اسرائیل: حماس به‌دنبال جایگزینی برای یحیی سنوار است

نتانیاهو گفت اسرائیل با به رسمیت ‌شناختن یک‌جانبه کشور فلسطینی مخالف است

یحیی سنوار، از رهبران حماس، غزه، ۱۴ دسامبر ۲۰۲۲ - MOHAMMED ABED / AFP

یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل، یکشنبه، ۱۸ فوریه (۲۹ بهمن)، مدعی شد که حماس به‌دنبال جایگزینی برای یحیی سنوار، مقام ارشد حماس در نوار غزه، در خارج از غزه است، زیرا به گفته او گردان‌های این «گروه تروریستی» در خان‌یونس متلاشی شده‌اند و حمله به رفح در شرف وقوع است.

به گزارش تایمز اسرائیل، گالانت مدعی شد: «حماس به فرماندهان خود اعتماد ندارد، و این موضوع اهمیت زیادی دارد.» او همچنین گفت که «مقر حماس در غزه پاسخ نمی‌دهد و کسی در جایگاه رهبری در آنجا نیست که با او صحبت کنند.»

گالانت گفت که حدود ۲۰۰ مظنون در بیمارستان ناصر و ده‌ها تن در بیمارستان الامل تسلیم سربازان شدند.

گالانت با اشاره به اینکه تیپ خا‌ن‌یونس شکست خورده است، گفت: «افرادی [بودند] که آر‌پی‌جی، سلاح و تفنگ داشتند، اما با واقعیت روبه‌رو شدند و نجنگیدند. این امر، درک آن‌ها را از روابط قدرت نشان می‌دهد؛ اینکه فهمیدند که سرنوشت آن‌ها تسلیم یا مرگ است و گزینه سومی وجود ندارد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گالانت همچنین گفت که شش گردان حماس باقی مانده است که دو گردان در مرکز غزه و چهار گردان در رفح مستقرند و به گفته او، «کسی نیست که به کمک آن‌ها بیاید؛ نه ایرانی‌ها و نه کمک بین‌المللی». او تاکید کرد تا آزادی ۱۳۴ گروگان باقیمانده در دست حماس، جنگ متوقف نخواهد شد.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، نیز یکشنبه وعده «پیروزی کامل» بر حماس را داده بود.

نتانیاهو همچنین معیارهای ارتش اسرائیل را برای محافظت از غیرنظامیان ستود و گفت: «ارتش اسرائیل در حال عبور از مسیرهایی است که هیچ ارتش دیگری برای محافظت از غیرنظامیان طی نکرده است.»

این درحالی است که متحدان اسرائیل، از جمله ایالات متحده، از تعداد زیاد کشته‌شدگان غیرنظامی در غزه انتقاد کرده‌اند. 

نتانیاهو تاکید کرد که «نمی‌توانیم یک‌چهارم گردان‌های جنگی حماس را دست‌نخورده رها کنیم». به گزارش اورشلیم‌پست، این اشاره، گویای قصد اسرائیل برای حمله به رفح است که بیش از یک میلیون فلسطینی به آنجا پناه برده‌اند.

نتانیاهو همچنین گفت اسرائیل با به رسمیت ‌شناختن یک‌جانبه کشور فلسطین مخالف است.

از سوی دیگر، ریشی سوناک، نخست‌وزیر بریتانیا، و اورسولا فون درلاین، رئیس کمیسیون اروپا، یکشنبه درباره وضعیت در غزه، دریای سرخ با یکدیگر گفت‌و‌گو کردند.

به گزارش رویترز، هر دو رهبر ضمن ابراز نگرانی عمیق از خطر تشدید درگیری‌ها بین اسرائیل و حماس و تلفات غیرنظامیان در غزه، تاکید کردند که حفاظت از جان غیرنظامیان باید در اولویت باشد و گروگان‌ها نیز باید بدون قید‌وشرط آزاد شوند.

دو رهبر همچنین توافق کردند که به «کمک‌‌های چشمگیر بیشتری» برای غزه نیاز است.

بیشتر از جهان