ترامپ: رئیس‌جمهوری ایالات متحده باید «مصونیت کامل قضایی» داشته باشد

سه قاضی دادگاه تجدید‌نظر فدرال روز سه‌‌شنبه در یک حکم ۵۷ صفحه‌ای اعلام کردند ترامپ از «مصونیت کامل قضایی» برخوردار نیست و امکان محاکمه کیفری او وجود دارد

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا در واکنش به تصمیم روز سه‌شنبه دادگاه استیناف واشنگتن مبنی بر مصون نبودن او از پیگرد کیفری، این حکم را «نابود‌کننده ملت» توصیف کرد.

ترامپ شامگاه سه‌‌شنبه در پیامی در شبکه اجتماعی تروث سوشال بار دیگر بر موضع پیشین خود تاکید کرد و نوشت: «رئیس‌جمهوری ایالات متحده باید مصونیت کامل داشته باشد تا بتواند به درستی کاری را که در راستای منافع کشورمان است انجام دهد»

روز سه‌شنبه یک دادگاه استیناف فدرال اعلام کرد ادعای تیم حقوقی ترامپ مبنی بر اینکه موکل آن‌ها از «مصونیت قضایی» برخوردار است، وجاهت حقوقی ندارد و ترامپ می‌تواند محاکمه شود.

دونالد ترامپ که همچنان با فاصله زیادی نامزد پیشتاز جمهوری‌خواهان برای انتخابات ریاست‌جمهوری سال جاری محسوب می‌شود، دولت بایدن و دموکرات‌ها را متهم می‌کند که از ظرفیت‌های دستگاه قضایی ایالات متحده با اهداف سیاسی، برای ضربه زدن به او استفاده می‌کنند.

به‌گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، هیئتی متشکل از سه قاضی فدرال روز سه‌شنبه ششم فوریه (۱۷ بهمن‌ ۱۴۰۲) در حکم خود اعلام کرد: «ما نمی‌توانیم ادعای رئیس‌جمهوری سابق برای «اختیارات نامحدود» را قبول کنیم.»

در این پروند کیفری، ترامپ به کارشکنی و تلاش عامدانه برای تغییر نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۰ متهم شده است. ترامپ همراه با تیم حقوقی خود تمامی این اتهام‌ها را رد کرده‌‌ است.

تانیا چوتکان، قاضی فدرال واشنگتن، پیش‌تر ادعای ترامپ و تیم حقوقی او برای مصونیت قضایی رئیس‌جمهوری را رد کرده بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

محاکمه کیفری ترامپ در دادگاه واشنگتن برای روز چهارم ماه مارس، کمتر از یک ماه دیگر، برنامه‌ریزی شده است.

این پرونده یکی از چهار پرونده‌ کیفری است که دادگستری ایالات متحده از هنگامی که ترامپ کاخ سفید را ترک کرده، علیه او مطرح کرده است.

به‌گزارش نیویورک‌پست، در این حکم ۵۷ صفحه‌ای سه قاضی دادگاه تجدید‌نظر واشنگتن به این نتیجه رسیده‌اند که ترامپ ۷۷ ساله از «مصونیت کامل قضایی» برخوردار نیست و امکان محاکمه کیفری او وجود دارد.

نیویورک‌پست در بخش دیگری از گزارش روز سه‌شنبه‌اش به‌نقل از قضات دادگاه استیناف واشنگتن نوشت: «با توجه به اصل «تفکیک قوا»، هرچند رئيس‌جمهوری ایالات متحده در اعمال اختیارات اجرایی مصونیت دارد، اما این موضوع مانع از تعقیب کیفری او در دادگاه نمی‌شود.»

جک اسمیت، بازپرس ویژه وزارت دادگستری که در پرونده نگهداری اسناد طبقه‌بندی در اقامتگاه ترامپ در دادگاه فلوریدا نیز حضور داشت، در این پرونده نیز به‌عنوان نماینده دادستانی حضور دارد.

انتظار می‌رود تیم حقوقی ترامپ بی‌درنگ در دیوان عالی آمریکا، به‌عنوان عالی‌ترین مرجع قضایی ایالات متحده، علیه این حکم استیناف دادگاه واشنگتن اعتراض کند.

بیشتر از جهان