هشدار آمریکا به تهران: اگر به روسیه موشک بدهید، با واکنش «سریع و شدید» روبه‌رو می‌شوید

خبرگزاری رویترز به‌تازگی در گزارشی اختصاصی خبر داده بود که جمهوری اسلامی به‌تازگی صدها موشک بالستیک قدرتمند در اختیار ارتش روسیه قرار داده است

به گزارش خبرگزاری رویترز، ایالات متحده آمریکا به جمهوری اسلامی ایران هشدار داد که اگر موشک‌های بالستیک به روسیه ارسال کرده باشد، با واکنش «سریع و شدید» جامعه بین‌المللی روبه‌رو خواهد شد.

این هشدار دولت بایدن در واکنش به گزارش اخیر خبرگزاری رویترز درباره اقدام جمهوری اسلامی ایران به ارسال موشک بالستیک به روسیه، اعلام شده است.

خبرگزاری رویترز روز چهارشنبه در گزارشی اختصاصی به نقل از چند منبع آگاه نوشت که در آستانه آغاز سومین سال تهاجم نظامی روسیه به اوکراین، همکاری‌های نظامی حکومت ایران با آن کشور افزایش یافته و جمهوری اسلامی به‌تازگی صدها موشک بالستیک قدرتمند در اختیار ارتش روسیه قرار داده است. 

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید، روز پنجشنبه، ۲۲ فوریه (۳ اسفند) در نشستی مجازی با خبرنگاران البته گفت که واشینگتن هنوز منتظر تایید گزارش انتقال موشک‌های بالستیک از ایران به روسیه است.

سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا گفت: «در این گزارش رسانه ای [رویترز] ایرانی‌ها آشکارا اشاره می‌کنند که قصد دارند موشک بالستیک به روسیه بفرستند و ما هیچ دلیلی نداریم که گمان کنیم چنین کاری را دنبال نخواهند کرد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او افزود: «ما به سهم خود این مسئله را در شورای امنیت سازمان ملل متحد مطرح خواهیم کرد. تحریم‌های بیشتری بر ایران اعمال خواهیم کرد و با متحدان و شرکای خود در اروپا یا هرجای دیگر، گزینه‌های دیگر را نیز برای واکنش بیشتر هماهنگ می‌کنیم.»

رویترز به نقل از سه منبع ایرانی نوشته بود که جمهوری اسلامی حدود ۴۰۰ موشک، عمدتا از خانواده موشک‌های کوتاه‌برد فاتح-۱۱۰، از جمله موشک‌های ذوالفقار، به روسیه داده است. این نوع موشک قادر است اهدافی را در فاصله بین ۳۰۰ تا ۷۰۰ کیلومتر هدف قرار دهد.

یکی از منابع ایرانی خبرگزاری رویترز گفته بود که ارسال این موشک‌ها از اوایل ماه ژانویه و درپی توافقی که بین مقام‌های امنیتی و نظامی ایران و روسیه در اواخر سال گذشته میلادی نهایی شد، آغاز شده است.

جان کربی در نشست خبری روز پنجشنبه همچنین گفت: «ما در واکنش حمایت‌ مداوم [جمهوری اسلامی] ایران از جنگ وحشیانه روسیه، در روزهای آینده تحریم‌های بیشتری علیه تهران وضع خواهیم کرد و اگر به روسیه موشک بالستیک بفروشد، آماده‌ایم که دست به اقدام‌های فراتر از این بزنیم.»

محدودیت‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد بر صادرات برخی موشک‌ها، پهپادها و دیگر فناوری‌های نظامی ایران در اکتبر سال ۲۰۲۳ منقضی شد. با وجود این، ایالات متحده و اتحادیه اروپا اعلام کرده‌اند که تحریم‌ها علیه برنامه توسعه موشک‌های بالستیک ایران را به‌دلیل نگرانی از صدور آن‌ها به گروه‌های نیابتی جمهوری اسلامی در خاورمیانه و روسیه حفظ خواهند کرد.