تهدید تروریسم؛ رزمایش مشترک روسیه و تاجیکستان در مرز با افغانستان

طالبان می‌گویند نگرانی از نفوذ تروریست‌ها از افغانستان به کشورهای عضو سازمان پیمان امنیت جمعی بی‌اساس است

رزمایش در نزدیکی مرز با افغانستان نوامبر- 2019-Sergei Zhukov/TASS

روسیه و تاجیکستان دوشنبه، سوم آوریل (۱۴ فروردین)، رزمایش نظامی مشترک پنج روزه‌ای را در نزدیکی مرز افغانستان آغاز کردند.

خبرگزاری تاس روسیه گزارش داد که نیروهای روس و تاجیک، این رزمایش را در میدان آموزشی «خرب میدون» تاجیکستان در ۲۰ کیلومتری مرز افغانستان، آغاز کرده‌اند.

در این رزمایش، نظامیان روسیه و تاجیکستان اجرای عملیات مشترکی را در مناطق کوهستانی برای گشت‌زنی در نوار مرزی افغانستان، آماده‌سازی نیروهای خود برای پاسخ‌‎گویی به تهدیدها و از بین بردن باندهای مسلح غیرقانونی، تمرین خواهند کرد. 

در گزارش تاس آمده است که یگان‌هایی از پایگاه نظامی ۲۰۱ با بیش از ۳۰۰ پرسنل در این رزمایش شرکت کرده‌اند که شامل نیروهای زرهی، توپخانه و نیروهای مقابله با حمله‌های شیمایی و بیولوژیکی است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پایگاه نظامی ۲۰۱ مستقر در تاجیکستان، بزرگ‌ترین مرکز نظامی روسیه در خارج از مرزهای این کشور است. این پایگاه به خودروهای حامل سلاح‌های زرهی، توپخانه، واحدهای شناسایی، نیروهای پدافند هوایی، نیروی مقابله با حمله‌های شیمیایی و بیولوژیکی و نیروهای سیگنال‌دهنده مجهز است. 

روسیه و تاجیکستان این پایگاه را حدود یک دهه پیش احداث کردند و قرار است تا ۲۰۴۲ فعال باشد.

از زمان به‌قدرت رسیدن طالبان در ۱۵ اوت ۲۰۲۱، این چندمین بار است که نیروهای روسیه و تاجیکستان رزمایش مشترک در نزدیکی مرز با افغانستان برگزار می‌کنند.

کشورهای عضو سازمان پیمان امنیت جمعی از افزایش تهدیدها از جانب افغانستان نگران‌‌‌‌‌اند و بر همکاری مشترک برای دفع این تهدیدها تاکید دارند. تاجیکستان، قزاقستان، قرقیزستان، ارمنستان، بلاروس و روسیه در سازمان پیمان امنیت جمعی‌ عضویت دارند.

تاجیکستان و روسیه بیش از هر عضو دیگر سازمان پیمان امنیت جمعی، تحولات افغانستان را دنبال می‌کنند. در ماه‌های اخیر، گروه موسوم به «شاخه خراسان دولت اسلامی» (داعش)، به حمله‌هایی در شمال افغانستان اقدام کرده است. ماه گذشته داوود مزمل، استاندار طالبان در بلخ و چهره نزدیک به سپاه پاسداران ایران، در اثر حمله‌ای انتحاری در دفتر کارش کشته شد. مسئولیت این حمله را گروه داعش بر عهده گرفت. استخبارات (اطلاعات و امنیت) طالبان پس از این حمله ادعا کرد که سه فرمانده مهم داعش، از جمله مولوی ضیاءالدین، فرد شماره دو داعش، را در بلخ کشته‌اند.

تلویزیون ملی افغانستان که زیر نظر طالبان فعالیت می‌کند، دوشنبه، ۱۳ فروردین (سوم آوریل)، گزارش داد که «امارت اسلامی طالبان» نگرانی از نفوذ تروریست‌ها از افغانستان را به کشورهای عضو سازمان پیمان امنیت جمعی، بی‌اساس می‌خواند. این تلویزیون تاکید کرد که حکومت طالبان اطمینان می‌دهد که از خاک افغانستان علیه هیچ کشوری استفاده نخواهد شد.

در دوران حکومت طالبان، گروه‌های تروریستی و بنیادگرا زیر چتر این گروه در افغانستان فعالیت دارند. طالبان فقط به سرکوب گروه داعش تاکید دارند و عملا اقدامی علیه گروه‌های دیگر انجام نداده‌اند.

به نظر می‌رسد که طالبان تا زمانی که گروه‌های تروریستی و افراطی علیه‌ این گروه اقدام نظامی نکنند، کاری به آن‌ها ندارند.

بنا به گزارش‌های موثق، القاعده، داعش، تحریک اسلامی ازبکستان، جماعت انصارالله، تحریک طالبان تاجیکستان، تحریک طالبان پاکستان، جیش محمد، سپاه صحابه و شمار دیگری از گروه‌های تروریستی، در افغانستان حضور دارند.