹ ساله، به همراه دونا کاران، موسس نشان تجاری «دی‌کِی» (DK)، و دختر برنکلی، الکسا ری جوئل، در مهمانی شام دوستانه‌ای در همپتونز نیویورک، از آیریس اپفل تجلیل کردند.
اپفل در جشن تولدش ژاکت پردار چندرنگی که با جواهرات خاص تزیین شده بود، پوشیده بود، همراه با عینک مشکی بزرگ و معروفی که  دهه‌ها از نشانه‌های او بود و سبک او را تکمیل می‌کرد.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by Iris Apfel (@iris.apfel)


او در حساب اینستاگرام شخصی‌اش نیز تولد ۱۰۲ سالگی خود را با تصویری شاد و رنگارنگ و درخشان جشن گرفت و در توضیح تصویر نوشت: «امروز ۱۰۲… چه کسی فکرش را می‌کرد!!»

بیشتر از مُد و زیبایی