جبهه مقاومت ملی: رویکرد یکجانبه سازمان ملل در قبال افغانستان مایه نگرانی است

جبهه مقاومت ملی از تصمیم سازمان ملل در زمینه گماردن فرستاده ویژه در امور افغانستان استقبال کرد

احمد مسعود، در حال صحبت در پارلمان اتریش،آوریل ۲۰۲۳-ایندیپندنت فارسی

جبهه مقاومت ملی افغانستان به رهبری احمد مسعود، روز جمعه چهارم اسفند، در بیانیه‌ای در مورد برگزاری دومین‌ دور نشست دوحه در مورد افغانستان با میزبانی دبیرکل سازمان ملل متحد گفت: «رویکرد یک‌جانبه سازمان ملل متحد در قبال افغانستان، در غیاب نیروهای سیاسی ملی و مخالف طالبان، مایه نگرانی است.»

دومین دور نشست دوحه در مورد افغانستان با حضور نمایندگان ۲۵ کشور و با میزبانی آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، روزهای ۱۸ و ۱۹ فوریه، در دوحه، پایتخت قطر، برگزار شد. در این نشست چهارتن به نمایندگی از جامعه مدنی افغانستان حضور داشتند، اما از احزاب سیاسی و مخالفان طالبان در این نشست دعوتی نشد.

در بیانیه جبهه مقاومت ملی با تاکید بر حضور مخالفان طالبان در نشست‌های مرتبط به افغانستان، آمده است: «جبهه مقاومت ملی افغانستان از سازمان ملل می‌خواهد تا فرصت را برای به‌اشتراک گذاشتن نگرانی‌هایش در مورد پیشنهادها و ارائه گزینه‌های جایگزین عملی و قابل اجرا فراهم کند.»

جبهه مقاومت ملی با ذکر اینکه در مورد برخی پیشنهادهای ارزیابی مستقل سازمان ملل از افغانستان «ملاحظاتی دارد»، تاکید کرد که گوش ندادن به صدای اکثریت مردم سرکوب‌شده افغانستان، طرح سازمان ملل متحد را از ابتدا محکوم به شکست خواهد کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در این بیانیه، به نقل از احمد مسعود آمده است: « همه صداها باید شنیده شوند، نه فقط صدای طالبان که مملو از نابردباری، تهدید و خشونت است.»

احمد مسعود افزود در حالی که «جبهه مقاومت ملی به حق سازمان ملل متحد برای بحث در مورد راه‌های کمک به افغانستان احترام می‌گذارد، این نکته نیز اساسی است که آینده کشور را فقط مردم افغانستان مشترکا می‌توانند بدون توجه به قومیت، جنسیت یا مذهبشان تعیین کنند».

جبهه مقاومت ملی با استقبال از پذیرفته نشدن شروط طالبان برای شرکت در دومین دور نشست دوحه گفت «تا زمانی که چارچوبی از عرصه بازی مساوی برای نمایندگی سیاسی منصفانه از جانب افغانستان در چنین جلساتی ایجاد نشود، نتایج این نشست‌ها همچنان از طرف مردم افغانستان زیر سوال خواهد رفت». در بیانیه این جبهه آمده است: «نیروهای سیاسی مخالف طالبان، در حال حاضر روی ایجاد چنین چارچوبی کار می‌کنند.»

یکی از کلیدی‌ترین بحث‌های دومین دور نشست دوحه، تعیین فرستاده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در امور صلح افغانستان است. این فرستاده که براساس نقشه راه دبیرکل سازمان ملل برای آینده افغانستان تعیین می‌شود، موظف خواهد شد که روند گفت‌وگوی ملی را برای تشکیل دولت فراگیر و قانونی در افغانستان دنبال کند. مقام‌ها و سخنگویان طالبان در دو هفته اخیر، بارها اعلام کردند که مخالف گمارده شدن فرستاده ویژه سازمان ملل در امور افغانستان‌اند. سهیل شاهین، رئیس دفتر طالبان در قطر، همزمان با برگزاری دومین دور نشست دوحه، در مصاحبه با یک خبرگزاری ژاپنی گفت که مخالف گمارده شدن فرستاده ویژه دبیرکل سازمان ملل است، چون این شخص برخی مسائل را به طالبان تحمیل خواهد کرد.

با این حال، جبهه مقاومت ملی با استقبال اقدام سازمان ملل برای گماردن فرستاده ویژه در امور افغانستان، گفت: «انتخاب یک فرستاده بی‌طرف، برخوردار از سطح بالای اعتبار بین‌المللی و نفوذناپذیر، که با ماهیت درگیری در افغانستان آشنایی کامل داشته باشد، می‌تواند موثر واقع شود. تنها چنین شخصیتی، واجد شرایط لازم برای آغاز و تسهیل فرآیند‌های لازم در راستای تحول و تعامل سیاسی واقعا فراگیر و دموکراتیک در میان مردم افغانستان و ذی‌نفعان بین‌المللی خواهد بود.»

لطف‌الله نجفی‌زاده که به نمایندگی از جامعه مدنی افغانستان در دومین دور نشست دوحه حضور داشت، در گفت‌وگو با ایندیپندنت فارسی گفت که همه کشورهای شرکت‌کننده در نشست، روی منصوب شدن فرستاده ویژه توافق نظر دارند، اما برخی کشورها ملاحظاتی در مورد اینکه چه کسی به‌عنوان فرستاده ویژه منصوب شود دارند.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، در پایان دومین دور نشست دوحه در مورد افغانستان، در نشست خبری گفت که مشخص شدن فرستاده ویژه در امور افغانستان، به آینده موکول شد و گفت‌وگوها در این زمینه ادامه دارد. دبیرکل همچنین افزود که یک گروه تماس متشکل از پنج عضو دائم شورای امنیت و کشورهای منطقه ایجاد می‌شود تا مسائل افغانستان را از نزدیک دنبال کند.

طالبان که دومین دور نشست دوحه را به‌دلیل پذیرفته نشدن شرایطشان از طرف دبیرکل سازمان ملل متحد، تحریم کردند، پس از برگزاری نشست آن را بی‌نتیجه و ناکام خواندند. مولوی کبیر، معاون سیاسی نخست‌وزیر طالبان، روز جمعه، در مراسم فارغ‌التحصیلی گروهی از دانش‌آموزان یک مدرسه دینی در کابل گفت اگر شروط طالبان از طرف سازمان ملل متحد پذیرفته شود، در نشست‌های آینده آن شرکت خواهد کرد. مقام‌های طالبان هنوز در مورد شروطی که به سازمان ملل برای شرکت در دومین دور نشست دوحه ارائه کردند، توضیحی نداده‌اند.

بیشتر از جهان