در سالگرد شروع جنگ اوکراین؛ آمریکا بیش از ۵۰۰ فرد و نهاد روسی را تحریم کرد

سامانه پرداخت روسیه موسوم به «میر»، موسسات مالی و پایگاه صنعتی نظامی آن کشور، شرکت‌ها و افرادی که تحریم‌ها را دور می‌زنند، و ظرفیت تولید انرژی در آینده تحریم شدند

ایالات متحده روز جمعه ۲۳ فوریه و در دومین سالگرد تهاجم روسیه به اوکراین، تحریم‌های گسترده‌ای را علیه روسیه صادر کرد. در این اقدام ایالات متحده در تلاش برای افزایش فشار بر مسکو و بالا بردن هزینه جنگ اوکراین برای کرملین، بیش از ۵۰۰ فرد و نهاد روس را هدف تحریم قرار داد. 

واشینگتن در این اقدام سامانه پرداخت موسوم به «میر»، موسسات مالی روسیه و پایگاه صنعتی نظامی آن، شرکت‌ها و افرادی که تحریم‌ها را دور می‌زنند، ظرفیت تولید انرژی روسیه در آینده و بخش‌های دیگر را تحریم کرده است.

وزارت خزانه داری و وزارت خارجه ایالات متحده آمریکا در بیانیه‌هایی گفتند که مقام‌هایی که در مرگ الکسی ناوالنی، رهبر سابق مخالفان روسیه، مشارکت داشتند نیز تحریم شده‌اند. 

در شرایطی که به نظر می‌رسد حمایت واشینگتن از اوکراین ادامه خواهد داشت، جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، در بیانیه‌ای گفت که هدف از تحریم‌های جدید علیه روسیه، پاسخگو کردن مسکو درباره جنگ و مرگ ناوالنی است. در حال حاضر، اوکراین نیازمند کمک‌های نظامی بیشتر برای مقابله با قوای روس است و ماه‌ها است که بسته کمک‌های ایالات متحده به‌دلیل اختلاف نظر قانونگذاران آمریکایی در کنگره به تصویب نرسیده و بلاتکلیف است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بایدن گفت: «تحریم‌ها تضمین خواهند کرد که پوتین بهای سنگین‌تری را برای تجاوز خود در خارج از کشور و سرکوب در داخل می‌پردازد.»

در اقدام اخیر واشینگتن، وزارت خزانه‌داری ایالات متحده نزدیک به ۳۰۰ فرد و نهاد روس، و وزارت خارجه آمریکا بیش از ۲۵۰ شرکت را تحریم کرده‌اند. وزارت بازرگانی ایالات متحده نیز بیش از ۹۰ شرکت را به فهرست تحریم‌های خود افزوده است. 

معاون وزارت خزانه‌داری آمریکا گفت که این سازمان قصد دارد تحریم‌های بیشتری را بر سقف قیمت ۶۰ دلاری که جی‌۷ برای نفت روسیه تعیین کرده اعمال کند تا به این ترتیب، هزینه استفاده از ناوگان «در سایه» روسیه برای رساندن نفت به چین و روسیه افزایش یابد. 

آمریکا همچنین در اقدام جدید خود تحریم‌هایی را علیه نهادهایی در چین، ترکیه، امارات متحده عربی، قزاقستان و لیختنشتاین بر سر مشارکت با روسیه در دور زدن تحریم‌ها اعمال کرده است. 

سال گذشته، در اولین سالگرد حمله روسیه به اوکراین، ایالات متحده آمریکا بیش از ۲۰۰ فرد و نهاد روسی را تحریم کرد و وزارت بازرگانی آمریکا ۹۰ شرکت را مشمول تحریم‌ها اعلام کرد.

تحریم‌های روز جمعه دولت بایدن علیه شرکت‌ها و شهروندان روس با مشارکت کشورهای عضو اتحادیه اروپا و بریتانیا اعمال شد. این اقدام‌ها تازه‌ترین مورد از هزاران مورد تحریمی است که آمریکا و متحدانش پس از حمله روسیه به اوکراین در ۲۴ فوریه ۲۰۲۲ علیه آن کشور اعمال کردند. 

به دنبال مرگ ناوالنی، کشورهای غربی اقدام‌های تنبیهی بیشتر علیه روسیه، از جمله وضع تحریم‌های جدید را در نظر گرفتند. این در حالی است که روزنامه آمریکایی وال‌استریت ژورنال، در گزارشی که روز پنجشنبه ۲۲ فوریه منتشر کرد نوشت که دو سال پس از تهاجم روسیه به اوکراین، تحریم‌های غرب در مهم‌ترین هدف خود یعنی توقف ماشین جنگ کرملین شکست خورده‌اند. 

این روزنامه به نقل از مقام‌ها و کارشناسان غربی نوشت که محدودیت‌های ناشی از تحریم‌های مالی، اقتصادی، نظامی و انرژی که از فوریه ۲۰۲۲ علیه روسیه اعمال شد، علی‌رغم آسیب به اقتصاد و ظرفیت تولید تسلیحات کم‌اثر‌تر از حد انتظار است و روسیه از طریق فروش مخفیانه نفت و دور زدن تحریم‌ها توانسته است جنگ اوکراین را ادامه دهد.