وزیر دفاع روسیه: افغانستان بزرگ‌ترین تهدید برای کشورهای آسیای میانه است

دبیر شورای امنیت روسیه ادعا کرده بود که دست‌کم ۲۰ سازمان تروریستی در افغانستان حضور دارند

سرگئی شویکو، وزیر دفاع روسیه، سه‌شنبه ۸ اسفند (۲۷ فوریه) گفت که افغانستان بزرگ‌ترین تهدید برای کشورهای آسیای میانه است و در طول سال گذشته، شمار جنگجویان داعش ۱۵ درصد افزایش یافته است. 

او در نشستی با مقام‌های ارشد نظامی این کشور گفت که هدف اصلی، گسترش ایدئولوژی‌های افراطی و فعالیت‌های خرابکارانه در مرزهای کشورهای آسیای میانه است و باید جلو آن گرفته شود.  

او افزود: «ما داریم اقدام‌های پیشگیرانه‌ انجام می‌دهیم و افزایش تولید و قاچاق مواد مخدر از طریق کشورهای آسیای میانه پیش‌بینی می‌شود.» 

او تاکید کرد که رزمایش‌های نظامی در کشورهای تاجیکستان، قزاقستان، قرقیزستان برای جلوگیری از تهدید تروریسم انجام می‌شود. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از زمان سلطه‌ طالبان در افغانستان، تاجیکستان و روسیه چندین رزمایش‌ مشترک در مرز با افغانستان انجام داده‌اند. دوشنبه با همکاری مسکو، نوار مرزی با افغانستان را تقویت کرده است. 

حدود دو هفته قبل، نیکلای پاتروشف، دبیر شورای امنیت روسیه، ادعا کرده بود که دست‌کم ۲۰ سازمان تروریستی و بیش از ۲۳ هزار ستیزه‌جو در افغانستان حضور دارند و آمریکا مسئول وضع دشوار کنونی در افغانستان است.   

او با انتقاد از آمریکا برای آزاد کردن حجم عظیمی از تسلیحات در افغانستان گفته بود که واشینگتن بمب ساعتی در افغانستان جا گذاشته است و این تسلیحات در «بازار سیاه» فروخته می‌شود و به‌دست تروریست‌ها می‌رسد. 

دو هفته قبل، ولادیمیر ورونکوف، رئیس دفتر مبارزه با تروریسم سازمان ملل متحد، در سخنرانی در شورای امنیت سازمان ملل متحد هشدار داده بود که شاخه خراسان دولت اسلامی (داعش) تهدیدی جدی در افغانستان است. 

او ادعا کرده بود که رژیم طالبان به توانایی‌های داعش برای حمله‌ کردن از داخل افغانستان ضربه‌هایی زده‌ و گام‌هایی برای کاهش توان عملیاتی این گروه برداشته، اما داعش همچنان تهدیدی جدی است. 

مقام‌های نظامی و اطلاعاتی روسیه از گسترش حضور تروریست‌ها برای چندمین بار متوالی ابراز نگرانی کرده‌اند و از طالبان خواسته‌اند که به این تهدیدها رسیدگی کنند و اجازه ندهند که تروریست‌ها تهدید علیه منافع آسیای میانه خلق کنند. 

القاعده، داعش، تحریک اسلامی ازبکستان، جماعت انصارالله، تحریک طالبان تاجیکستان، تحریک طالبان پاکستان، جیش محمد، سپاه صحابه و شمار دیگری از گروه‌های تروریستی هم‌اکنون در افغانستان حضور و فعالیت دارند، اما داعش جدی‌ترین تهدید برای منافع روسیه و همچنین کشورهای آسیای میانه شمرده می‌شود. 

روسیه و کشورهای آسیای میانه روابط نزدیکی با طالبان برقرار کردند و در مقابل از طالبان انتظار دارند که تهدیدهای امنیتی علیه منافعشان را برطرف کند.  

اما نگرانی جدی وجود دارد مبنی بر اینکه طالبان ارتباطشان را با برخی از گرو‌ه‌های تروریستی از جمله شبکه القاعده حفظ کرده‌اند و این موضوع در چندین گزارش شورای امنیت سازمان ملل متحد بازتاب یافته بود.  

رژیم طالبان تنها در مقابل گروه داعش که ادعای «خلافت‌طلبی» در آسیای جنوبی و آسیای میانه را دارد، اقدام کرده‌ و در مقابل دیگر گروه‌های تروریستی، اقدامی انجام نداده‌اند. طالبان از این هراس دارند که هر نوع فشار روی گروه‌های «جهادی منطقه» تهدید علیه حکومتشان را افزایش می‌دهد و احتمال بیعت این گروه‌ها با داعش را بیشتر می‌کند.  

طالبان که با تحریم کشورهای غربی مواجه‌‌اند، با کارت بازی مبارزه با «تروریسم» می‌خواهند که از کشورهای منطقه و جهان امتیاز بگیرند.  

گفته می‌شود که گروه‌های تروریستی در بخش‌هایی از افغانستان پناهگاه‌های امن دارند و در حال مسنجم کردن قوایشان‌اند.  

بیشتر از جهان