ایان مک‌کری: آمریکا برنامه‌ای برای خروج نیروها از عراق ندارد

«جمهوری اسلامی ایران سال‌های متمادی از عوامل برهم زننده ثبات در منطقه بهره برده است»

نیروهای آمریکایی در بغداد-SABAH ARAR / AFP

ایان جی‌. مک‌کری معاون نماینده ویژه اداره ضد تروریسم آمریکا در ائتلاف جهانی شکست داعش، روز جمعه ۲۳ فوریه در میزگردی با محوریت مبارزه با داعش و تروریسم جهانی که در سفارت ایالات متحده آمریکا در لندن برگزار شد، تاکید کرد که این ائتلاف که از سال ۲۰۱۴ کار خود را آغاز کرده است، به همکاری با ناتو و اتحادیه اروپا برای مبارزه با داعش ادامه می‌دهد.

مک‌کری درباره حمله داعش در کرمان در سالگرد کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده سابق نیروی قدس گفت: «به رغم آنکه ما به دائما در حال نظارت و جستجوی نشانه‌ها هستیم، در این‌باره از درون گروه داعش اطلاعات خاصی نداشتیم. ضمن اینکه داعش بلافاصله مسئولیت عملیات را برعهده گرفت.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ایان جی. مک‌‌کری که از اوت ۲۰۲۱ تا اوت ۲۰۲۲ به عنوان کاردار ماموریت ایالات متحده در افغانستان-در دوحه پایتخت قطر-فعالیت می‌کرد در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره همکاری ایالات متحده و طالبان برای مبارزه با داعش گفت: «در ابتدا باید بگویم که طالبان با توجه به توافق بین‌المللی، به صورت قانونی موظف است که از ورود گروه‌های تروریستی- که خارج از مرزهای افغانستان اقدامات تروریستی انجام می‌دهند -‌ به داخل افغانستان جلوگیری کند. ما انتظار داریم که طالبان به این وعده پایبند باشند. کانال ارتباطی به روی طالبان باز است و از این طریق به طور مرتب انتظارتمان را در این زمینه گوشزد می‌کنیم.»

جی مک‌کری در پاسخ به پرسش ایندیپندنت فارسی درباره گمانه‌زنی‌هایی که اخیرا درمورد خروج نیروهای آمریکایی از عراق و سوریه منتشر شده است و تاثیر این خروج احتمالی یا کاهش نیروها بر هدف ائتلاف مبنی بر مبارزه با داعش گفت: «آمریکا در حال حاضر تصمیمی برای خروج یا کاهش نیروهای آمریکایی در عراق ندارد، ما بسیار مصمم هستیم که فعالیت‌هایمان را برای مبارزه با تروریسم تقویت کنیم. به یقین می‌گویم که ماموریت ما در سوریه در قبال داعش تمام نشده است. میلیون‌ها نفر شاید از دست داعش رها شده‌اند اما هنوز ده‌ها هزار نفر از خانه خود دورند که باید بازگردانده شوند. همچنین تعداد قابل ‌توجهی از مبارزان داعش هنوز در حبس‌اند که باید به کشورهای اصلی‌شان برگردند.»

او گفت: «جمهوری اسلامی ایران سال‌های متمادی از عوامل برهم زننده ثبات در منطقه بهره برده است. در ماه‌های گذشته هم عملیاتی انجام داد که ثبات و امنیت منطقه را به خطر انداخت. ما نشان داده‌ایم که برای دفاع از نیروهایمان هر کاری که لازم است، انجام می‌دهیم. اما در عین حال از مسیر اصلی‌مان که ماموریت‌ شکست داعش است خارج نمی‌شویم.»

بیشتر از جهان