دومین سالگرد جنگ اوکراین؛ مقام‌های غربی به حمایت همه‌جانبه از کی‌یف ادامه می‌دهند

اوکراین ادعا می‌کند با حمله پهپادی کارخانه فولاد «نوولیپتسک»، یکی از بزرگ‌ترین کارخانه‌های فولاد روسیه، را هدف قرار داده است

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، اورزولا فون در‌لاین، رئیس کمیسیون اروپا، و جورجیا ملونی، جاستین ترودو و الکساندر دی کرو، نخست‌وزیران ایتالیا، کانادا و بلژیک در کی‌یف- Palazzo Chigi press office / AFP

در دومین سالگرد حمله نظامی روسیه به اوکراین، چهار تن از رهبران غربی برای نشان دادن همبستگی خود با این کشور وارد کی‌یف شدند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، جورجیا ملونی، جاستین ترودو و الکساندر دی کرو، نخست‌وزیران ایتالیا، کانادا و بلژیک، به همراه اورزولا فون در‌لاین، رئیس کمیسیون اروپا، روز شنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند)، در دیدار از اوکراین بر تعهد غرب برای کمک به کی‌یف در شرایطی که این کشور با کمبود فزاینده تجهیزات نظامی روبرو است، تاکید کردند.

فون در‌لاین با انتشار پیامی در رسانه اجتماعی ایکس، مقاومت اوکراین در برابر روسیه را ستود و نوشت: «بیش از هر زمان دیگری، از نطر مالی، اقتصادی، نظامی، اخلاقی قاطعانه در کنار اوکراین ایستاده‌ایم تا زمانی کشور آزاد شود.»
 

او همچنین افزود که نخستین پرداخت به مبلغ ۴.۵ میلیارد یورو، از کمک مالی ۵۰ میلیارد یورویی به اوکراین، در ماه مارس انجام خواهد شد.

گمانه‌زنی‌ها حاکی از آن است که ملونی و ترودو در دیدار با ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، پیمان‌های امنیتی امضا کنند.

زلنسکی در مراسمی در فرودگاه هوستومل کی‌یف به مناسبت دومین سالگرد حمله روسیه به اوکراین، وعده «پیروزی» داد.

اوکراین که در مدت دو سال جنگ با روسیه به کمک‌های نظامی متحدان غربی‌اش وابسته بود، نگران از کمبود تسلیحات نظامی ضروری برای ادامه مقاومت در برابر نیروهای روس است. به‌ویژه که جمهوری‌خواهان در کنگره ایالات متحده مانع از تصویب لایحه کمک ۶۱ میلیارد دلاری وعده داده‌شده جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، شده‌اند. این رویداد بر امیدهای کی‌یف برای عقب راندن ارتش روسیه در میدان جنگ سنگینی می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روسیه از یک هفته پیش در پی تصرف شهر آودیوکا در ۱۷ فوریه، شدت حمله‌های خود در شرق اوکراین را بالا برده است.

هم‌زمان، ارتش روسیه روز شنبه اعلام کرد سرگئی شویگو، وزیر دفاع این کشور، در دیدار از نیروهای نظامی در اوکراین، به آن‌ها اطمینان داده که از نطر توان نظامی، برتری با مسکو است.

رهبران غربی علاوه بر کمک نظامی به اوکراین، تحریم‌های گسترده‌ای علیه مسکو به اجرا گذاشته‌اند. آخرین مورد از این رشته تحریم‌ها را جو بایدن روز جمعه با هدف متوقف کردن «ماشین جنگی» پوتین وضع کرد.

در واکنش به این تحریم‌ها، دمیتری مدودف، رئیس‌جمهوری پیشین روسیه، وعده داد که مسکو «انتقام خواهد گرفت». مدودف از روس‌ها خواست تا با ایجاد مشکلاتی برای اقتصاد غرب، نارضایتی عمومی را در مورد سیاست‌های «ناکارآمد» مقام‌های غربی برانگیزند.

او همچنین بدون اشاره به جزئیات بیشتر، افزود که روسیه باید «اقدام‌های دیگری را در قلمرو خود انجام دهد که به‌طور علنی قابل بحث نیست».

در تازه‌ترین تحولات مرتبط در میدان جنگ، اوکراین می‌گوید روز شنبه با حمله پهپادی کارخانه فولاد «نوولیپتسک»، یکی از بزرگ‌ترین کارخانه‌های فولاد روسیه، را هدف قرار داده است. منابع روسیه نیز آتش‌سوزی در این کارخانه را تایید کرده‌اند. این حمله جدیدترین حمله در عملیات تقویت‌شده اوکراین علیه اهدافی در عمق خاک روسیه محسوب می‌شود.

با صدور فرمان ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، در سپیده دم ۲۴ فوریه ۲۰۲۲ برای «عملیات نظامی ویژه» در خاک اوکراین، بسیاری گمان می‌کردند که مسکو در چند روز پیروز میدان جنگ خواهد بود. اما مقاومت اوکراین در برابر نیروهای روسیه سرنوشت دیگری را برای جنگ رقم زد.

با این حال، ضدحمله خبرساز اما نافرجام اوکراین برای عقب راندن نیروهای روسیه نیز به نتایج مورد انتظار نرسید و جنگ وارد سومین سال خود شده است.

بیشتر از جهان