ترامپ سکوتش را درباره مرگ ناوالنی شکست

نیکی هیلی: دونالد ترامپ می‌توانست ولادیمیر پوتین را به‌ مثابه قاتلی تبهکار محکوم، و از شجاعت ناوالنی تمجید کند

دونالد ترامپ، رئیس ‌جمهوری پیشین ایالات متحده، که به دلیل تمجید از ولادمیر پوتین، رئیس ‌جمهوری روسیه، در معرض انتقاد قرار گرفته است، در نخستین اظهارنظر عمومی‌اش پس از مرگ مشکوک الکسی ناوالنی، رهبر مخالفان کرملین، سکوت خود را در‌این‌باره شکست، اما سخنی از پوتین به میان نیاورد.

در عوض، او این رویداد را به وضعیت ایالات متحده پیوند زد. به گزارش رویترز، ترامپ دوشنبه، ۱۹ فوریه (۳۰ بهمن)، با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی «تروث سوشیال»، نوشت: «مرگ ناگهانی الکسی ناوالنی مرا بیشتر و بیشتر از اتفاقاتی که در کشورمان می‌افتد، آگاه کرد.»

نامزد پیشرو جمهوری‌خواهان در نظرسنجی‌های انتخابات ریاست‌جمهوری، در ادامه با انتقاد از اوضاع داخلی آمریکا افزود: «سیاستمداران، دادستان‌ها و قضات چپگرای تندرو، آهسته و پیوسته ما را در مسیری به سوی نابودی سوق می‌دهند.»

او همچنین با انتفاد از «مرزهای باز، تقلب‌های انتخاباتی و حکم‌های به‌غایت ناعادلانه دادگاه» که به دولت کنونی واشینگتن نسبت می‌دهد، نتیجه گرفت که دولت بایدن «در حال نابود کردن آمریکا است».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در پی مرگ مشکوک ناوالنی، جامعه بین‌الملی انگشت اتهام را به سوی کرملین نشانه گرفت و خواستار تحقیقات مستقل درباره چگونگی مرگ این چهره صاحب‌نام مخالف پوتین شد. جو بایدن به صراحت ولادیمیر پوتین را «مسئول» مرگ ناوالنی اعلام کرد. اعضای ارشد کنگره از هر دو حزب نیز پوتین را محکوم کردند.

کرملین دست داشتن در مرگ ناوالنی را رد کرده و ادعاهای غرب را در این زمینه را «ناپذیرفتنی» خوانده است.

نیکی هیلی، فرماندار پیشین کارولینای جنوبی که در رقابت درون‌حزبی با دونالد ترامپ برای انتخابات آتی ریاست جمهوری، از او فاصله زیادی دارد، با انتقاد از رقیب خود، در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «دونالد ترامپ می‌توانست ولادیمیر پوتین را به‌ مثابه قاتلی تبهکار محکوم، و از شجاعت ناوالنی تمجید کند.»

دونالد ترامپ جمعه، ۱۶ فوریه، در دادگاه بدوی رسیدگی به اتهام‌های مالی در ایالت نیویورک به پرداخت ۳۵۵ میلیون دلار جریمه، ممنوعیت از درخواست وام از بانک‌های ثبت‌شده در این ایالت، و نیز ممنوعیت از اداره شرکت‌ها در ایالت نیویورک محکوم شد.

او در واکنش به این حکم، آن را «ساختگی» و با انگیزه «دخالت در انتخابات» توصیف کرد. ترامپ همزمان با ادامه کارزار انتخاباتی، برای چهار محاکمه دیگر به منظور رسیدگی به ۹۱ اتهام، آماده می‌شود.

بیشتر از جهان